• KimGbg

Dask

Jag har en 4 årig busig dotter som är väldigt trotsig just nu. Jag var med henne i affären häromdan och hon ville ha godis, jag sa till henne lugnt att hon inte fick och att hon får vänta tills lördag. Hon blev arg och tjatade och jag var bestämd och sa nej. Hon fortsatte genom att börja bita på min arm jag sa till på skarpen att hon skulle lägga av , andra gången tog jag tag i hennes arm satte mig på huk och sa ännu mer bestämt att sluta bita mig. Men hon fortsatte så tredje gången rann de över på mig så jag gav henne en dask på rumpan. Den kändes förmodligen men inte så hon började gråta iallafall. Hon slutade att bita mig.

Jag skäms så in i bomben att jag gav henne en dask på rumpan och jag känner mig som världens sämsta pappa. Jag har verkligen misslyckat med allt som jag stod för och nu har jag gjort de som jag verkligen är emot.

Har någon annan av er föräldrar gett era barn dask k rumpan, hur kändes de för er?

• Svar på tråden Dask
  • Anonym (Noll)

En gång är ingen gång, två gånger blir lätt en vana.

Ts, släpp det. Det är inte hela världen. OCh jag tror som du att pojkar "tål" bättre en flickor som har en tendens att gnälla och pipa för minsta lilla.

(Är glad att jag bara har pojkar kan jag lova.)

• Anonym (Y)
    Anonym (Noll) skrev 2020-08-30 15:00:34 följande:

En gång är ingen gång, två gånger blir lätt en vana.

Ts, släpp det. Det är inte hela världen. OCh jag tror som du att pojkar "tål" bättre en flickor som har en tendens att gnälla och pipa för minsta lilla.

(Är glad att jag bara har pojkar kan jag lova.)

Nej! Pojkar tål inte mer! Det är den här inställningen som gör att pojkar och män går och mår dåligt i det tysta. De snappar upp det här som små och tror att bara flickor får gråta och be om hjälp. Det är inte hälsosamt alls. Betydligt fler män än kvinnor tar sitt liv och många män med psykisk ohälsa söker för somatiska problem som huvudvärk etc eftersom de skäms över att visa sig svaga.

Förra året tog 863 män sitt liv, 396 kvinnor. Vi måste få bort stämpeln att män är starka. Det är ordagrannt livsviktigt. Att inte gråta betyder inte att man inte tagit skada utan kan betyda något mycket värre - att man tagit skada men vet att man inte kommer att få någon sympati om man visar det. Självmordsstatistiken visar vad det i värsta fall leder till i förlängningen.
  • Anonym (Y)

Jag kan också bli vansinnigt arg på mina barn. Blir hjälpt av att läsa på om barns utveckling på 1177.se. Då inser man att barnet inte kan bättre. Läst på en del om lågaffektivt bemötande också och det funkar i alla fall på mina barn (när jag lyckas).

• Anonym (Noll)
    Anonym (Y) skrev 2020-08-30 15:34:43 följande:
    Nej! Pojkar tål inte mer! Det är den här inställningen som gör att pojkar och män går och mår dåligt i det tysta. De snappar upp det här som små och tror att bara flickor får gråta och be om hjälp. Det är inte hälsosamt alls. Betydligt fler män än kvinnor tar sitt liv och många män med psykisk ohälsa söker för somatiska problem som huvudvärk etc eftersom de skäms över att visa sig svaga.

Förra året tog 863 män sitt liv, 396 kvinnor. Vi måste få bort stämpeln att män är starka. Det är ordagrannt livsviktigt. Att inte gråta betyder inte att man inte tagit skada utan kan betyda något mycket värre - att man tagit skada men vet att man inte kommer att få någon sympati om man visar det. Självmordsstatistiken visar vad det i värsta fall leder till i förlängningen.
    Det är fortfarande fakta att flickor är pipigare och gnälligare. Oavsett fostran.

Mina pojkar har fått visa sina känslor, och gråta vid behov. Men de har inte gnällt och gnölat som småflickor gör. Har ju sett skillnaden på mina pojkar och mina vänners flickor, och pojkar.
  • Anonym (Y)
    Anonym (Noll) skrev 2020-08-30 15:39:11 följande:

Det är fortfarande fakta att flickor är pipigare och gnälligare. Oavsett fostran.

Mina pojkar har fått visa sina känslor, och gråta vid behov. Men de har inte gnällt och gnölat som småflickor gör. Har ju sett skillnaden på mina pojkar och mina vänners flickor, och pojkar.

Det ser jag också bland barn jag känner. Men när pojkar inte gnäller betyder det inte nödvändigtvis att de inte är ledsna. De biter ihop för att de lärt sig att det är så man gör. Sen fortsätter de på samma vis genom livet utan nära vänner (män är utan nära vän i mycket högre grad än kvinnor). De klarar skilsmässor sämre och ser, som sagt, självmord som ett bra alternativ oftare än kvinnor. För pojkar gnäller inte.
  • Anonym (Ann)
    KimGbg skrev 2020-08-30 14:54:16 följande:

Har du inte fått dåligt samvete och känt dig som en dålig mamma för vad du gjorde?

Får man fråga vad barnen hade gjort när du tappade kontrollen?

Jag var ensam mamma och uppfostrade barnen själv. Ibland rann det bara över. Det blev en enkel lösning.

Jo jag hade grava samvetskval, hade lovat mig själv att inte bli som mina föräldrar.
  • Drottningen1970
    KimGbg skrev 2020-08-30 10:37:46 följande:

Jo, men jag känner mig som en värdelös pappa. Men tålamodet tog slut hon hade skott så hela veckan fram tills jag tappade det. Dask i rumpan räknar ju folk som misshandel.

Folk? Räknar inte du det som misshandel då? Att slå någon? Som dessutom är jätteliten?
  • Anonym (Noll)
    Anonym (Y) skrev 2020-08-30 15:55:05 följande:
    Det ser jag också bland barn jag känner. Men när pojkar inte gnäller betyder det inte nödvändigtvis att de inte är ledsna. De biter ihop för att de lärt sig att det är så man gör. Sen fortsätter de på samma vis genom livet utan nära vänner (män är utan nära vän i mycket högre grad än kvinnor). De klarar skilsmässor sämre och ser, som sagt, självmord som ett bra alternativ oftare än kvinnor. För pojkar gnäller inte.
    Nej, det stämmer inte. Inte i min familj. Det kan jag garantera.

Flickor ÄR som flickor är, och jag är glad som sagt att jag inte har någon flicka.
  • Anonym (Noll)
    Drottningen1970 skrev 2020-08-30 16:07:06 följande:
    Folk? Räknar inte du det som misshandel då? Att slå någon? Som dessutom är jätteliten?
    En liten dask som markering är inte misshandel, men det gör det inte ok för det.
  • Drottningen1970
    Anonym (Noll) skrev 2020-08-30 16:43:34 följande:

En liten dask som markering är inte misshandel, men det gör det inte ok för det.

Enligt lagen är det misshandel. En liten människa har fått ett slag som gjort ont av en mycket större månniska som för den lilla människan ska stå för den ultimata tryggheten, så att smärta uppkommit.

På vilket sätt är det inte att betraka som misshandel?
Svar på tråden Dask