• PelloBello

Tempkurvor

Tänkte starta en ny tråd då de andra är så gamla och oaktiva.

Tänker att vi som tempar här kan lägga upp våra kurvor, både mens och graviditetskurvor. Och diskutera kring det :)

För dom som är nyfikna på tempmetoden så kan man även läsa här.

Ger en kort beskrivning:

Köp en termometer med två decimaler för mest korrekt temp.

Ladda ner en app att lägga in tempen i för att se din kurva. Exempelvis natural cycles, fertility friend, premom.

Ta tempen under tungan på samma sida, varje morgon innan du kliver upp, pratar eller gör något annat.

För mest korrekt temp bör du ta den samma tid varje morgon, efter minst 4 timmars sammanhängande sömn och 6 timmar nattsömn.

Annat som kan påverka är temperaturen i rummet om den skiftar mycket dag till dag.

Innan ägglossningen har man en lägre temp, som ofta blir än lägre just vid ägglossningen. När ägglossningen skett stiger tempen en aning och håller sig högre fram till mens, alternativt tills barnet är fött.

Ägglossningstest visar att man ska ha ägglossning (om den sker).

Temp visar att ägglossningen skett.

• Svar på tråden Tempkurvor
  • babybel95
    Soff skrev 2020-12-20 21:31:47 följande:

Tack vad du e gullig <3 ja jag kände så redan efter ett par försök >< för det är svårt att se vad som skulle kunna bli annorlunda. Men varje gång är ju ett unikt försök. Tror dock NC tog helt fel denna gången på ÄL, tror den skedde 2 dagar tidigare eller så.. men får se vad som händer. Väntar mig mensen imorn.. kram till dig med och hoppas du också plussar snart <3

Precis, man blir frustrerad för att man gör ?allt rätt? men ändå tar det sig inte. Men som du skrev varje försök är unik och det finns så många faktorer som vi inte kan påverka som spelar in.

Hur har det gått? Hur är tempen idag? Någon mens i sikte?
  • Soff

Igår hade jag ganska intensiv mensvärk på morgonen, jag nästan på väg att ta en värktablett för det. Men det gick över och hade ingen mer värk igår. Idag gick tempen upp lite grann, så är lite förvirrad.. har lite värk, men inte mycket. Har inte haft ett uns av spottings. Försöker att inte bygga upp för mycket hopp och är fortfarande inställd på mens dock.. vågar inte annat ><

• Maramba
    Soff skrev 2020-12-21 10:01:51 följande:

Igår hade jag ganska intensiv mensvärk på morgonen, jag nästan på väg att ta en värktablett för det. Men det gick över och hade ingen mer värk igår. Idag gick tempen upp lite grann, så är lite förvirrad.. har lite värk, men inte mycket. Har inte haft ett uns av spottings. Försöker att inte bygga upp för mycket hopp och är fortfarande inställd på mens dock.. vågar inte annat ><

Jag håller tummarna för dig! Tagit nåt mer test?
  • Soff
    Maramba skrev 2020-12-21 10:34:09 följande:

Jag håller tummarna för dig! Tagit nåt mer test?

Tack <3 Näe jag tror jag väntar lite med det än så länge.
  • babybel95
    Soff skrev 2020-12-21 10:01:51 följande:

Skönt att mensen inte tittade fram. Håller tummarna att den håller sig borta!
  • Soff
    babybel95 skrev 2020-12-21 12:31:00 följande:
    Skönt att mensen inte tittade fram. Håller tummarna att den håller sig borta!
    Tack <3 tycker kroppen beter sig väldigt märkligt. Idag trodde jag mensen kom igång men kom bara lite blod, sen så var det inget mer än så.. lite tröttsamt detta, samtidigt som jag är glad över att kunna leva vidare lite på hoppet... som jag för en stund trodde var helt borta tidigare idag. Men skulle gissa på att kroppen bara är seg att komma igång med mensen..
  • Maramba
    Soff skrev 2020-12-22 09:27:00 följande:

Och idag kom mensen :?(....

Samma här. Tempen höjdes igen igår som för att ge ett litet hånande hopp och sen tokrasade tempen nu imorse och som ett brev på posten kom också mensen.

Har ni funderat på att söka hjälp?
  • Soff
    Maramba skrev 2020-12-22 10:06:40 följande:
    Samma här. Tempen höjdes igen igår som för att ge ett litet hånande hopp och sen tokrasade tempen nu imorse och som ett brev på posten kom också mensen.

Har ni funderat på att söka hjälp?

Usch va tråkigt :( exakt samma scenario för mig, min temp höjdes också igår lite grann så fick lite hopp, men det störtdök imorse.. 

Har redan gjort ultraljud och hssg och sett att allt ser bra ut för min del. Min sambo vill inte göra något spermaprov så länge vi fortfarande är inom den "normala tiden", dvs 1 år. Så inte mycket att göra där. Och hjälp får man ju tyvärr inte förns efter att det gått 1 år av försök, om man inte går privat men då kostar det ju skjortan. Men du kanske menade psysisk hjälp? : P för det har jag funderat på, är enormt tungt detta. Och vanligtvis så delar jag med mig av tankar och känslor med bland annat min mamma, men detta vill jag inte yttra mig om med någon, så man blir väldigt ensam i det. Kan ju prata med sambon men han förstår ju inte riktigt mina känslor kring detta, även om han försöker stötta så gott det går. 

• Msofie
    Soff skrev 2020-12-22 12:13:36 följande:

Usch va tråkigt :( exakt samma scenario för mig, min temp höjdes också igår lite grann så fick lite hopp, men det störtdök imorse.. 

Har redan gjort ultraljud och hssg och sett att allt ser bra ut för min del. Min sambo vill inte göra något spermaprov så länge vi fortfarande är inom den "normala tiden", dvs 1 år. Så inte mycket att göra där. Och hjälp får man ju tyvärr inte förns efter att det gått 1 år av försök, om man inte går privat men då kostar det ju skjortan. Men du kanske menade psysisk hjälp? : P för det har jag funderat på, är enormt tungt detta. Och vanligtvis så delar jag med mig av tankar och känslor med bland annat min mamma, men detta vill jag inte yttra mig om med någon, så man blir väldigt ensam i det. Kan ju prata med sambon men han förstår ju inte riktigt mina känslor kring detta, även om han försöker stötta så gott det går. 

Du vet såklart vad som är bäst för dig själv, men nu i vårt elfte månad av försök har jag berättat för mina närmsta om vår process. Det absolut bästa valet jag gjort detta året, hade aldrig kunnat ana hur positivt de skulle påverka mitt mående och vilket stöd jag har fått! Om inget är det skönt att folk har förståelse inför varför man inte alltid är på topp.
Svar på tråden Tempkurvor