• Anonym (Förstörd mamma)

Orosanmälan från bvc

Hej, idag var jag på Bvc för en vanlig kontroll, under besöket informerar bvc sköterskan att hon tänkte anmäla mig till Soc.

Jag står där som ett levande frågetecken och frågar varför?

Till svar får jag "Jag kan inte sätta fingret på det men när jag var hos er så kände jag en oro."

"Jag oroar mig bara för att ni inte klarar av att hantera er son med speciella behov samtidigt som ni tar hand om en bebis."

Min son har en mild form av autism och är verkligen inte svår att ta hand om. Det enda som han är efter är talet vilket inte ens hans logoped är orolig för! Annars är han en supergo kille som beter sig som vilket barn som helst.

Jag förstår ärligt talat inte vad hon skulle ha sett som gjort henne orolig. Vårt hem är rent och barnsäkert.

Men jag har en känsla att det kan ha göra med att jag har haft depressioner förut... (då hon frågade förut om jag fortfarande gick till psykiatrin.)

Känner mig helt förstörd och har bara gråtit sen jag kom hem.

Någon som blivit anmäld till soc av bvc och kan berätta vad som hände efteråt? 

• Svar på tråden Orosanmälan från bvc
  • Anonym (Mars)
    Anonym (Mamma) skrev 2020-09-27 11:55:04 följande:
    Du har fel. Efter avslutad mening, oavsett en eller tre punkter, så ska det vara stor bokstav. Dina punkter signalerade inte tankepaus och det använder man annars ett kommatecken till i löpande text.

Att förstå vad andra skriver verkar du också ha svårt med för ingenstans påstår jag att det är rätt att särskriva, faktum är att det är något av de språkfel jag tycker sämst om.

Återigen, ifall du missförstod även den delen, språkfel betyder inte att man inte kan sitt jobb.
    Nej, jag har inte fel. Man använder inte kommatecken som tankepaus, däremot kan man använda tankestreck. Eller som jag gjorde, tre punkter.
    Så är det bara, och din vanföreställning är totalt felaktig.

Alltså,nej jag har inte missförstått något.

Nej, jobbar man med barnutredningar så ska man kunna skriva det rätt. Annars ses man inte som seriös eller kunnig. Eller för den delen som äkta i ett anonymt forum där var och en kan kalla sig precis vad den vill. 

Till sist, du har det korrekta regelverket en googling bort. Jag tänker inte göra jobbet åt dig.

Den här gången gav du dig på fel person, jag vet vad som är rätt eller fel när det kommer till interpunktion.
    Vill du fortsätta stånga huvudet blodigt så varsågod, men det förändrar inte faktum.
  • Anonym (Mars)
    smulpaj01 skrev 2020-09-27 12:04:48 följande:
    Nej självklart ska man inte blanda in barnet. Men man ska hjälpa föräldern att bli fri från sitt missbruk så att denne kan vara en närvarande förälder. DET är barnperspektiv, men det fattar inte du!
    Det beror nog på att "soc" bara är soctant när hon skriver här i forumet.
    Det märks så himla tydligt att hon inte har koll.
  • Anonym (Soc.)
    smulpaj01 skrev 2020-09-27 12:04:48 följande:

Nej självklart ska man inte blanda in barnet. Men man ska hjälpa föräldern att bli fri från sitt missbruk så att denne kan vara en närvarande förälder. DET är barnperspektiv, men det fattar inte du!

Insatser för missbruks handläggs på vuxenenheten så vi på barn har inget mandat där. Och i detta fall som jag främst tänker på så bor förälder i en annan del av landet och tillhör en annan kommun. Kanske är den missbrukande föräldern inte heller intresserad av att få hjälp. Detta handlar helt uppenbart om att jag inte överhuvudtaget kan ge dig några svar som duger, eftesom du redan bestämt dig för att socialtjänsten alltid gör fel.
  • Anonym (Soc)
    Anonym (Mars) skrev 2020-09-27 10:28:13 följande:

Jobbat med "barn utredningar"?

Som sagt... undrar när jag ska packa.

Du jobbar inte med BARNUTREDNINGAR, du vet ju för fan inte ens att det är ETT ord!

Haha! Det var faktiskt riktigt illa. Särskilt med tanke på att jag själv hatar särskrivningar. Det finns en regel för när man ska särskriva och det är aldrig.

Men nog är jag barnhandläggare alltid. Jag blir ju nyfiken på vilket yrke du har? IVO kontrollerar ju oss men det känns inte som att du jobbar där precis. Så var har du fått all din kunskap om socialtjänsten från?
  • Anonym (Soc)
    Anonym (Mars) skrev 2020-09-27 11:44:08 följande:

Det ska inte vara stor bokstav efter tre punkter, bara efter en.

De tre punkterna är för att... man ska tänka efter lite.

Utöver det så har jag inte sagt att jag är varken det ena eller det andra. Men en "utbildad socionom" som inte ens kan skriva "barnutredningar" ger jag inte mycket för.

Och du, bara för att det är många som inte kan skriva korrekt och särskriver så är det inte rätt. Det är alltid fel att särskriva sammansatta ord. Punkt.

Barnutredningar är inget ord jag använder på jobbet. Man skriver för övrigt inte barnutredningar utan beslutsunderlag. Utredningen är egentligen hela processen. Beslutsunderlaget är slutprodukten.

Och du förstår nog själv att det är skillnad på att spotta ur sig något på ett forum än att skriva ett formellt beslutsunderlag som myndighetsperson.
  • Anonym (Mars)
    Anonym (Soc.) skrev 2020-09-27 12:50:59 följande:
    Insatser för missbruks handläggs på vuxenenheten så vi på barn har inget mandat där. Och i detta fall som jag främst tänker på så bor förälder i en annan del av landet och tillhör en annan kommun. Kanske är den missbrukande föräldern inte heller intresserad av att få hjälp. Detta handlar helt uppenbart om att jag inte överhuvudtaget kan ge dig några svar som duger, eftesom du redan bestämt dig för att socialtjänsten alltid gör fel.
    Jaså, det säger du.

Hur kan det då vara att en bekant till mig var tvungen att gå på provtagningar under ett helt år för att bevisa sin nykterhet?
    Krav från socdamerna som tog hennes fyra barn EFTER att hon brutit upp från en misshandlande man. Som gjorde så att hon drack alkohol för att orka överleva allt våld. Som slutade missbruka alkohol när han väl var ute ur bilden.
    För att HAN påstod till soc att hon söp.

De tog alla barn och krävde att hon skulle vara helt nykter i ett år. För att HAN sagt att hon drack, istället för att fråga henne. Alternativt be om ett leverprov. Men icke.
  • Anonym (Mars)
    Anonym (Soc) skrev 2020-09-27 13:31:52 följande:
    Haha! Det var faktiskt riktigt illa. Särskilt med tanke på att jag själv hatar särskrivningar. Det finns en regel för när man ska särskriva och det är aldrig.

Men nog är jag barnhandläggare alltid. Jag blir ju nyfiken på vilket yrke du har? IVO kontrollerar ju oss men det känns inte som att du jobbar där precis. Så var har du fått all din kunskap om socialtjänsten från?
    Jag har väl inte påstått att jag jobbar på soc?
    Det gör jag nämligen inte.

Vilket yrke jag har är inte relevant för tråden.

IVO ja, dem känner jag väl till. Vill du veta hur?

All min kunskap har jag fått genom ett brinnande engagemang som vaknade då en bekant till mig fick alla sina fyra barn tagna av soc. 
    Jag vet mycket, det kan jag lova. 

Jag säger inte att soc alltid gör fel, jag säger däremot att de har alldeles för mycket makt och att deras makt missbrukas. Det är fakta och inget som varken du eller någon annan kan prata bort.

Jag har genom mitt engagemang till och med fått bort en direkt olämplig kärring från soc som utredare för ungdomar.

Innan du, eller någon annan, börjar fantisera om att jag fått något barn omhändertaget så kan jag säga att så inte är fallet.
    Varför skulle jag ljuga om det som helt anonym på FL?

Mina barn är vuxna, när de ännu var små var det inte så allmänt med att skrika på soc för minsta lilla heller för den delen.
  • Anonym (Mars)
    Anonym (Soc) skrev 2020-09-27 13:36:33 följande:
    Barnutredningar är inget ord jag använder på jobbet. Man skriver för övrigt inte barnutredningar utan beslutsunderlag. Utredningen är egentligen hela processen. Beslutsunderlaget är slutprodukten.

Och du förstår nog själv att det är skillnad på att spotta ur sig något på ett forum än att skriva ett formellt beslutsunderlag som myndighetsperson.
    Ja, det förstår jag.

Dock tror jag inte för en sekund på att du är socialsekreterare. Det är för mycket som inte stämmer.
  • Anonym (Mars)
    Anonym (Soc) skrev 2020-09-27 13:36:33 följande:

Märkligt att inte Karlstads universitet har koll på termerna... märkligt. 

www.kau.se/karlstads-universitets-uppdrags-ab/uppdragsutbildningar/humaniora-och-samhallsvetenskap/socialt-1
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Mars) skrev 2020-09-27 14:23:13 följande:

Jaså, det säger du.

Hur kan det då vara att en bekant till mig var tvungen att gå på provtagningar under ett helt år för att bevisa sin nykterhet?

Krav från socdamerna som tog hennes fyra barn EFTER att hon brutit upp från en misshandlande man. Som gjorde så att hon drack alkohol för att orka överleva allt våld. Som slutade missbruka alkohol när han väl var ute ur bilden.

För att HAN påstod till soc att hon söp.

De tog alla barn och krävde att hon skulle vara helt nykter i ett år. För att HAN sagt att hon drack, istället för att fråga henne. Alternativt be om ett leverprov. Men icke.

Vi har noll lagliga medel att tvinga en förälder som bor i en annan kommun och som inte vill ha hjälp att gå och lämna prover. Nu pratar vi ju dessutom om en förälder som överhuvudtaget inte finns i barnens liv. Din kompis situation är överhuvudtaget inte jämförbart med det vi talar om här.

Givetvis kan vi ställa olika krav på en förälder som har hand om vården eller som vill ha omhändertagna barn tillbaks, men det förutsätter fortfarande att föräldern går med på detta. Det är en helt annan diskussion.

Nu talade vi om varför vi inte inleder utredning varje gång det kommer in en anmälan gällande en frånvarande förälder.
Svar på tråden Orosanmälan från bvc