• PelloBello

Tempkurvor

Tänkte starta en ny tråd då de andra är så gamla och oaktiva.

Tänker att vi som tempar här kan lägga upp våra kurvor, både mens och graviditetskurvor. Och diskutera kring det :)

För dom som är nyfikna på tempmetoden så kan man även läsa här.

Ger en kort beskrivning:

Köp en termometer med två decimaler för mest korrekt temp.

Ladda ner en app att lägga in tempen i för att se din kurva. Exempelvis natural cycles, fertility friend, premom.

Ta tempen under tungan på samma sida, varje morgon innan du kliver upp, pratar eller gör något annat.

För mest korrekt temp bör du ta den samma tid varje morgon, efter minst 4 timmars sammanhängande sömn och 6 timmar nattsömn.

Annat som kan påverka är temperaturen i rummet om den skiftar mycket dag till dag.

Innan ägglossningen har man en lägre temp, som ofta blir än lägre just vid ägglossningen. När ägglossningen skett stiger tempen en aning och håller sig högre fram till mens, alternativt tills barnet är fött.

Ägglossningstest visar att man ska ha ägglossning (om den sker).

Temp visar att ägglossningen skett.

• Svar på tråden Tempkurvor
  • SamiraBudva
    Foxiiz skrev 2021-01-10 22:10:05 följande:

Nej, skulle köpt ett test igår men glömde och idag tog nc bort min temp då den va för hög. Tänkte tempa imorgon bitti och se om den fortfarande är hög. Innan jag gick o la mig nu så fick jag en liten färgskillnad vid toalettbesöket också ????

Oj, ser nu att tempen varit hög i ganska många dagar, kan ju vara ren graviditet på g där! Uppdatera gärna
  • Foxiiz
    SamiraBudva skrev 2021-01-11 00:13:21 följande:

Att tempen fortfarande är hög låter ju lovande. Vid mens sjunker alltid min!

Vet inte riktigt vad du menar med färgskillnad. Menar du att det är lite mer åt det rosa/röda hållet? Kan ju också vara nidis.

Vi får se! Låter spännande

Jag mena brun/röd.. inte alls mycke men brukaf ha de innan mensen kommer igång. Hade en liten temp dipp idag.. :(
  • Foxiiz
    SamiraBudva skrev 2021-01-11 00:16:25 följande:

Oj, ser nu att tempen varit hög i ganska många dagar, kan ju vara ren graviditet på g där! Uppdatera gärna

Hoopas på de men förra gången jag hade sån fin 'kurva' så hade jag en jätte dipp och slutade i mf.. de va i november. Är så jävla rädd att de ska bli så denna gången också.
  • Soff

Man skulle nästan kunna tro att mensen ska komma med tanke på dippen.. men det är ju alldeles för tidigt och jag brukar alltid vara väldigt punktlig, så dippen beror på något annat. Har bim till helgen.

• SamiraBudva
    Foxiiz skrev 2021-01-11 07:22:34 följande:

Hoopas på de men förra gången jag hade sån fin 'kurva' så hade jag en jätte dipp och slutade i mf.. de va i november. Är så jävla rädd att de ska bli så denna gången också.

Jag förstår dig,, har också varit med om missfall vilket inte är så trevligt. Jag försöker tänka gott och tro att missfallet berott på kromosomfel eller liknande
  • Foxiiz
    SamiraBudva skrev 2021-01-11 00:16:25 följande:

SamiraBudva skrev 2021-01-11 10:53:23 följande:

Jag förstår dig,, har också varit med om missfall vilket inte är så trevligt. Jag försöker tänka gott och tro att missfallet berott på kromosomfel eller liknande

Har försökt i snart 3 år och första gången vi lyckades va i november 2020, som sluta i mf i v 4-5.. så tidigt men de va ändå glädjande i att vi ens lyckades. Men kan knappt sova nu för att jag är orolig. Mf började på natten så vill inte uppleva de igen... sen tog kroppen hand om de själv jätte bra. Vilket är också positivt såklart. Men men, sitter här med binda just in case, och känner hur de drar i ljumskarna... hoppas hoppas.
  • Hews

Hörni, jag beställde i oktober en Tempdrop. Den beställningen försvann tyvärr med posten och jag fick därför en ny från tempdrop. Döm min förvåning när jag efter nyår fick en avi och fick den saknade försändelsen.

Eftersom jag redan har en tempdrop som jag är nöjd med så säljer jag nu en tempdrop i en obruten förpackning. Jag säljer den för 149 dollar (ca 1240 kr) plus frakt (eller avhämtning i stockholm). Ordinarie pris som jag köpte för är 159 dollar+frakt och taxes=198 dollar. 

Jag kommer inte att tjäna något på detta, då tempdrop är kontaktade. De har satt priset och om den inte säljs blir det en retur. Min kommunikation med dom finns att få. Om så önskas kan inbetalning ske direkt till tempdrop (plus frakt till mig). 

Kontakta mig via pm så tar vi det vidare därifrån (förslagsvis facebook eller mail så vi kan se varandras riktiga namn etc). 

• apan95
    Soff skrev 2021-01-15 09:01:31 följande:

Är väl kört igen då antar jag... :?(((

Usch va trist <3 känner precis samma efter min graf förra månaden, va så hoppfull. ju mer hoppfull ja är desto hårdare blir fallet sen varje månad. så tufft är det!

Håller ändå tummarna för dig även om de skulle skita sig denna månad! Kram! <3
  • Jenzia

Jag var lite hoppfull gällande min kurva denna cykeln, men negativt gravtest idag och även liten nedgång i tempen Så det var bara falsk marknadsföring! Snart 1,5 år utan ett plus så blir knappt besviken längre.