• PelloBello

Tempkurvor

Tänkte starta en ny tråd då de andra är så gamla och oaktiva.

Tänker att vi som tempar här kan lägga upp våra kurvor, både mens och graviditetskurvor. Och diskutera kring det :)

För dom som är nyfikna på tempmetoden så kan man även läsa här.

Ger en kort beskrivning:

Köp en termometer med två decimaler för mest korrekt temp.

Ladda ner en app att lägga in tempen i för att se din kurva. Exempelvis natural cycles, fertility friend, premom.

Ta tempen under tungan på samma sida, varje morgon innan du kliver upp, pratar eller gör något annat.

För mest korrekt temp bör du ta den samma tid varje morgon, efter minst 4 timmars sammanhängande sömn och 6 timmar nattsömn.

Annat som kan påverka är temperaturen i rummet om den skiftar mycket dag till dag.

Innan ägglossningen har man en lägre temp, som ofta blir än lägre just vid ägglossningen. När ägglossningen skett stiger tempen en aning och håller sig högre fram till mens, alternativt tills barnet är fött.

Ägglossningstest visar att man ska ha ägglossning (om den sker).

Temp visar att ägglossningen skett.

• Svar på tråden Tempkurvor
  • Maramba

Jag som hittills varit ganska chill den här månaden för ovanlighetens skull. Nu steg tempen rejält en vecka efter äl och direkt tänds ett hopp och jag kommer på mig själv att smått besatt sitta och googla bilder på trifasiska kurvor.

Flera år sen jag tempade senast, men det kanske är ganska vanligt att det svänger upp och ner lite efter äl? Jag vill inte bygga upp nåt stort hopp som jag alltid gör. Det här behöver inte betyda någonting alls...väl? :) man är ju så knäpp.

• PelloBello
    Maramba skrev 2020-12-16 07:50:43 följande:

Jag som hittills varit ganska chill den här månaden för ovanlighetens skull. Nu steg tempen rejält en vecka efter äl och direkt tänds ett hopp och jag kommer på mig själv att smått besatt sitta och googla bilder på trifasiska kurvor.

Flera år sen jag tempade senast, men det kanske är ganska vanligt att det svänger upp och ner lite efter äl? Jag vill inte bygga upp nåt stort hopp som jag alltid gör. Det här behöver inte betyda någonting alls...väl? :) man är ju så knäpp.

Jag tycker att det ser väldigt lovande ut!
  • Soff
    Maramba skrev 2020-12-16 07:50:43 följande:

Ser ju mycket lovande ut! :).. har själv knarkat tempkurvor haha >< ... men förstår helt att du inte vill bygga upp förhoppningar.. är likadan.. men klart att det är svårt att inte göra det..
  • Steeph

Hur går det för alla? ser gärna lite tempkurvor! Delar min också med en fallback rise denna månad:

(Tempar vaginalt)

• Soff
    Steeph skrev 2020-12-19 14:33:41 följande:

Hur går det för alla? ser gärna lite tempkurvor! Delar min också med en fallback rise denna månad:

(Tempar vaginalt)

Ser ju lovande ut! :) här är min! Fick en liten nedgång idag, men kan ha vart pga dålig sömn också. Tror inte det betyder mens i nuläget.. hoppas jag iallafall...

• Maramba

ÄL+11, liten dipp i tempen och negativa test imorse. Ser månaden som körd och det suger och jag är bitter och grinig. Den enda ljusglimten just nu är att jag får stöka av den deppigheten nu istället för på julafton.

Hoppas det går bättre för er andra?

• babybel95

Försök nr 5. Försöker att inte övertänka men svårt. Idag tempade jag 1,5h tidigare än vanligt om det är det som orsakat dippen idag eller annat låter jag vara osagt. Hoppas iallafall tempen stiger igen och stannar där uppe.
  • Soff
    Maramba skrev 2020-12-20 12:32:49 följande:

ÄL+11, liten dipp i tempen och negativa test imorse. Ser månaden som körd och det suger och jag är bitter och grinig. Den enda ljusglimten just nu är att jag får stöka av den deppigheten nu istället för på julafton.

Hoppas det går bättre för er andra?

babybel95 skrev 2020-12-20 13:20:53 följande:

Försök nr 5. Försöker att inte övertänka men svårt. Idag tempade jag 1,5h tidigare än vanligt om det är det som orsakat dippen idag eller annat låter jag vara osagt. Hoppas iallafall tempen stiger igen och stannar där uppe.

Tyvärr tempdip för mig också, och negativt test... :?( känner mig så himla ledsen just nu. Känns totalt hopplöst. Detta var vårt 8:e försök, och just nu känns det som att det aldrig kommer hända.

• babybel95
    Soff skrev 2020-12-20 13:30:39 följande:

Tyvärr tempdip för mig också, och negativt test... :?( känner mig så himla ledsen just nu. Känns totalt hopplöst. Detta var vårt 8:e försök, och just nu känns det som att det aldrig kommer hända.

Tappa inte hoppet än äl+9 är tidigt för att plussa! Men förstår absolut din känsla. Känner mig helt uppgiven varje gång mensen kommer även om vi bara är på försök nr 5. Känns likt som för dig att det aldrig kommer hända. Men vet du vad? Det kommer det! Både för oss och för er. Styrkekram till dig <3
  • Soff
    babybel95 skrev 2020-12-20 20:40:24 följande:

Tappa inte hoppet än äl+9 är tidigt för att plussa! Men förstår absolut din känsla. Känner mig helt uppgiven varje gång mensen kommer även om vi bara är på försök nr 5. Känns likt som för dig att det aldrig kommer hända. Men vet du vad? Det kommer det! Både för oss och för er. Styrkekram till dig <3

Tack vad du e gullig <3 ja jag kände så redan efter ett par försök >< för det är svårt att se vad som skulle kunna bli annorlunda. Men varje gång är ju ett unikt försök. Tror dock NC tog helt fel denna gången på ÄL, tror den skedde 2 dagar tidigare eller så.. men får se vad som händer. Väntar mig mensen imorn.. kram till dig med och hoppas du också plussar snart <3
Svar på tråden Tempkurvor