• Nina05

Pappan ska vara föräldraledig. Kommer det gå?

Jag ska börja arbeta när barnet är 8 månader. Hen är 4 månader idag. Hen är väldigt mammig, bara jag duger när hen är trött eller ska sova, både dag och nattetid.

Jag är rädd för att barnet inte ska vara redo att vara ifrån mig många och långa dagar om 4 månader. Vad jag förstått så är ju 8 månader mitt i separationsfasen.

Jag och pappan vill och önskar att det ska funka men är som sagt oroliga. Har ni några tips på hur vi kan underlätta övergången? Överdriver jag oron?

Ska tilläggas att ja helammar samt att jag kommer jobba oregelbundna tider och även dubbelpass (8-21).

• Svar på tråden Pappan ska vara föräldraledig. Kommer det gå?
  • Nina05
    hawthorne skrev 2020-07-04 09:20:37 följande:

Nej, absolut inget konstigt men fundera över varför du tenderar till att projicera detta på bebisen och som misstro på hur pappan kommer att klara av att ta hand om "ditt" barn.

Jag menar absolut inte att vara mästrande utan försöker få dig att fundera på situationen och reda ut vilka känslor som finns och varför. Det är ju ofta så att känslor är irrationella och blir ett hinder som skapar mer ångest än nödvändigt.

Ojdå här missuppfattas visst en del, men det tenderar ju att bli så via text. Jag är väldigt noga med att inte projicera på bebis. Och har ingen misstro till pappan. Alls. Min oro eller funderingar har ingenting med pappans förmåga att göra utan handlar enbart om bebis förmåga/möjlighet eller vad man nu ska kalla det, att gå från mig 24/7 i 8 månader till att plötsligt inte se mig på hela dygn, ibland flera dagar i rad. Vill att övergåen ska bli så smidig som möjligt för bebis.
  • Nina05
    S23 skrev 2020-07-04 07:27:36 följande:

Nu utgick jag dock från ett måndag-fredag jobb. Vilket ni ju inte har. Då blir kanske upplägget lite annorlunda på hur man förelägger ledigheten

Hmm.. jag tänker att vi kanske kan söka lägga in 50% fl hos respektive ag under tex 4 månader och att vi sedan får pussla ihop det så det funkar för oss båda.. vet inte riktigt hur vi kan göra.. enda sättet är att jobba färre antal pass och inte kortare. Men det måste kanske ag godkänna..?
  • Nina05
    S23 skrev 2020-07-04 07:27:36 följande:

Nu utgick jag dock från ett måndag-fredag jobb. Vilket ni ju inte har. Då blir kanske upplägget lite annorlunda på hur man förelägger ledigheten

Hmm.. jag tänker att vi kanske kan söka lägga in 50% fl hos respektive ag under tex 4 månader och att vi sedan får pussla ihop det så det funkar för oss båda.. vet inte riktigt hur vi kan göra.. enda sättet är att jobba färre antal pass och inte kortare. Men det måste kanske ag godkänna..?
  • Nina05
    hawthorne skrev 2020-07-04 10:20:34 följande:

Inte ens det är ristat i sten.

Det är vad de allra flesta mammor vill tro däremot.

Det finns massor av exempel där det går utmärkt att pappan tar över, det pratar man däremot inte gärna om.

Det viktigaste i det hela är att som mamma fundera över sin egen oro och vad man projicerar på omgivningen.

Jag hoppas att det går utmärkt när pappan tar över. Vill inget hellre.
  • Studentpappa
    Nina05 skrev 2020-07-04 14:33:54 följande:

Ojdå här missuppfattas visst en del, men det tenderar ju att bli så via text. Jag är väldigt noga med att inte projicera på bebis. Och har ingen misstro till pappan. Alls. Min oro eller funderingar har ingenting med pappans förmåga att göra utan handlar enbart om bebis förmåga/möjlighet eller vad man nu ska kalla det, att gå från mig 24/7 i 8 månader till att plötsligt inte se mig på hela dygn, ibland flera dagar i rad. Vill att övergåen ska bli så smidig som möjligt för bebis.

Kanske dags att det inte är du som sitter fast i bebisen 24/7 till vardags då. Delar man på vardagen så lär det knappast bli något problem.
    Ride it like you stole it
  • S23
    Nina05 skrev 2020-07-04 14:46:01 följande:

Man ska komma överrens med arbetsgivaren ocj de ska godkänna om det inte blir en påtaglig störning. För er arbetsgivare antar jag att det är

Lättare att täcla ett helt pass än en del av ett pass.

Tolkningen av vad som räknas som en period gör arbetsgivaren. Men om ni har ett schema som ser olika ut olika veckor så måste ni ju fortfarande kunna vara lediga på halvtid utan att arbetsgivaren räknar det som en separat period för varje dag.

Jag skulle lämna in ansökan redan nu om jag var ni och sedan diskutera med era arbetsgivare hur ni kan lägga upp det.

Då vet ni ju att det kommer funka och behöver inte lägga mer energi på att grubbla över det i onödan
  • S23
    Studentpappa skrev 2020-07-04 15:08:46 följande:

Kanske dags att det inte är du som sitter fast i bebisen 24/7 till vardags då. Delar man på vardagen så lär det knappast bli något problem.

Såhär skriver en person som aldrig haft ett barn med dom behoven. Barn är OLIKA. Vissa barn är otroligt mammiga eller pappiga i perioder och gallskriker så fort den de är fäst vid inte är i närheten. Andra barn skoter i vilket.

Ts barn är bara fyra månader och det är inte alls otroligt att enbart hon duger, oavsett om pappan är involverad i vardagen och de försöker
  • Studentpappa
    S23 skrev 2020-07-04 15:36:26 följande:

Såhär skriver en person som aldrig haft ett barn med dom behoven. Barn är OLIKA. Vissa barn är otroligt mammiga eller pappiga i perioder och gallskriker så fort den de är fäst vid inte är i närheten. Andra barn skoter i vilket.

Ts barn är bara fyra månader och det är inte alls otroligt att enbart hon duger, oavsett om pappan är involverad i vardagen och de försöker

Eller så svarar en mamma som tror hon är oumbärlig, tro mig vi har en historia med ett otroligt mammigt barn. Vi löste det genom att mamma fick kliva åt sidan, hon var ju det största hindret inte barnet.

Men det satt såklart långt inne, hon ville ju vara The one och kunna oja sig över att bara mamma duger och komma springande.
    Ride it like you stole it
  • S23
    Studentpappa skrev 2020-07-04 15:50:12 följande:

Eller så svarar en mamma som tror hon är oumbärlig, tro mig vi har en historia med ett otroligt mammigt barn. Vi löste det genom att mamma fick kliva åt sidan, hon var ju det största hindret inte barnet.

Men det satt såklart långt inne, hon ville ju vara The one och kunna oja sig över att bara mamma duger och komma springande.

Och tro mig. Vi har testat med vårat barn. Det fungerade inte. Men sedan några månader senare gick det hur bra som helst
  • S23
    Studentpappa skrev 2020-07-04 15:50:12 följande:

Barn är som sagt olika. Det är ju toppen att det fungerade för er. Det gör det för vissa. För andra gör det inte det. Barn är olika. Man får testa sig fram. Det som fungerar med ett barn fungerar inte med ett annat.
Svar på tråden Pappan ska vara föräldraledig. Kommer det gå?