• PelloBello

Tempkurvor

Tänkte starta en ny tråd då de andra är så gamla och oaktiva.

Tänker att vi som tempar här kan lägga upp våra kurvor, både mens och graviditetskurvor. Och diskutera kring det :)

För dom som är nyfikna på tempmetoden så kan man även läsa här.

Ger en kort beskrivning:

Köp en termometer med två decimaler för mest korrekt temp.

Ladda ner en app att lägga in tempen i för att se din kurva. Exempelvis natural cycles, fertility friend, premom.

Ta tempen under tungan på samma sida, varje morgon innan du kliver upp, pratar eller gör något annat.

För mest korrekt temp bör du ta den samma tid varje morgon, efter minst 4 timmars sammanhängande sömn och 6 timmar nattsömn.

Annat som kan påverka är temperaturen i rummet om den skiftar mycket dag till dag.

Innan ägglossningen har man en lägre temp, som ofta blir än lägre just vid ägglossningen. När ägglossningen skett stiger tempen en aning och håller sig högre fram till mens, alternativt tills barnet är fött.

Ägglossningstest visar att man ska ha ägglossning (om den sker).

Temp visar att ägglossningen skett.

• Svar på tråden Tempkurvor
  • Cashili33
    semlan20 skrev 2020-11-14 06:43:25 följande:

Jag kan knappt tro det!! Hade världens tempdipp igår men ingen mens och idag hade tempen stigit så var tvungen att ta ett test, och visst är det väl två streck??

nån liten skugga skymtar jag =)

det jag funderar på är..om nu det där var en implantationsdipp så kan det ju inte synas på stickan direkt....hm... =)
    håller tummarna att det är ett + dock =) !!

• semlan20

Någon konstig dipp var det, men gjorde ett digitalt test efter och visst visade det positivt allt!!! :D

• HenneGrek
    semlan20 skrev 2020-11-14 17:58:46 följande:

Någon konstig dipp var det, men gjorde ett digitalt test efter och visst visade det positivt allt!!! :D

Grattis!!
  • Sorkis

Min oro att jag kanske inte har ÄL är ännu inte stillad. Jag kan inte förstå min karta alls. Den var ju så jämn och fin i början och nu hoppar den hej vilt...
  • Cashili33
    Sorkis skrev 2020-11-16 07:57:30 följande:

Min oro att jag kanske inte har ÄL är ännu inte stillad. Jag kan inte förstå min karta alls. Den var ju så jämn och fin i början och nu hoppar den hej vilt...

Njae ser ej ut som om du haft ÄL

Har du haft fertilt sekret ?
  • Sorkis
    Cattisl skrev 2020-11-16 08:14:59 följande:
    Njae ser ej ut som om du haft ÄL

Har du haft fertilt sekret ?
    Hade tydligt fertilt sekret CD 13 och sedan blötare dagarna efter! 
  • Cashili33

hm okej, nej det ser inte ut som om du haft äl än då. Kroppen kanske försökte men lyckades inte ..den kanske komemr försöka igen

Sorkis skrev 2020-11-16 09:43:45 följande:ade tydligt fertilt sekret hCD 13 och sedan blötare dagarna efter! Hmm
  • Sorkis
    Cattisl skrev 2020-11-16 10:28:23 följande:

hm okej, nej det ser inte ut som om du haft äl än då. Kroppen kanske försökte men lyckades inte ..den kanske komemr försöka igen

Skulle det inte teoretiskt sett kunna vara ÄL idag? Det är ju ett tydligt dipp idag, skulle ju isåfall behöva följas med temperaturökning förstås!
  • Limeblad

Tyckte det var konstigt att jag bara hade mens i en dag plus spotting dagen innan och att temperaturen inte sjönk under baslinjen:D

• Cashili33
    Sorkis skrev 2020-11-16 11:33:34 följande:

Skulle det inte teoretiskt sett kunna vara ÄL idag? Det är ju ett tydligt dipp idag, skulle ju isåfall behöva följas med temperaturökning förstås!
    jo det är ju möjligt, du får kolla tempen 3 dagar på raken och se vad som sker =) 

hade du nytt fertilt sekret så kan det ju vara ett nytt försök till ägglossning
Svar på tråden Tempkurvor