Frågor om IVF
Hej, jag har lite frågor ang IVF. Jag och sambon ska ska börja vår resa om 3 månader efter all metotrexat lämnat min kropp. (Jag är världens newbie på det här och vet knappast hur allt funkar! Finns de en ivf guide för dummies, så länka hah..) Hoppas ni orkar ta er tid och hjälpa mig med lite svar :)<3
Var någon av er sövd vid äggplocket eller insättningen? Jag har gjort kanske 15-20 undersökningar vaginalt och skulle säga att jag klarar de mesta, men just detta tror jag att jag kommer ha svårt för.. Skulle så gärna vilja va sövd. Ärligt nu, hur ont gjort de? Känns som detta är mer obehagligt på en annan level lxm?
Berättar ni till familj, vänner och bekanta att ni genomgår IVF? Och även om ni berättade till er chef/kollegor? Tänker eftersom man kanske måste va en del sjukskriven.
Glömmer man den kämpiga IVF-tiden, när man äntligen fått ett barn? Hur har ni påverkats? Hur mår ni idag och hur mådde ni under tiden? Orkade ni jobba som vanligt?
Hur upplevde ni sprutorna man tar i magen? Var de svårt? Gör de ont? Har ngn av er gått till sköterskan och fått hjälp med det?
Visst finns de en kort eller lång variant av ivf? Vad är skillnaderna, vad valde ni?
Hur lång tid tog det från första sprutorna till den lyckade insättningen för er? Och alltså hur många gånger behövde ni genomgå ivf?