• PelloBello

Tempkurvor

Tänkte starta en ny tråd då de andra är så gamla och oaktiva.

Tänker att vi som tempar här kan lägga upp våra kurvor, både mens och graviditetskurvor. Och diskutera kring det :)

För dom som är nyfikna på tempmetoden så kan man även läsa här.

Ger en kort beskrivning:

Köp en termometer med två decimaler för mest korrekt temp.

Ladda ner en app att lägga in tempen i för att se din kurva. Exempelvis natural cycles, fertility friend, premom.

Ta tempen under tungan på samma sida, varje morgon innan du kliver upp, pratar eller gör något annat.

För mest korrekt temp bör du ta den samma tid varje morgon, efter minst 4 timmars sammanhängande sömn och 6 timmar nattsömn.

Annat som kan påverka är temperaturen i rummet om den skiftar mycket dag till dag.

Innan ägglossningen har man en lägre temp, som ofta blir än lägre just vid ägglossningen. När ägglossningen skett stiger tempen en aning och håller sig högre fram till mens, alternativt tills barnet är fött.

Ägglossningstest visar att man ska ha ägglossning (om den sker).

Temp visar att ägglossningen skett.

• Svar på tråden Tempkurvor
  • Liindacal
    Cattisl skrev 2020-07-25 19:21:43 följande:

Ni som tempar, tempar ni också under mens ?

Jag tempar hela cykeln.
  • saraama
    Cattisl skrev 2020-07-25 19:21:43 följande:

Ni som tempar, tempar ni också under mens ?

Japp varje dag
  • Jenzia
    Liindacal skrev 2020-07-25 17:21:24 följande:

Tack för ditt svar! Nä cd 27 idag ser det ut som ja ja, hoppet är det sista som lämnar människan sägs det ju! Har försökt så länge så därav mitt lite negativa (uppgivna) tonfall.

Ja, det är ju faktiskt inte kört förrän mensen kommer

Förstår känslan. Hur länge har ni försökt? Det här på sjätte försöket med första barnet, det dryga är ju att inte veta om det någonsin kommer gå. Hade jag vetat att, inom ett år så är jag gravid, det hade jag lätt klarar av. Ovetskapen är lite jobbig att ha att göra med :-/
  • Liindacal
    Jenzia skrev 2020-07-25 22:04:14 följande:

Ja, det är ju faktiskt inte kört förrän mensen kommer

Förstår känslan. Hur länge har ni försökt? Det här på sjätte försöket med första barnet, det dryga är ju att inte veta om det någonsin kommer gå. Hade jag vetat att, inom ett år så är jag gravid, det hade jag lätt klarar av. Ovetskapen är lite jobbig att ha att göra med :-/

Tog ut min hormonspiral i aug-2017, fick missfall i dec-2017 (visste du inte att jag var gravid). Plussade igen i aug-2018 missfall igen. Till saken hör var att min sambo som är 10 år yngre fick panik efter missfallen och det låste sig helt för honom när det kom till det sexuella. Men sen några månader tillbaka är vi på ett igen . Jag har ju tyvärr åldern emot mig. Var på kvinnankliniken och tog prover och spolade och allt såg väldigt bra ut. Ingen av oss har barn innan. Jag har jobbat med tanken att det kanske aldrig blir något, men tänker inte ge mig riktigt än.

Ja blir så jäkla ledsen och besviken varje månad.
  • Intenuintesåhär

Hej tjejer.

Nu är det ju min första månad med NC men jag undrar om NC inte missade min ägglossning. Jag gjorde ÄL-test i förrgår och igår. Positiva. Glada smileysar. Men NC har satt min ägglossning till på måndag och temperaturen förblir densamma. NC tolkar alltså inte min temp som ägglossning fast testen var positiva. Idag är testet negativt.

Kan NC ha fel eller är ÄL-testen fel?

• Jenzia
    Intenuintesåhär skrev 2020-07-26 07:18:07 följande:

Hej tjejer.

Nu är det ju min första månad med NC men jag undrar om NC inte missade min ägglossning. Jag gjorde ÄL-test i förrgår och igår. Positiva. Glada smileysar. Men NC har satt min ägglossning till på måndag och temperaturen förblir densamma. NC tolkar alltså inte min temp som ägglossning fast testen var positiva. Idag är testet negativt.

Enligt testerna så borde du äl vara igår eller idag. NC behöver nog ha temperaturhöjningen därefter för att bekräfta äl, vänta några dagar och se om tempen stiger
  • saraama
    Intenuintesåhär skrev 2020-07-26 07:18:07 följande:

Hej tjejer.

Jag tror det kan vara att NC inte sett en tillräcklig temperaturhöjning ännu. Den kan mycket väl placera in ägglossningen någon dag tillbaka sen. Lita på dina ältester tills temperaturhöjningen kommer. Det är ju den som bekräftar att ägglossning skett medan ältesterna visar att det är pågång
  • Steeph

ÄL+ 11 och idag sjönk tempen under coverline... hade en temp på 36.8 igår och idag 36.56. Jag har alltid haft en lutealfas på 13 dagar. Får hoppas att mensen inte kommer idag för då har min cykel ballat ur

• milor
    Steeph skrev 2020-07-26 08:32:59 följande:

ÄL+ 11 och idag sjönk tempen under coverline... hade en temp på 36.8 igår och idag 36.56. Jag har alltid haft en lutealfas på 13 dagar. Får hoppas att mensen inte kommer idag för då har min cykel ballat ur

Tråkigt att höra! :( Jag håller tummarna för att mensen inte kommer idag!
Svar på tråden Tempkurvor