• Nina05

Pappan ska vara föräldraledig. Kommer det gå?

Jag ska börja arbeta när barnet är 8 månader. Hen är 4 månader idag. Hen är väldigt mammig, bara jag duger när hen är trött eller ska sova, både dag och nattetid.

Jag är rädd för att barnet inte ska vara redo att vara ifrån mig många och långa dagar om 4 månader. Vad jag förstått så är ju 8 månader mitt i separationsfasen.

Jag och pappan vill och önskar att det ska funka men är som sagt oroliga. Har ni några tips på hur vi kan underlätta övergången? Överdriver jag oron?

Ska tilläggas att ja helammar samt att jag kommer jobba oregelbundna tider och även dubbelpass (8-21).

• Svar på tråden Pappan ska vara föräldraledig. Kommer det gå?
  • Studentpappa
    S23 skrev 2020-07-04 16:02:07 följande:

Barn är som sagt olika. Det är ju toppen att det fungerade för er. Det gör det för vissa. För andra gör det inte det. Barn är olika. Man får testa sig fram. Det som fungerar med ett barn fungerar inte med ett annat.

Det tror jag de flesta är medvetna om, speciellt om man har fler än ett så är det rätt svårt att missa.
    Ride it like you stole it
  • S23
    Studentpappa skrev 2020-07-04 16:52:16 följande:

Det tror jag de flesta är medvetna om, speciellt om man har fler än ett så är det rätt svårt att missa.

Då är det kanske lite konstigt att du uttryckt dig så hårt som du gjort här i tråden? Om du nu också

Förstår det?

Utöver detta vill jag be om ursäkt för antagandet att ni inte upplevt ett barn som är så mammigt. Anledningen till antagandet var att personer som haft denna typ av problem också brukar vara förstående gällande att alla barn inte fungerar på samma sätt och att man inte kan anta att det fungerar att i ecempelsvis detta fall bara backa som mamma. Men kanske missförstod jag även dina åsikter gällande detta
  • Mimosa86

SmåBarn vänjer sig väldigt snabbt vid nya rutiner. Oftast jobbigare i huvudet på föräldern än vad det faktiskt är för barnet

• Mimosa86

SmåBarn vänjer sig väldigt snabbt vid nya rutiner. Oftast jobbigare i huvudet på föräldern än vad det faktiskt är för barnet

• Themis
    S23 skrev 2020-07-04 15:36:26 följande:
    Såhär skriver en person som aldrig haft ett barn med dom behoven. Barn är OLIKA. Vissa barn är otroligt mammiga eller pappiga i perioder och gallskriker så fort den de är fäst vid inte är i närheten. Andra barn skoter i vilket.

Ts barn är bara fyra månader och det är inte alls otroligt att enbart hon duger, oavsett om pappan är involverad i vardagen och de försöker
    Enligt min uppfattning beter sig en del föräldrar inte så smart med samarbete och överlämning av små barn. T.ex mamma luktar god mjölk, pappa stinker av ett myskigt rakvatten som kan räta ut håret på fullvuxna kvinnor på tre meters avstånd.

Jag hade också skrikit av obehag då.

Mammas använda t-shirt över axeln som bebisen får sniffa på och pappa använder inget rakvatten= funkar betydligt bättre.

Och det är bara ett exempel på hur själva skillnaden mellan vuxna kan avgöra hur ett litet barn reagerar på dem. Om doften av trygghet följer med blir allting  lättare.
    Never mind leg day. Don't skip brain day. /Themis
  • S23
    Themis skrev 2020-07-04 18:14:29 följande:

Enligt min uppfattning beter sig en del föräldrar inte så smart med samarbete och överlämning av små barn. T.ex mamma luktar god mjölk, pappa stinker av ett myskigt rakvatten som kan räta ut håret på fullvuxna kvinnor på tre meters avstånd.

Mammas använda t-shirt över axeln som bebisen får sniffa på och pappa använder inget rakvatten= funkar betydligt bättre.

Och det är bara ett exempel på hur själva skillnaden mellan vuxna kan avgöra hur ett litet barn reagerar på dem. Om doften av trygghet följer med blir allting  lättare.

Så är det säkert många gånger (stämmer dock inte in på våra misslyckade försök med vårat barn. Vi testade alla tricks och idéer vi kunde hitta ocj komma på).

Men detta är absolut ett bra tips för ts att tänka på!
  • Nina05
    Studentpappa skrev 2020-07-04 15:08:46 följande:

Kanske dags att det inte är du som sitter fast i bebisen 24/7 till vardags då. Delar man på vardagen så lär det knappast bli något problem.

Pappan tar rapning, blöjbyten, bad, leker osv när han är ledig och bebis "tillåter". Som andra skrivit så är barn olika. Vårt har velat vara nära konstant och har knappt gått att lägga ner. Det är jag som gällt mycket sista månaden och pappa duger bara när bebis är pigg, främst på fm. Vi gör vad vi kan för att stärka relationen mellan pappa och bebis men det tar tid. Då även pappan jobbar oregelbundet så är det många gånger svårt att få till det i det du kallar vardag.
  • Nina05
    Themis skrev 2020-07-04 18:14:29 följande:

Vi har provat detta då bvc tipsade men det fungerar tyvärr inte här.
  • S23
    Nina05 skrev 2020-07-04 19:08:37 följande:

Pappan tar rapning, blöjbyten, bad, leker osv när han är ledig och bebis "tillåter". Som andra skrivit så är barn olika. Vårt har velat vara nära konstant och har knappt gått att lägga ner. Det är jag som gällt mycket sista månaden och pappa duger bara när bebis är pigg, främst på fm. Vi gör vad vi kan för att stärka relationen mellan pappa och bebis men det tar tid. Då även pappan jobbar oregelbundet så är det många gånger svårt att få till det i det du kallar vardag.

Vill bara säga att du har en till här med bebis som inte gått att sätta ifrån sig på golvet. Löste sig ett tag efter att hon lärde sig gå. Men är fortfarnde väldigt uppmärksamhetskrävande.

Jag hoppas du inte tar åt dig av dem som lite bryskt uttrycker sig så att man kanske kännar sig beskylld som förälder för att ha orakat problemet själv. Det är ju skitjobbigt att inte kunna lägga ner barnet för en sekund.

Jag fick mitt utrymme på öppna förskolan. Enda stället barnet var nöjd utan konstant underhållning. Inte så lätt nu för dig i Coronatider. Om du nu ens tycker att det är jobbigt, det ska jag ju inte förutsätta eftersom du inte skrivit att det skulle vara så.

Om du eller ni upplever närhetsbehovet som jobbigt så vill jag tipsa dig om att läsa om plusbarn. Nu tror vi inte att vårat barn klassas som det. Men oavsett så kan det vara skönt att läsa om andra med liknande och kanske större problem.
  • S23

Vet inte om du skrivit något om detta. Men när ni något i sele eller sjal? Misstänker att ni testat om barnet inte går att lägga ner? Om barnet accepterar detta, har pappan burit mycket i sele eller sjal? För oss fungerade detta mycket bättre för att få barnet att tycka det var ok hos pappan

Svar på tråden Pappan ska vara föräldraledig. Kommer det gå?