-
-
Får ju försöka iaf, sen vad det faktiskt blir är ju nåt annat. :Podlarmamman skrev 2020-07-25 11:49:00 följande:
Glädje och vila låter bra och sunt <3
Spännande =) håller tummarna att du får ägglossning imorgon och att det blir er lyckosamma månad!
Lite allt möjligt odlar jag, utökar lite varje år =) men mest basgrödor, potatis, svartrot, squash, mycket bladgrönt, tomat osv. I år täckodlar jag för första gången ordentligt och använder bokashi som gödning =) och försöker för första gången tänka mer på att odla så att vi ska ha glädje av egenodlat året om. Tex ett stort fint kålkvarter så vi kan ha färskt grönt ända in på vårkanten när spenat osv kommer. Jag provar mig fram mycket. Mycket som misslyckas men då provar jag att göra annorlunda nästa gång =) odlar du nåt? Du bodde också ute på landet va?
Detsamma till er!
Åh, vad roligt, precis samma tankar som jag/vi har! I år har det mesta blivit totalt misslyckat dock, hade lite för stora planer och lite för lite ork. :P Kör annars också mycket bas, potatis, lök, tomater, örter, osv. Fått upp en växttunnel i år, men det bor lite för mycket ogräs där än. Men tänker också att vi ska kunna odla ffa där inne under hela vintern (som förvisso ändå är rätt mild här nere i Skåne). :) Har täckodlat i några år nu, och älskar det eftersom jag hatar att rensa ogräs och det är tråkigt att vattna. :P Har dock blivit tvungen att hängna in all odling eftersom hönsen annars prompt ska dit och sprätta efter insekter och annat gott. -
Här var en till! Ingen ångest för att man aldrig ser äggvita! :D
www.instagram.com/p/CC1ZPUZAQ5S/
-
Känns som att vi inte är ensamma där om man ska döma efter andra forum jag kollat i. :P Men kommer alltid nästa år! Fast idag ska jag faktiskt sätta lite fröer som höstskörd, läste på lite i mina böcker och än är det tydligen inte för sent. :)odlarmamman skrev 2020-07-25 12:27:59 följande:
Jag har också tagit mig lite vatten över huvudet, inte orkat så mycket som jag hoppats i år. Jag blir också galen på hönsen när dom förstör i odlingarna! Men inte hägnat in allt än tyvärr. Jagar iväg dom när jag får chansen. Dom får gärna sprätta under träd och så men blir så ledsen när dom äter upp massa bär eller än värre förstör plantor i sin iver att sprätta efter gott =P
Åh, har ni höns med? Vilken ras? Här är det skånsk blomme, riktiga matvrak. De stal alla mammas smultron som hon hade i krukor utanför sin lilla stuga här på tomten, och vinbärsbuskarna som står utanför det inramade bärlandet är rätt kala.. Väntar tillökning här nu också, så vi får fler marodörer. XD -
Jo, läste det tidigare. :) Jag använder en app som heter ovuview, det är mest för att få en överblick, man kan ställa in att den ska gå en diverse metoder och beräkna det ena eller andra, men jag tycker den har fel lite för ofta så går efter egen bedömning bara. :) Annars är den skitbra, kan lägga in hur mycket som helst och anpassa eget.Entusiastisk skrev 2020-07-25 13:03:26 följande:
Aha, det är Premom som typ analyserar stickorna åt än liksom..
Ja, fett äter jag faktiskt dåligt av så bra input. Får bli fisk imorgon kanske och ngn avokado eller så idag..
Åh ja samma för mig ifall vi har sex för ofta. Förra cykeln blev så för mig tog 1 vecka för min stackars fiffi att återhämta sig så får bli mer varannan dag nu och kanske varje imorgon och måndag ifall äl är positivt imorgon..
Är inte så insatt i endo och så men låter väldigt jobbigt på flera sätt :( vet man varför det blivit så? Eller är man liksom född med det? Hoppas det är okej att jag frågar.. Vad grym du är som kämpar på och tagit hjälp av Jenny och liksom optimerar din hälsa och allt. Beundrar verkligen din styrka <3
Ja roligt att ha en ällossar kompis! <3
Hade varit så roligt om vi kunnat plussa ihop också!!
Det Är svårt att komma ihåg tycker jag, man är ju uppvuxen med ett samhälle som säger att fett är superfarligt och hemskt och ska undvikas, vilket jag gjorde lite för länge förr. Nu har jag smööör i mitt liv igen och aldrig att jag släpper det, haha!
Vi har inte sex sådär jätteofta längre, men jag kan få svamp när jag ätit för mycket socker också. :( Men hittade RFSUs candicur, plus Ecovag, och de två har varit min räddare i nöden. Gillar inte de starka svampmedlen, och dessa funkade långt över förväntan!
Jag är ändå rätt lyckligt lottad, har inte alltför många symtom även om de blivit fler med åren. Har rätt jobbig mensvärk, så skönt att vara hemmafru där, och blir uppblåst som en ballong ibland när jag ätit nåt dumt. Sen lite lätt molvärk till och från under cykeln, men annars är det chill. :) Har en cysta på ena äggstocken men den är rätt statisk så oroar mig inte än. Man vet ännu inte varför man får endo, men det är betydligt vanligare än man trott iaf. Är väl nåt knas i generna i kombo med gifter i vardagen eller nåt. :P Som med det mesta annat.
Jag är envis som fasen och vill vara frisk, så då är det bara att bita i det sura äpplet och köra på. Men tack! Jag är dock ingen övermänniska så slarvar tyvärr en del.. Gick i parallellklass med Jenny i gymnasiet faktiskt, så det var skitkul att se henne igen och vad hon har blivit!
Men jaa! Hoppas sååå att det blir en massa plus här inne den här gången så vi kan gå över till en bf-grupp ihop, alla är så goa! -
Nä, det finns ju tusen såna mensappar idag, så inte så konstigt. :PEntusiastisk skrev 2020-07-25 15:25:04 följande:Okej, aldrig hört om.. Har en annan app som heter min kalender där jag loggar allt.. Och Premom nu för att få lhtest och tempen i samma graf liksom..
Ja men eller hur, visst är det konstigt.. Smör är ju så gott!
Aha, bra tips! Jag tog bara någon gel mot torra slemhinnor och efter ngn vecka så gav det med sig iallafall.. Så vet inte om det bara var ngn obalans eller ngt..
Är du hemmafru? Vad härligt! Här är en till :D och hemma-mamma då <3 ni bodde i Malmö va i skogen? Så drömmigt ju! Tänk sen när ni har barn! Så mysigt! Tänker ni att du ska vara hemma-mamma då liksom?:D
Usch vad jobbigt men skönt att du kan justera med kost och andra grejer för att minska besvären och att du både har bra koll och är envis<3 ja Det där med gifter är ju lurigt..
Förstår det.. Hon har ju verkligen exploderat!!
Det är inte helt lätt att följa allting till punkt och pricka hela tiden.. Man är ju bara människa <3
Åh ja..! Drömmen ju! Hade varit kul att skapa en tråd med de som vill och att vi kan följas åt genom livet även om alla inte får bf samtidigt eller så <3
Kan ju vara bara obalans, svamp kliar ju oftast nåt så in i... och så de där keso-flytningarna till på det. Men ecovag har jag alltid hemma, det är såna kapslar med mjölksyrebakterier som man stoppar upp vid sänggående om man har lite bekymmer, de är så himla bra!
Ja, sen hösten 2018 (var tvungen att tänka efter rejält, haha)! Jisses vad tiden springer.. Jag har lite social ångest, och har varit utbränd ett par gånger så när chansen kom så tänkte vi att vi testar, och det har gått hur bra som helst. Visst, vi lever fattigt ekonomiskt (pga många anledningar), men det är verkligen ovärderligt det här. Och hej, vad kul att du också är hemma! :D Tänk vilken gåva att kunna ge sina barn egentligen. <3 Vi bor numera uppe i nordöstra Skåne, utanför Hässleholm, men jag kommer från Malmö från början. :) Tanken är att jag ska vara hemma så länge det går, och får vi barn vill vi kunna ge dem det, en förälder alltid hemma. Ni med?
Jag är ju lätt med på en sån grupp, nya fina vänner är alltid kul! <3 Särskilt när man inte har så många till att börja med. ;) -
Nu ni! Vi har laddat upp med simmare typ 4 dagar i sträck, men då kör vi de sista 2 nu innan stackarn får vila igen.
-
Min kamera är skräp. :P Strecket är smalare, men lika starkt i färgen som kontrollstrecket, så det tar jag som positivt efter konstens alla regler!Jenzia skrev 2020-07-25 17:16:26 följande:Hejja Hejja!!! Ser ut att vara rackans nära peak!
Tråden bara exploderar med aktivitet, så roligt! Vill ju vara med, men har gäster hela helgen. Passar på att läsa alla inlägg när jag är på toa iaf! :-P
Haha, bra metod! Kan ju bli väldigt långa besök dock, folk kanske undrar hur du mår egentligen.. XD Hoppas du har en bra helg med gäster och allt!
Igår kom lite fler kycklingar här, så jag smiter ner titt som tätt och försöker se dem, men mamma höna ligger platt som en sur pannkaka och täcker allt. :P -
Juupp, det låter som svamp. Helvetes skitmög, säger jag bara. XD Men ja, skönt när man ändå hinner med sin chans den cykeln. :P Det är väl frustrerande om något, när nåt kommer emellan och man måste stå över ännu en månad.Entusiastisk skrev 2020-07-25 18:09:25 följande:Well, det kliade så in i h**. Och fick faktiskt lite så som du beskriver.. Sjukt störigt.. Men glad det kom efter äl iaf så man inte kände att månaden gick till spillo liksom :p
Jag känner igen mig.. Haft mycket problem i yngre år.. Men sen jag träffade min man för lite mer än 5 år sen så var det som mitt liv började om. Har varit helt stabil sen dess på alla plan och lärt mig hantera livet liksom. Han är yin till min yang och helt olik mig, så vi kompletterar varandra väldigt bra. Men flera utbrändperioder har gjort att jag bara kan jobba 50% och trivdes inte särskilt bra på mitt jobb så när vår dotter kom växte det fram att jag skulle vara hemma med henne..
Det är verkligen så lyxigt!
Vad härligt att det funkar för er också! Ja, man får verkligen dra in på onödigheter och tänka efter en extra gång men tid är mer värt än pengar så har hellre mer tid tillsammans än en massa saker :) känner verkligen så som ni att det är en fin gåva att ge sina barn, vad roligt att det finns fler som också tänker så!!
Vi bor i Helsingborg i nordvästra Skåne :)
Ska se om jag kan ordna någon sån grupp så kan dom som vill joina ju :D
Ååh, vad härligt! <3 Det är precis vad jag känner med min tok, vi är så lika men ändå så himla olika och kompletterar varandra jättebra. Det är guld värt att ha någon som verkligen genuint stöttar en precis när man behöver det, och kan pusha en när det behövs. Så fint att ni kunde lösa det så du kan vara hemma med tösen, det kommer hon ha många härliga minnen av är jag säker. <3
Och visst är det så att tid är det dyrbaraste vi kan ge. Jag är uppvuxen rätt fattigt, vi var aldrig utomlands eller på finsemester i Sverige ens, och det var mest begagnat och ärvt från kusiner, men alla de underbara minnen jag har från familjelivet, och kontakten med mina föräldrar än idag. Nu har jag visserligen bara mamma kvar, men hon bor hos oss halva veckorna och mer kommer det bli när hon går i pension. Jag skulle aldrig vilja byta all den tiden vi haft mot saker av ekonomiskt värde liksom. På tal om oliktänkande, följer du kanske Vildabarn på insta? Hon skriver mycket om olika kulturer och barnperspektiv, det är så himla intressant!
Jaså, ännu en skåning? :D Jag har faktiskt bott i Helsingborg i två omgångar, och i Örkelljunga en vända också. Säg att du jobbat inom bankinstitut så kanske vi träffats också, haha!
Jaa, vad kul! -
Hihi, det kan behövas både lite farthöjare och -sänkare ibland. ;) Hur länge har ni varit ihop? Vi har lite av en virvelvind till historia, haha! Vi träffades för 3,5år sen, flyttade ihop efter 3 veckor (jag flyttade 30mil upp till honom) och gifte oss efter 6 månader. Flyttade ner till Skåne igen i början av 2018, och till vår lilla stuga i april samma år. :) Vi var iofs 31 och 35 när vi träffades, och klickade direkt och kände att vi hade samma livsmål och syn på det viktigaste så varför vänta. :PEntusiastisk skrev 2020-07-25 21:02:47 följande:Min man är den typ "gråa" typen, stabil, lugn, eftertänksam, pratar när han behöver, planerar och slutför saker.. Men kan vara en riktig pajas och älskar äventyr.. Jag är den färgstarka personen med känslor åt alla håll, pratglad och öppen, gillar att påbörja saker men sämre på att avsluta.. Men bjuder på mig själv och älskar äventyr och resa! Så han typ lugnar ner mig och jag speedar upp honom.. Perfect match! Skönt att du också har din Perfect match! Hur länge har ni varit tillsammans?
Alltså drömmen att vara så nära sin mamma.. Tänk vad underbart när du är hemma-mamma och har din mamma hos er, att tre generationer får leva så tätt! Wow, det hade varit en dröm för mig... Då antar jag att du är väldigt nära din mamma?!
Jag har kanske haft det lite åt andra hållet isåfall rent ekonomiskt men det enda jag värderat har varit den tiden vi spenderade tillsammans men har alltid önskat vi hade mer tid och mindre saker... För min mamma har alltid jobbat mycket och gör alltid allt på samma gång och har liksom lite svårt att vara här och nu.. Och min pappa och jag kommer inte så bra överens och jag är inte alls bekväm att min dotter är för mycket kring honom (de är fortfarande gifta, så svårt att få träffa bara mamma). - long story short..
Så jag vill ge min dotter det som jag kände att jag ibland kunde sakna.. Mer tid och mindre saker.. Kärlek, närhet, trygghet, min tid, bekräftelse, vara lyhörd.. Det tror JAG på iallafall.. :) givetvis följer jag även vildabarn, äääälskar det kontot!!!
Nej är det sant?? Ja men jag jobbar ju inom bank!!
Nej nu skojar jag.. Men jag har faktiskt jobbat i Örkelljunga! Var i hbg har du bott? Så liten världen är ibland! :D
Ja, det har väl egentligen alltid varit planen att ha mina föräldrar hos mig när de blev äldre. Pappa dog förra sommaren, så han hann aldrig få flytta hit upp, men mamma bor här som sagt nu och jag är så glad och tacksam för det, och för att min man trivs med henne också. Jag är ensambarn, och har alltid haft en väldigt fin relation till mina föräldrar. :)
Det är verkligen en konst för många det där med att leva i nuet och kunna slappna av. Min mamma var lite likadan förr, svårt att sitta ner och bara vara, men det har gett med sig lite med åldern faktiskt. Får hoppas att det blir likadant för din mamma! Vad synd att din relation med din pappa är besvärlig, men så blir det ju ibland. :( Man kan inte välja sina släktingar, och när det gäller föräldrar är det alltid extra jobbigt och många känslor.
Tycker iaf att det är fint att du kan ge dina barn allt det där, saker finns det tillräckligt av i livet ändå, men kärlek, närhet och fina relationer är dyrbara!
Haha, kunde nästan ana det. ;) Har följt henne sen jag var tonåring, helt sjukt egentligen..
Haha attans, jag blev helt exalterad där en stund! ;P Jag har bott.. nu måste jag kolla upp vad områdena heter.. på Adolfsberg och Rosengården (och är uppvuxen på Rosengård i Malmö, haha!). Världen är så himla liten faktiskt! Jobbade på Irland ett tag i min ungdom, och träffade såklart folk som kände vänner till mig hemma i Sverige där!