• Jag är bara jag

Frågor om IVF

Var någon av er sövd vid äggplocket eller insättningen? Nej, det är mycket ovanligt. Gjort 5 ÄP,2 gjorde svinont, 2 sisådär och ett då jag fick intarvenöst paracetamol kändes knappt
    Berättar ni till familj, vänner och bekanta att ni genomgår IVF? Berättade bara för nån enstaka vän. de flesta fattar ingenting och är inget stöd. 
    Glömmer man den kämpiga IVF-tiden, när man äntligen fått ett barn? Ja, man glömmer, det ligger ju bakom en. Hur har ni påverkats? Hur mår ni idag och hur mådde ni under tiden? Det jobbigaste med IVF är det psykiska- inte det fysiska. Väntan på allt, inte veta hur det kommer gå.
    Hur upplevde ni sprutorna man tar i magen? Var de svårt? Gör de ont? Jag tog alla själv de 4 första gångerna- resterande 11 ggr ( 8 ggr vid ED så andra sprutor, men dock sprutor) fick min man ta sprutorna- jag klarade inte av det rent mentalt. Och ja, dom gör ont.
    Har ngn av er gått till sköterskan och fått hjälp med det? Möjligen om man har nån bekant som är sköterska, men de flesta tar sprutorna själv
    Visst finns de en kort eller lång variant av ivf? Vad är skillnaderna, vad valde ni? Ja, vid den långa tar man en nässpray i några veckor, börjar med sprutor efter en vecka ca dag 28. Vid den korta börjar man med sprutor dag 2. Läkaren avgör vad som passar en bäst.
    Hur lång tid tog det från första sprutorna till den lyckade insättningen för er? Och alltså hur många gånger behövde ni genomgå ivf? Gjorde 7 behandlingar som blev ynka 2 insättningar. Gravid, men missfall. Fick barn via ED istället. Glad 75% får barn på 3 försök.

Lycka till! 

• Jag är bara jag

Handlar inte om rädsla för sprutor för min del heller utan helt enkelt om smärta. Maken har tatt alla fr.om 4:e gången. Som gravid i månader också. Passerat tusen sprutor garanterat. Jag kunde bara inte själv när jag visste hur ont det gjorde. Orgalutran finns inte ord för hur ont den gjorde! Men man tar dem ändå. Man gör allt om man vill ha barn.

Svar på tråden Frågor om IVF