• PelloBello

Tempkurvor

Tänkte starta en ny tråd då de andra är så gamla och oaktiva.

Tänker att vi som tempar här kan lägga upp våra kurvor, både mens och graviditetskurvor. Och diskutera kring det :)

För dom som är nyfikna på tempmetoden så kan man även läsa här.

Ger en kort beskrivning:

Köp en termometer med två decimaler för mest korrekt temp.

Ladda ner en app att lägga in tempen i för att se din kurva. Exempelvis natural cycles, fertility friend, premom.

Ta tempen under tungan på samma sida, varje morgon innan du kliver upp, pratar eller gör något annat.

För mest korrekt temp bör du ta den samma tid varje morgon, efter minst 4 timmars sammanhängande sömn och 6 timmar nattsömn.

Annat som kan påverka är temperaturen i rummet om den skiftar mycket dag till dag.

Innan ägglossningen har man en lägre temp, som ofta blir än lägre just vid ägglossningen. När ägglossningen skett stiger tempen en aning och håller sig högre fram till mens, alternativt tills barnet är fött.

Ägglossningstest visar att man ska ha ägglossning (om den sker).

Temp visar att ägglossningen skett.

• Svar på tråden Tempkurvor
  • milor
    Steeph skrev 2020-07-24 10:51:33 följande:

Ja jag brukar också försöka göra det, stänga av den alltså

Börjar fundera på om vi kanske ska försöka sova vid 22.30 eller 23, istället för vid 22. Tror att jag nästan är för utvilad när klockan ringer 6.45. Att det är därför jag alltid vaknar innan klockan.

Jag tar tempen kl 4 för att jag alltid vaknar då, haha. Brukade ta den kl 6.15 när väckarklockan ringde men märkte att jag alltid vaknade vid 4-tiden, så min temp har blivit mycket mer jämn nu!
  • Steeph
    milor skrev 2020-07-24 11:18:57 följande:

Jag tar tempen kl 4 för att jag alltid vaknar då, haha. Brukade ta den kl 6.15 när väckarklockan ringde men märkte att jag alltid vaknade vid 4-tiden, så min temp har blivit mycket mer jämn nu!

Ja så kan man ju också göra tack för tips! Ska nog även börja tempa vaginalt och se vad tempen visar då.
  • Cashili33
    Steeph skrev 2020-07-24 11:26:27 följande:
    Ja så kan man ju också göra tack för tips! Ska nog även börja tempa vaginalt och se vad tempen visar då.
    Jag har gjort det denna gång då tempen via munnen varierar så otroligt mycket, blir jämnare nu.
    Tempar kl 05 varje morgon
    Man ska inte tempa för tidigt för tempen är som lägst runt 03-04, men heller inte så sent att kroppen verkligen vaknat till :)

Önskar dig lycka till!

Väntar själv på om mensen ska komma eller ej. Tror den kommer göra det :/ 
  • H0nd3ndär

Snälla säg att dagens lite högre temp åtminstonde är ett gott tecken för en lite längre lutealfas denna gång. BIM senast i övermorgon. Misstänker utifrån hur äl-smärtan jag kände och upptorkningen av sekret att äl vart sent kvällen före NC satte ut äl. Så är äl+7-8. Första månaden jag inte friammar.

• Jenzia
    H0nd3ndär skrev 2020-07-25 05:57:13 följande:

Snälla säg att dagens lite högre temp åtminstonde är ett gott tecken för en lite längre lutealfas denna gång. BIM senast i övermorgon. Misstänker utifrån hur äl-smärtan jag kände och upptorkningen av sekret att äl vart sent kvällen före NC satte ut äl. Så är äl+7-8. Första månaden jag inte friammar.

Spontant ser kurvan bättre ut än föregående cykler Jag håller verkligen tummarna för längre lutealfas och ett plus!
  • Steeph
    Cattisl skrev 2020-07-24 11:31:34 följande:

Jag har gjort det denna gång då tempen via munnen varierar så otroligt mycket, blir jämnare nu.

Tempar kl 05 varje morgon

Man ska inte tempa för tidigt för tempen är som lägst runt 03-04, men heller inte så sent att kroppen verkligen vaknat till :)

Önskar dig lycka till!

Väntar själv på om mensen ska komma eller ej. Tror den kommer göra det :/ 

Ja jag ska göra det när mensen kommer. Har tänkt börja med vaginalt men aldrig tagit tag i det haha.

Åh tack, men jag vet att det inte är något plus för mig. Tror jag känner min kropp allt för väl. Önskar dig dock all lycka till!!
  • Cashili33
    Steeph skrev 2020-07-25 09:47:01 följande:
    Ja jag ska göra det när mensen kommer. Har tänkt börja med vaginalt men aldrig tagit tag i det haha.

Åh tack, men jag vet att det inte är något plus för mig. Tror jag känner min kropp allt för väl. Önskar dig dock all lycka till!!
    tror det är kört för mig med, min temp ligger nu på 36.6 (före äl 36.2-36.3) men den har ju ändå gått ner från 36.8 igår så det är nog kört

känns som om mensen är på g
  • Steeph
    Cattisl skrev 2020-07-25 09:49:01 följande:

tror det är kört för mig med, min temp ligger nu på 36.6 (före äl 36.2-36.3) men den har ju ändå gått ner från 36.8 igår så det är nog kört

känns som om mensen är på g

Vilken dag är du på? Och hur lång lutealfas har du?

Jag är på ÄL+10 och har lutealfas på 13 dagar.
  • Cashili33
    Steeph skrev 2020-07-25 10:24:02 följande:
    Vilken dag är du på? Och hur lång lutealfas har du?

Jag är på ÄL+10 och har lutealfas på 13 dagar.
    Jag är på äl + 12 och vet ej helt säkert med luteal men förra månaden var det nog 12 dagar så det är kört denna gång  för migGråter
  • Steeph
    Cattisl skrev 2020-07-25 10:30:40 följande:

Jag är på äl + 12 och vet ej helt säkert med luteal men förra månaden var det nog 12 dagar så det är kört denna gång  för mig

Ge inte upp hoppet! Jag håller tummarna för dig hoppas hoppas det inte dyker upp någon mens.
Svar på tråden Tempkurvor