• Nina05

Pappan ska vara föräldraledig. Kommer det gå?

Jag ska börja arbeta när barnet är 8 månader. Hen är 4 månader idag. Hen är väldigt mammig, bara jag duger när hen är trött eller ska sova, både dag och nattetid.

Jag är rädd för att barnet inte ska vara redo att vara ifrån mig många och långa dagar om 4 månader. Vad jag förstått så är ju 8 månader mitt i separationsfasen.

Jag och pappan vill och önskar att det ska funka men är som sagt oroliga. Har ni några tips på hur vi kan underlätta övergången? Överdriver jag oron?

Ska tilläggas att ja helammar samt att jag kommer jobba oregelbundna tider och även dubbelpass (8-21).

• Svar på tråden Pappan ska vara föräldraledig. Kommer det gå?
  • S23

Nu utgick jag dock från ett måndag-fredag jobb. Vilket ni ju inte har. Då blir kanske upplägget lite annorlunda på hur man förelägger ledigheten

• hawthorne
    Nina05 skrev 2020-07-04 07:19:27 följande:
    Absolut du har helt rätt i att det är långt kvar och kommer hända mycket. Jag är nog bara orolig i onödan faktiskt. Är nog mest det med bebbe och pappans relation jag tänker på. Vi försöker jobba på det genom att jag lämnar hemmet korta stunder sen i förrgår. Vet inte om det är ett bra sätt men en bm sa det..
    Är det du eller bebisen som har/kommer att ha separationsångest?

Fundera över det...
  • Nina05
    hawthorne skrev 2020-07-04 07:40:44 följande:

Är det du eller bebisen som har/kommer att ha separationsångest?

Fundera över det...

Även jag såklart. Det är inget konstigt i det.
  • hawthorne
    Nina05 skrev 2020-07-04 09:16:46 följande:
    Även jag såklart. Det är inget konstigt i det.
    Nej, absolut inget konstigt men fundera över varför du tenderar till att projicera detta på bebisen och som misstro på hur pappan kommer att klara av att ta hand om "ditt" barn.

Jag menar absolut inte att vara mästrande utan försöker få dig att fundera på situationen och reda ut vilka känslor som finns och varför. Det är ju ofta så att känslor är irrationella och blir ett hinder som skapar mer ångest än nödvändigt.
  • S23
    hawthorne skrev 2020-07-04 09:20:37 följande:

Nej, absolut inget konstigt men fundera över varför du tenderar till att projicera detta på bebisen och som misstro på hur pappan kommer att klara av att ta hand om "ditt" barn.

Jag menar absolut inte att vara mästrande utan försöker få dig att fundera på situationen och reda ut vilka känslor som finns och varför. Det är ju ofta så att känslor är irrationella och blir ett hinder som skapar mer ångest än nödvändigt.

Fast detta lär ju bli problematiskt även för barnet. I några dagar. Det blir ju en situation som ingen i familjen är vana vid så naturligtvis blir det en påverkan för alla inblandade.

Men visst har du rätt i att man bör fundera över om man kanske oroar sig i onödan
  • hawthorne
    S23 skrev 2020-07-04 09:29:31 följande:
    Fast detta lär ju bli problematiskt även för barnet. I några dagar. Det blir ju en situation som ingen i familjen är vana vid så naturligtvis blir det en påverkan för alla inblandade.
    Men visst har du rätt i att man bör fundera över om man kanske oroar sig i onödan
    Det är definitivt inte ristat i sten att det kommer att bli problem.
  • S23
    hawthorne skrev 2020-07-04 10:04:05 följande:

Det är definitivt inte ristat i sten att det kommer att bli problem.

Beror ju på vad man menar med problem. Men ett barn som varit hemma med mamma i 8 månader lär på något sätt reagera när detta plötsligt förändras. Om det handlar om att vara ledsen i fem minuter eller ledsen i flera veckor är ju en annan femma. Som du säger. Troligtvis går detta hur bra som helst, men det är klart att barnet kommer uppleva en skillnad. Men så blir det ju även om barnet hade hunnit bli 12 månader eller 1,5 år
  • hawthorne
    S23 skrev 2020-07-04 10:12:02 följande:
    Beror ju på vad man menar med problem. Men ett barn som varit hemma med mamma i 8 månader lär på något sätt reagera när detta plötsligt förändras. Om det handlar om att vara ledsen i fem minuter eller ledsen i flera veckor är ju en annan femma. Som du säger. Troligtvis går detta hur bra som helst, men det är klart att barnet kommer uppleva en skillnad. Men så blir det ju även om barnet hade hunnit bli 12 månader eller 1,5 år
    Inte ens det är ristat i sten.

Det är vad de allra flesta mammor vill tro däremot.

Det finns massor av exempel där det går utmärkt att pappan tar över, det pratar man däremot inte gärna om.

Det viktigaste i det hela är att som mamma fundera över sin egen oro och vad man projicerar på omgivningen.

• S23
    hawthorne skrev 2020-07-04 10:20:34 följande:

Inte ens det är ristat i sten.

Det är vad de allra flesta mammor vill tro däremot.

Det finns massor av exempel där det går utmärkt att pappan tar över, det pratar man däremot inte gärna om.

Det viktigaste i det hela är att som mamma fundera över sin egen oro och vad man projicerar på omgivningen.

Jag har iof i princip enbart hört historier där det går superbra när pappan tar över. Däremot så tror jag att man får räkna med att barnet kanske är ledsen fem minuter de första dagarna. Men det anser jag fortfarande falla under kategorin att det går bra.

Jag menar ledsen kan ju ett barn bli även om den den inte är van vid är hemma lämnar hemmet.

Sedan är det ju faktiskt så att ett barn som är väldigt fäst vid den ena personen kanske faktiskt reagerar starkare.

Vårat barn har varit väldigt mammig, och skeptisk mot främlingar och blir fortfarande 1,5 år gammal nästan alltid upprörd när jag går hemifrån. Men det går som sagt snabbt över. Vid åtta månaders ålder gick det absolut att lämna henne. Men hon var då väldigt kinkig med den hon var med istället. Det fungerade absolut, men nog märktes det skillnad
  • Themis

Vi körde 50-50 månad 7 och sen tog pappa över från månad 8.

Det fungerade bra för oss men jag förstår att det är lätt att känna tvivel medan de fortfarande bara är 4 månader för det händer så otroligt mycket hela tiden.

Never mind leg day. Don't skip brain day. /Themis
Svar på tråden Pappan ska vara föräldraledig. Kommer det gå?