• PelloBello

Tempkurvor

Tänkte starta en ny tråd då de andra är så gamla och oaktiva.

Tänker att vi som tempar här kan lägga upp våra kurvor, både mens och graviditetskurvor. Och diskutera kring det :)

För dom som är nyfikna på tempmetoden så kan man även läsa här.

Ger en kort beskrivning:

Köp en termometer med två decimaler för mest korrekt temp.

Ladda ner en app att lägga in tempen i för att se din kurva. Exempelvis natural cycles, fertility friend, premom.

Ta tempen under tungan på samma sida, varje morgon innan du kliver upp, pratar eller gör något annat.

För mest korrekt temp bör du ta den samma tid varje morgon, efter minst 4 timmars sammanhängande sömn och 6 timmar nattsömn.

Annat som kan påverka är temperaturen i rummet om den skiftar mycket dag till dag.

Innan ägglossningen har man en lägre temp, som ofta blir än lägre just vid ägglossningen. När ägglossningen skett stiger tempen en aning och håller sig högre fram till mens, alternativt tills barnet är fött.

Ägglossningstest visar att man ska ha ägglossning (om den sker).

Temp visar att ägglossningen skett.

• Svar på tråden Tempkurvor
  • Stickling
    Cattisl skrev 2021-01-06 10:51:33 följande:

Svårt att säga , fortsätter den neråt så kanske mens är på G. Stiger tempen så kanske du är gravid :) svårt att sia om hehe. Dippen kan man ja med eller utan att vara gravid.

Önskar dig lycka till i alla fall

Hur gick det för dig förut?
  • Cashili33
    Stickling skrev 2021-01-06 11:32:09 följande:

Hur gick det för dig förut?

Mensen är över :)
  • Rumpelstiltskin

Då var jag tillbaka här igen.. min kurva beter sig knäppt. Jag är rädd att ägglossning kom på tok för sent denna månad. Hur tolkar ni denna graf?

Jag tog ett (nästan) positivt äl test på CD20, men jag tolkar grafen som att det kanske inte blev någon ägglossning på CD20, och att ägglossning kanske skedde vid CD27/28 istället - då temperaturen stiger mer? Slutade med äl test efter CD22 så vet inte om jag fick en stegring efter det tyvärr.

Hur tolkar ni det?

• Soff
    Rumpelstiltskin skrev 2021-01-07 12:55:34 följande:

Då var jag tillbaka här igen.. min kurva beter sig knäppt. Jag är rädd att ägglossning kom på tok för sent denna månad. Hur tolkar ni denna graf?

Jag tog ett (nästan) positivt äl test på CD20, men jag tolkar grafen som att det kanske inte blev någon ägglossning på CD20, och att ägglossning kanske skedde vid CD27/28 istället - då temperaturen stiger mer? Slutade med äl test efter CD22 så vet inte om jag fick en stegring efter det tyvärr.

Hur tolkar ni det?

Du kan mycket väl haft ÄL där NC säger att du haft det, tolkar jag det som. Du har ändå haft en höjning tänker jag, och den borde vara tillräcklig för att visa på att ÄL skett.
  • Nini

Hej, jag har aldrig tempat tidigare men vill testa och se hur det går. Jag vet att man måste tempat några cykler för att kunna jämföra men är nyfiken på vad ni räknar som hög temp. Jag har tempat sedan den 3 januari och är på cykeldag 30 så mensen borde komma vilken dag som helst, har cykel på allt mellan 26 till 34 dagar.

3 januari 36.6

4 januari 36.8

5 januari 36.4 ( sov ej 3 h och hade kallt så den avviker nog därför)

6 januari 36.5

7 januari 36.5

Det här borde alltså vara min höga temp precis innan mens men jag tycker den är så låg..

Eftersom mensen borde starta vilken dag som helst borde jag då alltså vänta mig att den sjunker när som helst? Hur långt innan sjunker eran temp?

• Stickling
    Nini skrev 2021-01-07 16:09:05 följande:

Hej, jag har aldrig tempat tidigare men vill testa och se hur det går. Jag vet att man måste tempat några cykler för att kunna jämföra men är nyfiken på vad ni räknar som hög temp. Jag har tempat sedan den 3 januari och är på cykeldag 30 så mensen borde komma vilken dag som helst, har cykel på allt mellan 26 till 34 dagar.

3 januari 36.6

4 januari 36.8

6 januari 36.5

7 januari 36.5

Det här borde alltså vara min höga temp precis innan mens men jag tycker den är så låg..

Eftersom mensen borde starta vilken dag som helst borde jag då alltså vänta mig att den sjunker när som helst? Hur långt innan sjunker eran temp?

Det där med temp verkar vara ganska individuellt, baserat på kurvorna som folk har lagt in här. För mig är tempen före ägglossning i snitt 36,16 +/- 0,11 grader. Efter ägglossning är den i snitt 36,45 +/- 0,15. Så för mig ser inte din temp låg ut, men det handlar mer om att du måste tempa ett tag och se mönster. Det kan underlätta att ha en termometer med två decimaler också :)
  • Nini
    Stickling skrev 2021-01-07 16:56:09 följande:

Det där med temp verkar vara ganska individuellt, baserat på kurvorna som folk har lagt in här. För mig är tempen före ägglossning i snitt 36,16 +/- 0,11 grader. Efter ägglossning är den i snitt 36,45 +/- 0,15. Så för mig ser inte din temp låg ut, men det handlar mer om att du måste tempa ett tag och se mönster. Det kan underlätta att ha en termometer med två decimaler också :)

Tack för svar

Hur lång tid innan du får mens sjunker tempen?
  • Soff

3 januari 36.6

4 januari 36.8

6 januari 36.5

7 januari 36.5

Det är nog alldeles för individuellt för att svara på. Min genomsnittliga temp i follikulärfasen (från första cykeldagen fram fram till ÄL) ligger på 36,40 +-0,10 grader, och lutealfasen (efter ÄL) har jag ett genomsnitt på 36,65 +- 0,11 grader. Oftast får jag mensen samma dag som jag får min dip, men det har hänt att den kommer igång 1-2 dagar efter också, så det är lite olika. 
  • Cashili33

3 januari 36.6

4 januari 36.8

6 januari 36.5

7 januari 36.5

Min temp sjunker samma dag mensen kommer men ibland även lite smått Nån dag före.

Min temp före ÄL brukar va 36,1-36,4 Max och efter ÄL 36,5-36,9 ca

Typ så

Men som sagt - alla är olika
Svar på tråden Tempkurvor