Inlägg från: Entusiastisk |Visa alla inlägg
  • Entusiastisk

BIM Augusti 2020

Ni som tempar...

Hur ska jag tänka?

Vaknade 3.30 första gången inatt och tog tempen 36.46..(men har mitt mätfönster eg mellan 4.20-4.30, eller så nära som möjligt). Somnade om och vakna 4.30 när klockan ringde och den var då 36.66. Normalt sätt skiljer det bara ca 0,02-0,04 grader för mig när jag somnar om/ligger och vilar tills dess när jag vaknat för tidigt(har vaknat runt 3 nu 3 nätter i rad). Så tänkte det kanske var fel, så tempade om och fick 36.60..

Vilken temp bör jag ta? Innan har jag tagit den temp som är inom mitt mätfönster eller så nära som möjligt eftersom det inte skiljt så mycket...

Låg på 36.74 igår.. Så är det typ en implantationsdipp eller är den fortsatt hög liksom? ^^ Eller kanske den bara ska hoppa lite för att jag sovit hårdare inatt/varit tröttare än de andra 2 nätter när jag blivit klarvaken...

Eller ska jag bara hoppa dagens temp^^

• Entusiastisk
    Amidina skrev 2020-08-07 11:07:00 följande:

Alltså vi ska ju vara lite mer dämpade efter ägglossningen, kroppen behöver lite mer vila för att optimera en graviditet då, men är det så att du är riktigt nere och inte har någon energi alls så är det såklart inte bra. Funderar på vad man skulle kunna göra, det jag kommer på är att det kanske är lite obalans i hormonerna (frågan är vilka..), någon näringsbrist, sömnbrist (större behov av sömn i lutealfasen), eller kanske för stor belastning på kroppen generellt. Med det sista tänker jag att du sover lite dåligt, ammar, är i lutealfasen, och saknar kanske lite avlastning (både du och maken då)?

För övrigt är jag också väldigt märkbart annorlunda i lutealfasen, och i mitt fall får det bara vara så. Jag gör vad jag orkar och vi har pratat jättemycket om hormonerna och att det kan vara så, så vi försöker mest att hitta glädjande myssaker då som inte kräver nån vidare energi.

Har inte sett dem, jag är lite dålig på det där med våra vanliga tv-kanaler. :) Vi har ingen antenn eller så, så det är wifi och appar som gäller och då blir det oftast netflix bara. Men kollade mycket på Unga bönder, Bonderöven, och Uppfinnaren ett tag, finns ju på svtplay, och de var så himla härliga att se!

Se där! :) Håller med, det är oftast mer burdust i hur man pratar, och inte lika finkänsligt hela tiden. Med tjejerna så var det konstant missuppfattningar vilket var jättetråkigt. Både jag och maken är rätt så rakt på sak, även om jag kan vara lite känsligare i tonen mot folk utanför familjen ibland. Jag är också väldigt mycket för att prata, kommunikation är enda sättet man kan förstå varann tycker jag, och det är så himla viktigt! Gubben min håller på att lära sig det där med att prata om känslor och hur han tänker vs hur jag tänker så att vi ska undvika tjafs och bråk för att vi tror vi vet vad den andre menar när det är tvärtom. :P Jag kan också hålla låda när jag är bekväm i sällskapet, men annars är jag rätt tystlåten.

Haha ja, verkligen! Vår hade försvunnit men mamma köpte en ny med sig igår som är i hårdplast (hatar egentligen plast men vad gör man) som är perfekt för lekande tassar med klor. :P 

Tycker allt det låter som att du varit produktiv med motion och allt! Det får jag sällan till numera, har ingen ork och absolut inte i sån här värme. :P

Blev det nån yoga?

Nä vet du, inte ett enda symtom har jag nu. Fick lite kort molvärk igår fm och det var då jag skrev här, men det försvann ju snabbt och sen dess har jag inte känt av nåt. Är också väldigt negativ den här gången, även om jag börjat få upp hoppet lite väl mycket sen igår, men vill nästan inte hoppas för då blir det ännu jobbigare när mensen garanterat kommer ikväll eller imorgon. ÄL+12 idag, så det är på sluttampen nu.

Kan få molvärk dagarna innan mens, men då är det endon som spökar och den värken är speciell. Igår var det mens-känsla dock, det brukar inte komma förrän det är dags så lite udda men som sagt bara kortvarigt. Har tyckt att mina flytningar varit lite mer vattniga de senaste dagarna, men idag har det nästan torkat upp helt, tappen har börjat röra sig liiite neråt.. Äh, jag kommer väl iaf få testa mina nya tygbindor, alltid nåt.

När har du BIM nu?

KRAM!

Faktiskt igårkväll så bröt jag ihop till en film(brukar vara en bra grej för mig att släppa ut ånga) såg "miracles from heaven" på netflix, omg har knappt gråtit så mkt till en film. Har de senaste 10 åren haft liksom svårt att släppa ut mina känslor ibland och spec sen jag träffade min man för jag gillar inte/har svårt för att må dåligt/visa starka(ilska och sorg) känslor inför folk.. Efter det kände jag mig liksom pånyttfödd.. Haha, så kanske bara var det med en normal mix av lutealfas-känslor.. Men tack så mycket för din input! Skönt att kunna ha er att ventilera och diskutera med<3

Det bör finnas på svtplay, vi har inre heller vanlig tv :) så kanske du kan hitta det någonstans på intranätet om du vill :)

Håller helt med kommunikationsstilarna.. Är nog rätt likadan när jag väl är bekväm kan man dra igång :)

Well, jag måste vara aktiv för att må bra mentalt och jag märker också när jag tränar lite mindre att jag sover sämre... Det började liksom lite som en strategi för min mentala hälsa och sen har jag fortsatt så det är liksom en del av min vardag.. Sen gör jag efter vad kroppen känner för och orkar.. Ibland blir det yoga och ofta gymmar jag(har byggt ett gym på balkongen). Men jadå, blev både yoga igår och idag :D mysigt! Kan tipsa om boho beautiful på Youtube ifall du vill göra guidad yoga :) vad har du gillat att träna förut eller om du orkar liksom?

Åh typiskt, men oftast får man ju inte tydliga symptom förrän efter bim.. Jag hade inga direkta symptom förrän precis vid bim med dottern.. Så hoppet är ju inte över förrän mensen kommer :)

Jag får vänta till imorgon hur min temp vill bete sig.. Blev så förvirrad i morse antingen kan det vara en implantationsdipp eller så är den fortsatt hög, eller ja, så är den bara låg.. Hört att tempen är som lägst mellan 3-4 så man inte ska mäta då.. Och sen så har ju inte tempen verkat vara känslig för mina uppvak innan så osäker vad jag ska räkna.. Men men - oavsett vad så kan jag ju bara vara gravid eller inte oavsett temp.. Men hade varit fräckt med en implantationsdipp ju! Hihi.. Men men :) nu är du nära bim iaf och får snart veta.. Hoppas såååå mycket för din skull att du får ett plus nu!!! Önskar så mycket för dig och Jenzia <3 tror min bim egentligen är den 13/8 hade en lutealfas på 13 dagar förra månaden iaf.. Men det återstår att se :) skrev 14 i bim listan, bättre att ha lite marginal.. :p

Hoppas du får en fin dag goding<3

Vad har ni för planer(eller gjort idag, om du inte läser från ikväll :)

Hörs ikväll! Kram <3
  • Entusiastisk
    Amidina skrev 2020-08-07 12:53:48 följande:

Jomen tjena, BIM imorgon och här står jag nu med molvärk och illamående och trötthet, och en tapp som bara flyttar sig längre och längre ner. :(

Alla symtom jag har kan förklaras med endon (brukar få liknande nästan varje cykel), men nu när tappen rör sig neråt så känns allt så mycket värre. Hade det inte varit för den så hade jag nog varit lite försiktigt positiv ändå.. Attans!

Åh, tappen kan leva sitt eget liv och variera under dagen har jag märkt så gå inte blankt på det goding <3 brukar du ha de andra symptom inpå bim menar du?
  • Entusiastisk

Asså nu känner jag mig lite dum.. Men lutealfasen är ju efter ägglossningen.. Men efter ägglossningen så lever ju ägget i max 24h därefter bildas ju gulkroppen som bildar progesteron =tempen går upp.. Min app räknar från dagen tempen gick upp och höll sig hög(men detta är ju då ett dygn egentligen efter själv ägglossningen..) När räknas då egentligen lutealfasen? Är det från äl eller när tempen gått upp/ägget dör? Förstår någon? xD

• Entusiastisk
    saraama skrev 2020-08-07 15:02:31 följande:

Har läst att man ska räkna lutealfasen ett dygn efter att man är som mest fertil. Borde ju då rimligtvis vara ett dygn efter fullt uslag på ältest och att tempen går upp i samband med det?

Ja men lite som tempapparna räknar då :) tack för svar! Det låter ju rimligt isf
  • Entusiastisk
    Canama skrev 2020-08-07 08:21:36 följande:

JAHA girls, då kör vi igen då! Får tydligen en chans till denna månad ser de ut som, nytt BIM 31/8....... Så jag lär ju vara ensam kvar här på slutet, men det ska väl funka det också! Får se när ÄL kommer denna månad, kanske blir BIM i september... men jag hänger kvar här! Tänker inte ge upp augusti än banne mig!

Några saker jag tänker ändra på nu.

1. Äta bättre, mer grönsaker, skippa socker och fikabröd (i större utsträckning iallafall)

2. Få in lite mera träning, det mår jag bra av.

3. Ställa krav på dotter att det eviga bröstsnuttande på nätterna slutar NU. Har kört två nätter med -kravet- att hon inte får äta mer än var tredje/fjärde timme. Och det känns som hon faktiskt sover bättre!

Kommer inte ihåg hur gammal din dotter är om du skrivit det någonstans?:)

Min dotter var äntligen redo i slutet av maj att trappa ner.. Vi berättade att brösten sov när vi tände nattlampa så var den tänd så gick det inte att amma men att hon gärna fick dricka från flaskan(hon fick vanlig mjölk som är hennes andra favoritdryck). Första månaden vaknade hon ff rätt ofta(jag ammade ca 5 ggr/natt). Min dotter blev 2 i april. Men den senaste månaden har hon sovit hela natten!!!! Hon behöver knappt ens kissa på natten längre! Sen ammar hon för att somna och sen när hon vaknar och min kropp kom direkt i fas på dagen! Fick äl bara 4-5dagar efter nedtrappningen.. Har även hört fler där barnen sover bättre efter amningstopp på natten.. Lycka till <3
  • Entusiastisk
    Amidina skrev 2020-08-07 18:10:32 följande:
    Lutealfasen börjar när ägget har släppt, så ett dygn efter Lh-peak (om ägget släpper sen) låter bra. :) Jag brukar räkna från att tempen börjat gå upp.

Men ååh, vännen! Det är så himla skönt att få bryta ihop sådär ibland och bara tokgråta, särskilt om man har svårt för det inför andra. Skönt att det hjälpte, och att du mår såpass mycket bättre! Jag har ibland svårt att gråta inför tom maken och mamma, men sen pappa dog så har det blivit betydligt mer av det också och det är ju så frigörande. Allt som minskar på kortisolet är bra och härligt. :) Läkande gråt, älskar det.

Jo, jag kan nog också känna det där ibland. Inte för att jag normalt sett sover dåligt, men det är alltid lite extra bra efter en lång och fysiskt aktiv dag. :) Vad grym du är som byggt ett gym bara sådär! :O Och jag blir alltid imponerad av alla som bara kör på med motion, för mig är det oftast ett helt projekt för jag är en riktig liten latröv. :P Har inte riktigt hittat den perfekta motionsformen för mig själv än, red när jag var liten vilket var jättekul men är lite rädd för hästar (plus dyrt), är inget vidare på att simma, avskyr att jogga eller springa, och styrketräning är för jobbigt. :P Undanflykter, jag vet. Har kört yoga hemma i omgångar och det funkar okej, vig som ett kylskåp dock. Fitnesskickboxning var nog det jag tyckte var roligast, ta ut lite frustrationer och sådär, men det är dyrt och man ska gärna ha någon att gå med känner jag. :) 

Du har så rätt, tack för påminnelsen! Tjatar ju själv om att hoppet är inte ute förrän mensen kommit. :) Jag brukar ha en hel del symtom innan BIM, men det är ju endon som spökar med allt från värk till illamående och trötthet, mm. 
    Jag såg ditt inlägg om tempen, det lät aningen förvirrande ja. Så himla jobbigt också att man måste vänta ett helt dygn innan man kan se nästa "steg", bra om man har tålamod (vilket jag INTE har, haha). Jag mätte knasigt imorse med, men har gjort det så många ggr förr så jag vet ändå vad jag ska leta efter. :) Men hoppas det var en implantationsdipp för dig! På äl+7, som du väl är på, så ligger det ju bra i fas. :) 

Här har det varit luuugna puckar idag, jag och mamma har hängt på en filt i trädgården och tittat på hundarna och hönsen, och läst våra böcker. :) Blir väl nån film nu till kvällen, och har mensen inte kommit till imorgon bitti och tempen är fortsatt hög så blir det nog ett litet test.... :P

Hoppas du haft en fin dag med, vad har ni hittat på? :)
    Men visst är det så att progesteronet inte frigörs förrän ägget blivit befruktat eller dött? Så tex min ff app räknar ju från temphöjningen vilket då typ är ett dygn efter att ägglossningen eg skett och ägget är då befruktad/död? men ja haha kör efter appen sålänge man räknar samma i guess:P Men har eg bim då den 13/8

Asså, det är verkligen så läkande och frigörande! Det är skönare att gråta till en film än att gråta för att det liksom rinner över men man vet knappt för vad, det är liksom en salig blandning. Det är ju svårt av någon anledning, kommer det av att vi blivit "vuxna" och att man inte "borde".. Tittar ibland på min dotter och är liksom avundsjuk vad fri hon är i sina känslor och hur hon verkligen lever ut sina känslor.. En annan får liksom bita ihop om man är arg, eller bita sig i läppen när man får en klump i halsen, sällan får man skratta så högt och mycket som man borde.. När man är ledsen får man höra att "var inte ledsen" etc,, Well, ja, men ack man borde skratta, gråta och känna mer! speciellt inför våra nära som bryr sig om oss..^^

xD asså lol.. "riktig liten latröv" !! hahaha! 
    Nej det är ju viktigt att man hittar något som motiverar än, träning ska ju inte vara ett ont måste utan för att man tycker det är kul och får en att må bra.. dock ibland är det ju lite uppförsbacke i starten innan det liksom kommer av sig själv.. men håller med om fitnesskickboxning att det kan vara kul! Håller men man borde ha med en vän då.. du får sätta upp lite skrämmande ansikten på träden i skogen och ge dig ut på en boxningsrunda;)

Såg ditt inlägg om att hoppet nu börjar svikta och att mensen verkar vara på ingång:( Så tråkigt, men hoppas fortfarande för dig att så inte är fallet.. Jobbigt med så lika symptom som graviditet, taskigt ju :P Ja tempen var sjukt förvirrande idag. Vet inte hur låg en implantationsdipp brukar vara, men är den hög imorgon igen så är det ju antingen att den hållit sig hög eller så var det en implantationsdipp kanske!? den som lever får se, men är jag gravid hade det varit fräckt med en sån kurva med en implantationsdipp ju.. är på äl+8 idag :) Ja, du är ju super rutti så förstår du har stenkoll! Det ska jag också bli en dag! Kommer aldrig någonsin gå tillabaka till pmedel, blir utan tvekan pessar om jag ska skydda mig igen! Jag är så glad och tacksam att jag fick veta allt detta nu iallafall och att min dotter kan få ta del av det innan hon liksom "pajar" något eller så,..

Åh vad härligt med en dag med mamma och varit i detta fina vädret och med en bok! Vad gillar du att läsa för något? och vad gillar du för filmer? Har mensen kommit än nu? Hoppas att den håller sig borta och att dina symptom beror på något annat!!!

Började med utomhusyoga och sedan gick jag en promenad i skogen med dottern.. Sen har vi badat i havet och hängt i solen, sen blev det lite sushi hemma hos hennes farfar för att nu varva ner och bara vara lite ikväll <3
    Vilket väderomslag det blivit?! Från höst till högsommar, så underbart!

Stor kram, tänker på dig <3 Saknar vår 3e partner in crime här(jenzia<3)
  • Entusiastisk
    Min hade blivit fel :) Så uppdaterar!

1/8 Mangon. 29år. Tredje barnet.

1/8 Enlitentrea2020, 30 år, tredje barnet

3/8,My871,33år,femte barnet

3/8 annikandy, 35år, femte barnet

4/8 Alexandra93, 26 år, tredje barnet

5/8 Norrlänning86, 34 år, tredje barnet

8/8, Cassus, 32 år, första barnet

8/8 Trean2021, 28 år, tredje barnet

9/8, Odlar mamman, 28 år, tredje barnet

9/8 Amidina, 34 år, första barnet

9/8 Jensan88, 32 år, tredje barnet

9/8 NiMi12, 41 år, andra barnet

10/8 saraama, 30 år, andra barnet

10/8, Fruffe, 27 år, första barnet

11/8 MsPinnipeds, 29, första barnet

12/8 Srce, 33 år, andra barnet

12/8 Piiigeliiin, 32, första barnet

12/8 Msofie, 24 år, första barnet

12/8 mammatilltvå, 3e barnet

13/8 Entusiastisk, 31 år, andra barnet

13/8 Mikkans, 27 år, första barnet

13/8 MyLilla86, 34 år, andra barnet

14/8 Hoppas ändå, 35 år, 5e barnet

15/8 Link92, 28 år, första barnet

16/8 Plingiz, 31 år, tredje barnet

16/8 Bäbiiiis, 35 år, tredje barnet

16/8 Ellen94, 26 år, första barnet

16/8 Myran1234, första barnet

16/8 CvKs, tredje barnet

17/8 Danni83, 36 år, fjärde barnet

18/8 PelloBello, 34 år, andra barnet

19/8 Linjana, 28 år, första barnet

19/8 Epidemiya, 27 år, första barnet

21/8 lariz, 24 år, andra barnet

24/8 apoapo 35 år. Tredje barnet.

25/8 Talanda, 31 år, första barnet

26/8 myownworstenemy, 34 år, andra barnet

28/8 33villbligravid, 36 år, andra barnen

28/8 apan95, 24 år, första barnet

28/8 H0nd3ndär, 35 år, tredje barnet

28/8 Jenzia, 36 år, första barnet

28/8 Kinder 32 år, första barnet

31/8 Canama, 31 år, andra barnet
  • Entusiastisk
    schulia1 skrev 2020-08-08 06:29:06 följande:

Ser jag fel?! Eller skymtar jag ett svaaaaaagt streck?

Visst är där ett streck!!! GRATTIS!!! <3 <3 såå roligt!!
  • Entusiastisk

Asså, det här med att inte analysera går sådär xD

Då mina 2 senaste dagar har inneburit flera olika temperaturer med uppvak som inneburit ev för lite sömn och första uppvaket vid fel tidpunkt skulle mina kurvor kunna betyda olika saker xD

Jaja tiden kommer ju avslöja oavsett som tur är! 5 dagar kvar till bim ^^ ska bli spännande att se hela kurvan sen..

Hur har det gått för dig amidina?

Svar på tråden BIM Augusti 2020