• smulpaj01

Orosanmälan från bvc

Anonym (Soc.) skrev 2020-09-23 21:04:56 följande:

Inte om föräldern inte är närvarande i barnets liv. Det är ju sorgligt i sig, men inget ärende för socialtjänsten.

Fruktansvärt svar! Då har socialtjänsten misslyckats eller bara enkelt kapitulerat för att det är enklare. När jag arbetade med omhändertagande av barn så upplevde jag att så fort LVU vunnit laga kraft så släpper soc föräldern och fokuserar på att ösa pengar på familjehemmet så inte dessa tröttnar, barnen behöver flyttas och det blir ju jättejobbigt då.
  • smulpaj01
    Anonym (Soc.) skrev 2020-09-24 07:39:23 följande:

Jättekonstigt att du tycker att vi ska kalla barn till möten varje vecka på socialtjänsten för att det stackars barnet råkar ha en förälder som missbrukar. Vi pratar alltså om de fall där föräldern inte är med i bilden alls sedan flera år och där barnet har en trygg och normalt vardag med en ickemissbrukande förälder. Finns ingen anledning att det barnet ska få sin tillvaro omrörd var och varannan vecka. Jag är helt trygg med att det bästa för barnet är att låta bli med det. Du kan tycka annorlunda. Men du har fel och saknar då barnperspektiv.

Nej självklart ska man inte blanda in barnet. Men man ska hjälpa föräldern att bli fri från sitt missbruk så att denne kan vara en närvarande förälder. DET är barnperspektiv, men det fattar inte du!
Svar på tråden Orosanmälan från bvc