Frågor om IVF
Var vaken vid äggplock och det stack till en gång men då fick jag mer smärtstillande och sen kändes det inget :) de fyller alltså på om det första du får inte räcker.
Vi berättade för ett antal vänner, inte för familjen och jag berättade inte på mitt jobb. Den enda dagen man måste vara borta en hel dag är äggplocket har jag för mig. Annars är det korta besök på sjukhuset som i alla fall jag kunde göra på arbetstid.
Man både glömmer och inte tycker jag. Man har ju fått sitt barn men man tänker också på om man ska ha syskon och om det ska vara lika svårt. Jag mådde sämre innan vi fick börja på ivf rent psykiskt, gick hos en terapeut ett tag. När vi väl kommit igång var det bättre. Jobbade hela tiden.
Äggstimuleringssprutorna var inga problem men de som skulle förhindra ägglossning gjorde lite ont. Men man sätter in dem lite snett och kyler med en isbit först så går det bättre. Man får inte heller tveka med dem utan trycka till för nålen är lite grövre. Ägglossningssprutan var inte heller några problem. Tog alla sprutor själv. Läkaren bestämde korta protokollet till mig.
Vi hade enorm tur och första insättningen blev bebis och vi har tre embryon i frysen från den behandlingen. Fick ut sju ägg och fem befruktades. Ett kasserades. Har flera vänner som gjort ivf och det varierar väldigt hur många behandlingar och insättningar man behöver göra men jag känner ingen som inte har lyckats. Känner dessutom ett par som kunde bli naturligt gravida efter ivf-bebisen.