• Amidina

BIM Augusti 2020

Anonym (Kinder) skrev 2020-08-04 14:00:40 följande:
    Knepigt det där... undrar vad man ska våga använda. Dom testar ju ett glidmedel som heter pree-seed som ska vara till för de som försöker bli gravida och spermierna dog ju :( 
    Skitsvårt det där.. Vet att vissa använder kokosolja och har lyckats få barn ändå, så för dem påverkade det ju inte. Men läste nån kort artikel från Indien (som jag hört ligger rätt långt fram i fertilitetsforskning) där de inte rekommenderade det utan sa att man skulle köra på förspel och saliv istället. Lätt sagt när man inte behöver ha sex på schema.. :P Vi brukar bara använda saliv dock, och det funkar rätt bra, men om jag inte är helt avslappnad och med på noterna gör det ont för oss båda oavsett. :/
    35 år, inga barn, kämpat i 3 år, endo och myom. Nördig gällande kvinnlig fertilitet, fråga mig gärna så hjälper jag alltid!
  • Amidina
    Anonym (Kinder) skrev 2020-08-04 14:47:09 följande:
    i videon jag länkade så verkade inte kokosoljan påverka särskilt mkt, men olika studier visar säkert olika saker. Ja man kanske ska testa med saliv då, håller väl en stund. Det är inte så att jag egentligen behöver glidmedel, den delen funkar väldigt bra särskilt vid ägglossning. Men min sambo är väldigt känslig för friktion och jag är rätt tight ;D på gott och ont, och glidmedel gör att det verkligen blir halt. Ont ska de ju defintivt inte göra, så då förstår jag att du måste ta till något. Längre förspel är defitinivt något vi kan jobba på....
    Jo, så är det ju alltid. Aldrig kan nåt vara svart eller vitt. :P 
    Känner igen det där, fast min make är inte så himla känslig utan det är mest jag det. Längre förspel brukar funka kalas, men man ska ju ha tid och ork till det med när det är de där dagarna när man "måste" få in ett visst antal sexstunder. Drömmer
    35 år, inga barn, kämpat i 3 år, endo och myom. Nördig gällande kvinnlig fertilitet, fråga mig gärna så hjälper jag alltid!
  • Amidina

Attans deppdag idag igen, vaknade med känslan av att det blir inget den här gången heller. Är på ÄL+10 så har några dagar kvar, men varför skulle det bli nåt nu när vi inte lyckats på 3 år? :/ Blörk.

• Amidina
    Entusiastisk skrev 2020-08-05 12:22:13 följande:
    Inte hunnit svara på ditt meddelande, varit fullt upp.. Ska svara ikväll <3 ville bara skriva att jag tänker på dig.. Kan bara föreställa mig hur jobbigt det är för dig så ville bara skicka lite kärlek <3 du är ju så himla grym, du har ju förlängt din lutealfas helt magiskt, kämpar varje dag med olika grejer för att optimera din cykel som utan tvekan gjort under! Hur ser din temp ut? Eller du tempar inte mellan äl-bim?

Det är tungt mellan äl och bim av flera olika skäl, du vet ju med hormoner och så men även att försöka att inte förvänta sig för mycket samtidigt som man hoppas så innerligt men sen kommer hjärnspöken, lite trötthet kanske, dåligt väder idag? Ja du vet ju för du är så klok<3 se en bra film/läs en bra bok, tänd lite ljus, pyssla lite, gå ut och plocka en fin bukett, mys med djuren... Gråt en skvätt, sätt på bra musik <3 man får må dåligt.

Vi finns här för dig <3 bara skriv ifall du behöver stöd eller komma på andra tankar <3 kram
    Tack så mycket, du är så himla rar. <3 Ingen panik med att svara såklart!
    Tempar inte mellan bekräftad äl och bim, eller försöker låta bli iaf, för jag blir så stressad när den börjar dippa och särskilt om den sen går upp igen.. Hur ser det ut för dig?

Jo, jag vet ju verkligen hur jäkligt det kan vara dessa dagar, men ändå vänjer man sig aldrig riktigt helt (vilket kanske är tur trots allt). Har sovit en extra stund nu på em, och äntligen kommit in i en rolig bok, plus alla små avbrott för att kika på Medeltidsveckan. :) Så det går an, men imorse var det så tungt så tungt. Känner mig ju trygg och glad med er, vilket gjorde att jag ville skriva här direkt, lite roligt det där. :) 

Hoppas du haft en fin dag trots fullt upp! <3
  • Amidina
    Minmillis skrev 2020-08-05 15:53:30 följande:

Någon som mår illa?

Jag mår alltid illa vid ägglossningen. Tror jag är känslig för hormonerna. Men illamåendet brukar snällt försvinna efter att ägglossningen är över och hålla sig borta tills nästa ägglossning. Men den här månaden så har mitt illamående inte försvunnit. Mått illa till o från under dagarna och nu idag äl+9 mår jag riktigt illa. Inte så att jag spyr men känner inte att jag har någon aptiti och illamåendet gnager. Självklart får jag svar om några dagar när mensen dyker upp eller att de blir ett pluss. Men när de där illamåendet hela tiden påminner mig om sin existens så blev de så att jag valde att skriva här för att se om någon känner igen sig.

Jag gör, varje lutealfas sen snart ett år tillbaka, men för min del tror jag det beror på endometriosen. :( 
    Hoppas verkligen det är pga en liten pluttis för din del! <3
  • Amidina
    Entusiastisk skrev 2020-08-05 19:48:13 följande:
    Kan tänka mig att man kan få sånna jobbiga känslor om sin kvinnlig/manlighet.. Det är ju en så stark drivkraft i oss att vilja föröka oss.. Men bra du tog dig i kragen och vilken magi du utfört under dessa åren med din kropp och fertilitet.. Förlänga sin lutealfas så mycket!!! Helt fantastiskt. Att du är så påläst och kämpar på med både kunskap och i praktiken.. Jag beundrar dig verkligen!!! DET ska du veta! <3 ja!! snart har vi alla våra bebisar, bara en tidsfråga <3

Drömde om tempning inatt igen xD och haft lite orolig natt generellt men känner mig mer i balans med tempningen och tror det blir bättre och bättre nu när man kommit in i det :)

Vilken sjyst kompis ;) haha, då får du kämpa om dygnet igen då :p

Förstår det blev övermäktigt man kan knappt missa en eftermiddag här ju xD haha!

Men jag mår bra tack, det pendlar såklart.. Igår var en mindre bra dag men så är väl livet, försöker få en bättre och mindre orolig inställning - bara leva och låta livet ske lite(säger och känner så idag iaf xD)..

Blev det ngn härlig brasa i eldgropen igår!? Så mysigt det låter..

Vad bra du kan följa det live då ju, som att vara med! Ni kan ju göra er egen medeltidsvecka hemma samtidigt ju! :D

Dit får du ju åka en vacker dag! Ta med barn och mannen och åka dit!! Vad gillar du med medeltidsveckan? Jag har dålig koll så får googla lite :) tänkte på er skog, är det en skog man kan gå runt i liksom? Använder ni den på något sätt? Jobbar kanske din man inom skogsbruk eller något sånt?

Stor kram <3 tänker på dig
    Ska väl låta bli att säga nåt om din kurva då, men som du själv säger så kan det ju vara att du sovit dåligt igen. :) Jag fick en kortvarig feber mitt i lutealfasen förra månaden, var superförvirrad för det har aldrig hänt innan, men har fortfarande inte kommit på vad det var som hände där..

Du med dina komplimanger. DrömmerHjärta Jag är en fixare i själen, så det känns bara bra när jag faktiskt kan göra något konkret och lösa problem! Det här med barn ligger mig ju så himla varmt om hjärtat, och jag tror att kroppen kan lösa det mesta själv om den bara får rätt förutsättningar, så det var ju värt att testa iaf. Är väl därför det är så jobbigt just nu, det går inte men jag vet inte varför så det är som att famla i blindo när jag vill försöka göra nåt åt saken. Menmen, det känns lite lättare nu på kvällen iaf. :)

Ja, ju fler cykler du har under bältet desto mindre kommer själva tempningen att stöka runt i huvudet, då blir det mer analyserandet av kurvorna. :P 

Haha, jag säger ju det! :P Vågar ju inte vara borta en hel dag igen iaf!

Vad trist att du hade en jobbig dag igår, var det något särskilt eller mest bara längtan och hormoner som spökade? Men ja, man får ju försöka göra det där - leva. :P Fylla livet med liv och inte fastna för mycket i sånt man inte kan påverka. Lätt att säga iaf..

Nä, vi har inte invigt den riktigt än, vet inte när det blir. Ska göra en till lite närmre huset också var tanken. :) Sätta upp grytställningar och leka vikingar eller nåt. ;P
    Tycker det är jättekul med återskapande av just vikingatid (men även andra epoker), brukar gå på såna marknader och har förhoppningar om att en dag kunna köpa fint ulltyg och sy egna såna kläder. 

Mjo, man kan promenera i vår lilla skogsplätt, men det finns inga bra stigar än och längst bort är där ett kärr fullt med mygg. :P Men ska fixa till en liten slinga så man kommer runt hela fastigheten ordentligt. Annars är vi ute och knatar i skogarna runt om en del, går med hundarna, plockar svamp och så.
    Gubben min är arbetslös sen 1,5år ungefär men går på arbetsmarknadsutbildning och vi söker en massa jobb åt honom. Har blivit sämre med intervjuer nu sen corona, men det är ju inte så konstigt. Men nån gång ska det väl släppa, och om inte så får väl jag också börja söka jobb igen, man får ju göra vad man måste för att kunna betala räkningar liksom. :)

Stor kram tillbaka, har både dig och Jenzia i mina tankar var dag nu! <3
  • Amidina
    Vinter16 skrev 2020-08-05 21:18:04 följande:

Är detta ?för svagt? för att vara bim-2?..

Positivt, GRATTIS! 
  • Amidina
    Minmillis skrev 2020-08-05 21:21:21 följande:
    Men fy vad tråkigt med endo :( ja jag vet inte riktigt va de är med min kropp. Hoppas ju på en bebis men de är större chans att mensen kommer som vanligt om 3-4 dagar!
    Ja, det är lite bittert, men jag är iaf tacksam över att jag inte har det lika hemskt som vissa andra med sjukdomen. 
    Man blir alltid så himla förvirrad när kroppen plötsligt beter sig skumt, men så länge det går över. Håller ändå tummarna för att du ska få ett plus snart! 
  • Amidina
    Entusiastisk skrev 2020-08-05 21:39:57 följande:
    Konstigt det där med sån värmevallning eller feberkänsla liksom.. Hade det med dottern så visst sätter det igång tankar men som sagt slår bort och tänker trötthet och ev träningen eller ngt.. Har försökt låta bli att springa de senaste månaderna pga att det inte kanske är helt bra då för fertiliteten(även om jag inte springer på den nivå som kanske påverkar) men idag kunde jag inte hålla mig.. Men ja.. Time will tell, en dag i taget, här och nu :p

Jag gillar också att hitta lösningar! Att GÖRA NÅGOT är ju det bästa(iallafall för oss som gillar det så):) det värsta är när man inte kan lösa något, när det är utom ens kontroll som tex att BLI gravid.. Men ja.. Du fattar..

Kan du se ett tydligt mönster i varje cykel.. Alltså liknar dina cykler varandra? Eller är det olika varje månad? Tex nu när min temp dippade på äl, kommer den göra det nästa månad också?

Eller kan det vara helt olika... Förstår såklart att det kan svänga upp och ner olika men ändå att man kan utläsa ett mönster mellan sina cykler? Hänger du med?

Ja, jag vet inte.. Trötthet, längtan, viljan, hoppet, hormoner absolut(verkligen märkt av faserna supertydligt dessa månaderna). Är verkligen super energisk och alert före äl sen mycket mer håglös, svårt att komma igång, seg, trött etc efter äl... ^^ men så är väl allt i sin ordning i guess :) bara att flyta med.. Känns bara så påtagligt. Min man märker av det jätte tydligt men han har svårt att förstå att det skulle ha med hormoner att göra riktigt, känns det som ^^

Vad spännande det låter! Tycker absolut du får planera ihop och skrida till verket.. Ni har ju världens möjlighet där ute i skogen också ju!!

Åh nej, ja Corona kan ju verkligen inte gjort det bättre :( verkar som det börjar släppa lite nu ju så hoppas att han snart hittar ett arbete han kan trivas med :) ja, räkningar är ju sådär kul måste :/ jag har länge haft en idé om ett pengalöst samhälle, alla får göra det dom kan och så byter man liksom tjänster för att överleva.. Men ja, samhället är ju inte så längre :p men ja, det är en sån tanke som kommer ibland till mig :p hehe..

Vad skönt du mår bättre nu på kvällen <3

Du och Jenzia är verkligen med i mina tankar också hela tiden <3 pratar en hel del om er med min man..xD Idag pratade vi om kycklingar för vi var på ett ställe.. Så kom jag på mig själv att jag berättade "jag har en vän som har fått flera kycklingar nyligen och nu var det nog en höna till som låg och ruvade blablab".. Och igår berättade jag att vi alla 3 bodde i Skåne etc och hur ni bodde typ. Och han bara "pratar ni om sånt också?" jag "ja klart! Vadå trodde du vi bara pratade fertilt sekret och ägglossning eller?" svar: ja, det gjorde han nog xD

Men nu blir det tidig kväll för mig..

Stor kram till dig <3

PS. Kollade in hos Jenzia då hon inte skrivit här idag men hon mådde okej, lite trött och påverkad av koffeinavslutet och hade en del på jobb :)

Så du vet <3
    Jaa, du har ju den förra graviditeten att jämföra med, kan verkligen förstå att det blir hjärnspöken om du känner igen nåt. Känns det bättre med värmen idag?

Jag förstår alltför väl. Har alltid haft svårt för sånt man inte kan göra nåt åt, helt meningslöst ju. :P Men nu får man iaf en lite bättre allmänhälsa till på köpet när man försöker rätta till cykler och främja graviditet och allt.

Jaa, för det mesta är de väldigt lika varandra, men det händer att vissa ser lite annorlunda ut. Men överlag följer jag samma mönster från månad till månad. Kikade tillbaka lite nu och faktiskt hade jag snyggast och jämnast kurvor förra sommaren, när vi var jättestrikta med maten (inget socker, gluten, eller konstiga tillsatser) och var ute mycket i naturen. :)
    Det kan vara att du får samma dipp nästa månad, men lite omöjligt att säga på förhand, tråkigt nog. :/

Det låter som en hyfsat normal cykel, om än kanske lite väl jobbig efter ÄL. Man blir mer dämpad och får lite mindre energi, men man ska samtidigt inte känna sig helt urtappad. Tänk vilken fin värld det hade varit om vi kunde få leva efter våra cykler, så mycket enklare och effektivare allt hade varit om man inte tvingades prestera lika mycket varje dag oavsett vad.

Haha, det är väl klart du har! För det har jag med! ;D Tänkt det så många gånger, att vad fint det hade varit om man kunde använda byteshandel istället. Visst, vissa saker kanske blir lite svårare som sjukvård och så, men jag tror ändå på människans godhet och att så länge vi får alla våra behov mötta så vill vi göra gott för andra. Men vi är nog också lite för många i världen idag för att det skulle fungera riktigt bra, tyvärr. Tur man kan drömma iaf.

Pratar om er med min gubbe också, han bara skrattar lite gott åt mig. :P Men det är ju verkligen superroligt att vi råkar bo i varsitt hörn av Skåne typ. :P Underlättar ju helt klart om vi ska ses i framtiden, tänk om det varit varsin del av landet.. 

Hoppas du fick sovit riktigt gott inatt, och har det lika soligt och fint som vi! Tack för att du rapporterade om Jenzia, funderade på hur hon hade det.
    Varma kramar!
  • Amidina

Ni som varit gravida tidigare och haft mensliknande molvärk som tidigt symtom, har den då varit ihållande eller bara lite då och då?

Svar på tråden BIM Augusti 2020