• Anonym (Förstörd mamma)

Orosanmälan från bvc

Hej, idag var jag på Bvc för en vanlig kontroll, under besöket informerar bvc sköterskan att hon tänkte anmäla mig till Soc.

Jag står där som ett levande frågetecken och frågar varför?

Till svar får jag "Jag kan inte sätta fingret på det men när jag var hos er så kände jag en oro."

"Jag oroar mig bara för att ni inte klarar av att hantera er son med speciella behov samtidigt som ni tar hand om en bebis."

Min son har en mild form av autism och är verkligen inte svår att ta hand om. Det enda som han är efter är talet vilket inte ens hans logoped är orolig för! Annars är han en supergo kille som beter sig som vilket barn som helst.

Jag förstår ärligt talat inte vad hon skulle ha sett som gjort henne orolig. Vårt hem är rent och barnsäkert.

Men jag har en känsla att det kan ha göra med att jag har haft depressioner förut... (då hon frågade förut om jag fortfarande gick till psykiatrin.)

Känner mig helt förstörd och har bara gråtit sen jag kom hem.

Någon som blivit anmäld till soc av bvc och kan berätta vad som hände efteråt? 

• Svar på tråden Orosanmälan från bvc
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Soc) skrev 2020-08-12 21:04:50 följande:

Låter konstigt att hon uttrycker sig så vagt. Och att hon säger det på det sättet. När vi får anmälningar från bvc av det slaget så har de ofta haft mycket kommunikation med föräldrarna innan och gett dem så mycket stöd som möjligt. Ibland görs istället en ansökan av föräldrarna med bvc som stöd.

Socialtjänsten kommer inte ta ert barn ifrån er. De kommer kanske erbjuda er något föräldrastöd och hjälpa er om det är körigt med kontakt med förskola och bup.

Bup? Varför skulle de behöva kontakt med dem? Barnet har ju redan diagnos.
  • Anonym (Soc)
    Anonym (Jag) skrev 2020-09-27 07:56:31 följande:

Det var därför jag skrev om. Vi hjälper många föräldrar där det är många kontakter och ansvaret bollas fram och tillbaka mellan skola och bup. Hur har det gått för er?
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Soc) skrev 2020-09-27 08:24:52 följande:

Det var därför jag skrev om. Vi hjälper många föräldrar där det är många kontakter och ansvaret bollas fram och tillbaka mellan skola och bup. Hur har det gått för er?

Har inte läst allt, men är du verkligen utbildad socionom? Vad har BUP med det hela att göra?

Jag har inte skrivit tidigare i tråden.
  • Anonym (Soc)
    Anonym (Jag) skrev 2020-09-27 08:52:30 följande:

Har inte läst allt, men är du verkligen utbildad socionom? Vad har BUP med det hela att göra?

Jag har inte skrivit tidigare i tråden.

Ursäkta. Gammal tråd. Tänkte att du var ts.

Barn med diagnoser får ibland inte rätt stöd och som jag skrev så bollas ibland elever mellan skola och bup. Det är jättetufft för föräldrarna och vi på socialtjänsten kan hjälpa till med att se till att samverkan blir bättre och försöka se till att barnet inte faller mellan stolarna. Upplever också att förldrastödet på bup inte alltid är tillräckligt utan föräldrar får ofta söka stöd hos oss på socialtjänsten istället.

Jag är för övrigt utbildad ja. Och har jobbat med barn utredningar i fyra år.
  • pyssel
    Anonym (Jag) skrev 2020-09-27 07:56:31 följande:

BUP kan ha både det ena och det andra i sin mellanvård.
    #inteensamaldrigglömd
  • Anonym (Mars)
    Anonym (Soc) skrev 2020-09-27 09:34:49 följande:

Ursäkta. Gammal tråd. Tänkte att du var ts.

Barn med diagnoser får ibland inte rätt stöd och som jag skrev så bollas ibland elever mellan skola och bup. Det är jättetufft för föräldrarna och vi på socialtjänsten kan hjälpa till med att se till att samverkan blir bättre och försöka se till att barnet inte faller mellan stolarna. Upplever också att förldrastödet på bup inte alltid är tillräckligt utan föräldrar får ofta söka stöd hos oss på socialtjänsten istället.

Jag är för övrigt utbildad ja. Och har jobbat med barn utredningar i fyra år.

Jobbat med "barn utredningar"?

Som sagt... undrar när jag ska packa.

Du jobbar inte med BARNUTREDNINGAR, du vet ju för fan inte ens att det är ETT ord!
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Mars) skrev 2020-09-27 10:28:13 följande:
    Jobbat med "barn utredningar"?

Som sagt... undrar när jag ska packa.

Du jobbar inte med BARNUTREDNINGAR, du vet ju för fan inte ens att det är ETT ord!
    Det är många i Sverige som särskriver. Det betyder inte att de inte kan sitt jobb. Själv missade du stor bokstav i "Undrar" så kliv ur glashuset.
  • Anonym (Mars)
    Anonym (Mamma) skrev 2020-09-27 11:15:20 följande:
    Det är många i Sverige som särskriver. Det betyder inte att de inte kan sitt jobb. Själv missade du stor bokstav i "Undrar" så kliv ur glashuset.
    Det ska inte vara stor bokstav efter tre punkter, bara efter en.
    De tre punkterna är för att... man ska tänka efter lite.

Utöver det så har jag inte sagt att jag är varken det ena eller det andra. Men en "utbildad socionom" som inte ens kan skriva "barnutredningar" ger jag inte mycket för.

Och du, bara för att det är många som inte kan skriva korrekt och särskriver så är det inte rätt. Det är alltid fel att särskriva sammansatta ord. Punkt.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Mars) skrev 2020-09-27 11:44:08 följande:
    Det ska inte vara stor bokstav efter tre punkter, bara efter en.
    De tre punkterna är för att... man ska tänka efter lite.

Utöver det så har jag inte sagt att jag är varken det ena eller det andra. Men en "utbildad socionom" som inte ens kan skriva "barnutredningar" ger jag inte mycket för.

Och du, bara för att det är många som inte kan skriva korrekt och särskriver så är det inte rätt. Det är alltid fel att särskriva sammansatta ord. Punkt.
    Du har fel. Efter avslutad mening, oavsett en eller tre punkter, så ska det vara stor bokstav. Dina punkter signalerade inte tankepaus och det använder man annars ett kommatecken till i löpande text.

Att förstå vad andra skriver verkar du också ha svårt med för ingenstans påstår jag att det är rätt att särskriva, faktum är att det är något av de språkfel jag tycker sämst om.

Återigen, ifall du missförstod även den delen, språkfel betyder inte att man inte kan sitt jobb.
  • smulpaj01
    Anonym (Soc.) skrev 2020-09-24 07:39:23 följande:

Jättekonstigt att du tycker att vi ska kalla barn till möten varje vecka på socialtjänsten för att det stackars barnet råkar ha en förälder som missbrukar. Vi pratar alltså om de fall där föräldern inte är med i bilden alls sedan flera år och där barnet har en trygg och normalt vardag med en ickemissbrukande förälder. Finns ingen anledning att det barnet ska få sin tillvaro omrörd var och varannan vecka. Jag är helt trygg med att det bästa för barnet är att låta bli med det. Du kan tycka annorlunda. Men du har fel och saknar då barnperspektiv.

Nej självklart ska man inte blanda in barnet. Men man ska hjälpa föräldern att bli fri från sitt missbruk så att denne kan vara en närvarande förälder. DET är barnperspektiv, men det fattar inte du!
Svar på tråden Orosanmälan från bvc