• PelloBello

Tempkurvor

Tänkte starta en ny tråd då de andra är så gamla och oaktiva.

Tänker att vi som tempar här kan lägga upp våra kurvor, både mens och graviditetskurvor. Och diskutera kring det :)

För dom som är nyfikna på tempmetoden så kan man även läsa här.

Ger en kort beskrivning:

Köp en termometer med två decimaler för mest korrekt temp.

Ladda ner en app att lägga in tempen i för att se din kurva. Exempelvis natural cycles, fertility friend, premom.

Ta tempen under tungan på samma sida, varje morgon innan du kliver upp, pratar eller gör något annat.

För mest korrekt temp bör du ta den samma tid varje morgon, efter minst 4 timmars sammanhängande sömn och 6 timmar nattsömn.

Annat som kan påverka är temperaturen i rummet om den skiftar mycket dag till dag.

Innan ägglossningen har man en lägre temp, som ofta blir än lägre just vid ägglossningen. När ägglossningen skett stiger tempen en aning och håller sig högre fram till mens, alternativt tills barnet är fött.

Ägglossningstest visar att man ska ha ägglossning (om den sker).

Temp visar att ägglossningen skett.

• Svar på tråden Tempkurvor
  • Maramba

Ni som har koll. Jag vet att tempen stiger efter ägglossningen skett. Men visst kan det också ske en tempdipp innan, i samband med ägglossning. Någon som vet mer exakt när den dippen ska komma i relation till ägglossningen? Ett dygn före eller precis i samband med att ägget lossnar? :)

• molekyl

Vet inte om detta svarar på någon av frågorna ovan men här är min senaste kurva. Plussade 2/11 och är nu i v 9.

• Stickling
    Maramba skrev 2020-12-07 12:28:31 följande:

Ni som har koll. Jag vet att tempen stiger efter ägglossningen skett. Men visst kan det också ske en tempdipp innan, i samband med ägglossning. Någon som vet mer exakt när den dippen ska komma i relation till ägglossningen? Ett dygn före eller precis i samband med att ägget lossnar? :)

Hej! Vet inte om det kanske är s.k. implantationsdipp du menar? Det kan enligt vissa källor ske en sänkning i samband med att det befruktade ägget fäster in i livmoderslemhinnan, typ runt dag 5-8 efter ägglossning tror jag, men vad jag förstår är en ev dipp inte något säkert tecken på graviditet utan kan bero på andra saker, och det går omvänt utmärkt att bli gravid utan dippen. Detta kanske inte var vad du menade, men jag har inte hört talas om någon annan tempdipp än denna :)
  • Juney

Ni som kan det här vad sägs om denna dipp? Jag brukar normalt ha ganska låg temp, men nu är jag utanför "gränsvärdet" vilket gjort att NC-appen tappat fattningen :-I Är det normalt att ha så låg temp?
  • Juney
    Maramba skrev 2020-12-07 12:28:31 följande:

Jag får alltid tempdipp dagen innan ÄL (0,2 grader) alltså tempdipp och vid tempning morgonen efter får jag höjning och bekräftad ÄL.
  • Cashili33

Alltså , kan någon kunnig hjälpa mig. Jag vet att dålig sömn kan påverka tempen...Min temp steg idag från 36,76 till 36,92 och idag är BIM. Jag har dock varit så jäkla nervös denna gång så i 3-4 h har jag sovit jättedåligt, vaknat, somnat osv (dock varit still i sängen). Så min fråga är.... kan denna höga temp maskera en egentlig tempdipp pga att jag sovit dåligt??
    Har aldrig på våra 7 försök fått en ökning på BIM utan alltid en sänkning på 0,2 gr

• Steeph
    Cattisl skrev 2020-12-08 04:58:36 följande:

Alltså , kan någon kunnig hjälpa mig. Jag vet att dålig sömn kan påverka tempen...Min temp steg idag från 36,76 till 36,92 och idag är BIM. Jag har dock varit så jäkla nervös denna gång så i 3-4 h har jag sovit jättedåligt, vaknat, somnat osv (dock varit still i sängen). Så min fråga är.... kan denna höga temp maskera en egentlig tempdipp pga att jag sovit dåligt??

Har aldrig på våra 7 försök fått en ökning på BIM utan alltid en sänkning på 0,2 gr

Jag tror nog att du är gravid! Den ser riktigt fin ut din kurva har du tagit test?
  • Cashili33
    Steeph skrev 2020-12-08 19:33:21 följande:

Jag tror nog att du är gravid! Den ser riktigt fin ut din kurva har du tagit test?

Nej inte än ..ville se om det kom Nån mens. Har inte kommit Nån än, mår just nu så jäkla illa. Men hade mensvärk på jobbet .. )

Hmm. Kan tempen bli så fel när man sover dåligt att jag inte kan lita på ökningen idag på bim? En del skriver att en ökning på bim dagen inte måste betyda graviditet så jag är förvirrad
  • Steeph
    Cattisl skrev 2020-12-08 19:50:19 följande:

Nej inte än ..ville se om det kom Nån mens. Har inte kommit Nån än, mår just nu så jäkla illa. Men hade mensvärk på jobbet .. )

Hmm. Kan tempen bli så fel när man sover dåligt att jag inte kan lita på ökningen idag på bim? En del skriver att en ökning på bim dagen inte måste betyda graviditet så jag är förvirrad

Jag tänker att overall så ser din kurva jättefin ut! Tempen kan dock absolut påverkas om du sovit bra alla dagar förutom inatt. För mig kan det skilja 0.2 eller mer. Men vi alla är olika tycker du ska ta ett test! Lycka till
Svar på tråden Tempkurvor