• PelloBello

Tempkurvor

Tänkte starta en ny tråd då de andra är så gamla och oaktiva.

Tänker att vi som tempar här kan lägga upp våra kurvor, både mens och graviditetskurvor. Och diskutera kring det :)

För dom som är nyfikna på tempmetoden så kan man även läsa här.

Ger en kort beskrivning:

Köp en termometer med två decimaler för mest korrekt temp.

Ladda ner en app att lägga in tempen i för att se din kurva. Exempelvis natural cycles, fertility friend, premom.

Ta tempen under tungan på samma sida, varje morgon innan du kliver upp, pratar eller gör något annat.

För mest korrekt temp bör du ta den samma tid varje morgon, efter minst 4 timmars sammanhängande sömn och 6 timmar nattsömn.

Annat som kan påverka är temperaturen i rummet om den skiftar mycket dag till dag.

Innan ägglossningen har man en lägre temp, som ofta blir än lägre just vid ägglossningen. När ägglossningen skett stiger tempen en aning och håller sig högre fram till mens, alternativt tills barnet är fött.

Ägglossningstest visar att man ska ha ägglossning (om den sker).

Temp visar att ägglossningen skett.

• Svar på tråden Tempkurvor
  • Cashili33
    Steeph skrev 2020-07-25 10:45:28 följande:
    Ge inte upp hoppet! Jag håller tummarna för dig hoppas hoppas det inte dyker upp någon mens.
    hur räknar man förresten?
    om jag hade äl 13, är jag äl+12 eller 11 då? hmm...räknar man med äl dagen? haha jag är så dålig på sånt här

med mina andra 2 kids använde jag varken temp eller stickor

och TACK detsamma Hjärta
  • Steeph
    Cattisl skrev 2020-07-25 10:46:24 följande:

hur räknar man förresten?

om jag hade äl 13, är jag äl+12 eller 11 då? hmm...räknar man med äl dagen? haha jag är så dålig på sånt här

med mina andra 2 kids använde jag varken temp eller stickor

och TACK detsamma 

Äl+12 du räknar inte ÄL dagen. Så ÄL dag 13, ÄL+1 = dag 14.

Åh vad skönt att du har 2 barn. Här kämpar man på med första. Känns som det aldrig kommer gå, men man får kämpa på
  • Cashili33
    Steeph skrev 2020-07-25 11:08:05 följande:

Åh vad skönt att du har 2 barn. Här kämpar man på med första. Känns som det aldrig kommer gå, men man får kämpa på
    Nu förstår jag inte, om jag hade äl den 13e juli så är jag väl ÄL + 11 dagar idag då väl? 
  • Cashili33
    Steeph skrev 2020-07-25 11:08:05 följande:

Men gud, är ju 25e idag, det var inget..äl+12 blir det ju =) 
  • milor
    Steeph skrev 2020-07-25 09:47:01 följande:

Ja jag ska göra det när mensen kommer. Har tänkt börja med vaginalt men aldrig tagit tag i det haha.

Åh tack, men jag vet att det inte är något plus för mig. Tror jag känner min kropp allt för väl. Önskar dig dock all lycka till!!

Vi är inte ute förrän mensen kommer! ;) Hur ser din kurva ut nu?
  • milor

Jag är på äl+10 och mår så konstigt. Haft molvärk i ryggslutet sen äl+5 vilket jag hade förra månaden innan jag plussade. I förrgår började mina bröst OCH bröstvårtor ömma, jag brukar bara få ont i brösten. Igår kväll fick jag diarré, gick på toa 4 ggr i natt (förlåt för infon) och är HELT slut idag, vill bara sova. Tur jag har semester i alla fall! Haha.

Tänker hålla mig från att testa tills på måndag, är rädd att kroppen bara spelar mig ett spratt och jag ser hellre tempen sjunka (som den brukar dagen innan mens) än att få ett negativt test.

• Steeph
    milor skrev 2020-07-25 11:17:40 följande:

Vi är inte ute förrän mensen kommer! ;) Hur ser din kurva ut nu?

Nej jag vet men jag har bara en känsla av att det inte är denna månad heller. Äl+9 tempen är tagen 1h 45 min tidigare, därmed har jag tagit bort den. Tempen idag är tagen 45 min tidigare (vaknade vid 06).
  • Steeph
    milor skrev 2020-07-25 11:28:14 följande:

Jag är på äl+10 och mår så konstigt. Haft molvärk i ryggslutet sen äl+5 vilket jag hade förra månaden innan jag plussade. I förrgår började mina bröst OCH bröstvårtor ömma, jag brukar bara få ont i brösten. Igår kväll fick jag diarré, gick på toa 4 ggr i natt (förlåt för infon) och är HELT slut idag, vill bara sova. Tur jag har semester i alla fall! Haha.

Tänker hålla mig från att testa tills på måndag, är rädd att kroppen bara spelar mig ett spratt och jag ser hellre tempen sjunka (som den brukar dagen innan mens) än att få ett negativt test.

Åh jag tror nog att du kommer få ett plus om några dagar jag mår ju precis som vanligt. Eller ja huvudvärk har jag men det är det. Heja heja!!
  • milor
    Steeph skrev 2020-07-25 11:32:59 följande:

Åh jag tror nog att du kommer få ett plus om några dagar jag mår ju precis som vanligt. Eller ja huvudvärk har jag men det är det. Heja heja!!

(Ser att vi fick senaste mens OCH ägglossning på samma dag, väldigt synkade!)

Okej, jag förstår! Jag hoppas att magkänslan inte stämmer. Blandar ihop er alla nu, har du varit gravid någon gång förut?
Svar på tråden Tempkurvor