• KarlssonA

Har 5000 döda i corona fått er att sluta stödja regeringen?

S+Mp+C+L pratar hela tiden om deras överlägsna värderingar. Det är bara de som har hjärtat på rätt sida, medan alla andra partier är onda. Trots det ignorerar dem coronaviruset. Genom att inte försöka begränsa virusets spridning har 5000 människor dött i Sverige och fler kommer det att bli. Bevisar inte det här att det tvärtom är dessa partier som helt saknar moral och goda värderingar?

Ni som stödde regeringen och stödpartierna till den för att ni ville att goda värderingar ska prägla samhället - har ni ändrat nu? Om inte - varför?

• Svar på tråden Har 5000 döda i corona fått er att sluta stödja regeringen?
  • Padirac

Det är bekräftat att covid19 och sars-cov2 fanns i Sverige i december 2019 och att den allmänna smittspridningen inte var uteslutande från italien/österrike utan från Frankrike och USA

I Frankrike fanns smittan i december 2019, i Spanien finns ej bekräftade uppgifter om provresultat på avloppsvatten med sars-cov2 från mars 2019

• Anonym (ABC)
    AndreaBD skrev 2020-06-29 10:13:27 följande:

Jo, sorry, jag lyssnade på andra länken nu också (kommer inte ihåg, kanske hade jag nåt problem med länken då). Han är förstås kompetent på området, men jag tycker att sättet, att han verkar vilja synas framför allt, är ganska osympatiskt. Om han har något viktigt att säga och vill varna, så skulle han också kunna göra på ett mera lugnt och sakligt sätt. 

Jag är lite förvånad att han säger så, för han måste ju också veta att man inte hade kapaciteter att testa så mycket i början, och att man har försökt smittspåra, men inte hunnit med. Och att man ska isolera folk som är sjuka - det gör man ju (kanske mest att de isolerar sig själva, men man kan ändå inte övervaka så exakt). 

Jag la märke till en intressant detalj. När jag tittade på någon dokumentär om pestens framfart i Europa, så nämndes det att pesten spridde sig nästan överallt, förutom Norden. Jag vet att det nådde Sverige och övriga Norden också under någon period, men det fanns ju flera pandemier med pesten. Uppenbarligen kan man ändå ha en fördel om man bor i utkanten av Europa. En pandemi sprider sig nog mer i mitten av Europa, och det är lättare att klara sig om man bor i utkanten av kontinenten - där det dessutom är glest befolkat. Om vi tittar på Norden i sig då, så ligger Sverige ganska centralt, och just Stockholm är lite av en central punkt. Många flyg ifrån hela världen.

Det kanske inte är så konstigt att vi fick in många smittade. Och som sagt, om man en gång får in en massa fall samtidigt och det sprids jättesnabbt, så har ju Sverige inte ens möjlighet längre att göra som Finland eller Norge. Eller, resultaten, om man nu skulle göra så, skulle inte bli lika bra. 

Intressant att notera att en människas personlighet påverkar hur man tar emot budskapet som han levererar. Faktan som sådan anser jag vara viktigare än hur den paketeras. Jag förstår fullständigt Olsens frustration när man upplever att någon annan inte vill ta till sig objektiva forskningsresultat. Där har jag väldigt svårt med Tegnells ?jag förstår inte vad han menar?. Han har uttryckt sig så ett antal gånger. För mig innebär det att man på ett överlägset sätt meddelar att man inte anser den andras ståndpunkt ens värd att diskutera. Giesecke har tidigare självsäkert presenterat ?fakta?, som till och med har varit en annan än den Folkhälsomyndigheten gick ut med, nu ville han inte komma med några spådomar alls. Erfarenheten lärde väl honom att det är bäst så.

Om isolerandet - Olsen avsåg de friska familjemedlemmarna.
  • Anonym (Kotte)
    Padirac skrev 2020-06-28 16:46:09 följande:

Senast jag var på vårdcentralen - nu i juni -  hade personalen visir och andra skydd.

Vårdcentralen har ända sen mars haft personal som screenar besökare innan man får gå in på vårdcentralen, det finns dessutom tider då enbart riskgrupper får besöka vårdcentralen -  eller delar av vårdcentralen i alla fall.

På sjukhuset är det sedan länge uppdelat och avskärmat i olika områden för smittademisstänks smittade och andra patienter.

Men det är säkert olika på olika ställen.

Det kan säkert vara olika på olika vårdcentraler och mottagningar. Jag var på min vårdcentral i förra veckan. Inga tider för riskgrupper. Ingen screening. Inga visir eller munskydd på varken personalen i receptionen, sköterskor eller läkare. Såg även in i labbet att de också var utan skydd. Kändes inte alls bra att vara där. Särskilt läkare kommer man ju väldigt nära.

All vårdpersonal borde använda visir eller munskydd, för att skydda patienterna. Men också för att skydda sig själva. Eftersom de möter mycket patienter, och de annars kan sprida corona både till sig och vidare till alla patienter ( varav en del i riskgrupp som är sköra).

Så min vårdcentral vill man undvika. Inte undra på att färre går till doktorn nu!
  • Anonym (Kotte)
    KillBill skrev 2020-06-29 08:53:36 följande:

Sverige smittspårade initialt men gjorde ett uppehåll när vi fick en allmän smittspridning i samhället. När detta skedde valde Sverige att fokusera på resurserna på vård i stället. Nu är vi nere på lägre smittspridning igen och då återupptas arbetet med att smittspåra smittade patienter.

När det gäller att isolera familjemedlemmar så kommer det med största sannolikhet ingen sådan rekommendation. Det finns studier som visar att bara  ca 20 % av familjemedlemmarna i ett hushåll smittas av Covid 19 när smittan kommit in i hushållet.

Här är en intressant tråd kring hur många som smittas av covid 19.

Om det stämmer att 20% av familjemedlemmarna blir smittade så är det ju en väldans massa smittspridare som knallar runt ute i samhället och sprider viruset!

Dessutom har jag, om jag inte misstar mig, läst att det är fler än 20%. Men 20% är väldigt mkt.
  • Anonym (bastu)
    Padirac skrev 2020-06-28 19:00:13 följande:
    Ok,  - du har inga belägg för att 'de' försökt hålla igång smittan...

Du vet att FHM och andra länders smittskyddsorganisationer inte arbetar i vakuum utan att de samarbetar med varandra i fråga om kunskap, strategier och åtgärder. Det är en global värld vi lever i, på alla sätt och vis..

Sen så var det det där med röstning 2018 och regering...

"de flesta som är på regeringens och FHMs sida är de som röstar mer åt rött eftersom vi inte har en högerledd regering. "

V 8%
    S 28,3%

MP 4,4%

L 5,5%
    C 8,6%
    M 19,8%
    KD 6,3%

SD 17,5%

Du kan ju själv räkna ihop hur många som röstar rött och vilka som inte röstar rött...

Så du är mot regeringen och FHM för att vi inte har en högerledd regering - det förvånar mig inte

Kritiken du ger är osaklig och du far med osanningar och alternativa fakta  - om det är baserat p åokunskap eller annat kan jag inte avgöra, men fåtöljen verkar  vara nernött och forskningsresultaten som levereras från den är inte att lita på Skål
    De har själva sagt att de vill hålla en "låg spridning". Giesecke har t ex också sagt "alla kommer få det". De har haft väldigt snälla restriktioner som 500 max antal, ner till 50 efter ett långt tag, och öppna uteställen, öppna skolor etc. Så om man läser mellan raderna så tycker jag det framgår att det är flockimmunitet som de velat uppnå och för det krävs att man håller igång smittan. 

Var inte riktigt så jag menade... Löfven är ju statsminister och han är röd. Han håller på FHM till 100%, så därför blir det naturligt att det är fler röda som också tror på FHM och Tegnell. I USA ser vi t ex det motsatta.
  • Anonym (bastu)
    Padirac skrev 2020-06-29 12:23:01 följande:

Det är bekräftat att covid19 och sars-cov2 fanns i Sverige i december 2019 och att den allmänna smittspridningen inte var uteslutande från italien/österrike utan från Frankrike och USA

I Frankrike fanns smittan i december 2019, i Spanien finns ej bekräftade uppgifter om provresultat på avloppsvatten med sars-cov2 från mars 2019

Källa på det? Jag har inte hittat något.
  • Flashbulb

Svenskar i ett nötskal. Skall bli torkade i arslet av staten hela tiden. Det finns inget eget tänk över huvud taget. I mina ögon är svensken en riktig skitbefolkning. Stor, bäst och vackrast tror man att man är . Överallt i världen bär människor munskydd men inte den självgode svensken som sitter och trängs på uteserveringar och krogar. Egoist till svensk bryr bara om sig själv och inte sina medmänniskor.

Att skylla alla problem på regeringen är bara propaganda. Ingen regering i världen hade kunnat utesluta dödsfall över huvud taget. Belgien som har samma storlek i population som Sverige har dubbelt så många döda som Sverige! Detta trots att de har stängt ner!

Andra länder är avundsjuka på svensk ekonomi under denna kris! Hellre ser multisjuka agda 80 dö än en arbetsför Anders som är 25 år förlora sitt arbete men vad vet jag. Vi kanske kan betala folk i applåder i framtiden istället?!

www.avanza.se/placera/redaktionellt/2020/06/17/svensk-ekonomi-klarar-sig-battre.plc.html

• Anonym (bastu)
    Anonym (Minna) skrev 2020-06-29 12:00:50 följande:
    En släkting till mig hade trolig covid-19 med början helgen vecka 7 (hon har testat positivt på antikroppstestet). Då hade ju inte de första fallen i Sverige registrerats än, och hon hade inte varit utomlands. Om så är fallet måste smittan funnits i Sverige mycket tidigare än man trott.
    Det var många som var sjuka i influensa och andra förkylningar då också, och som långt senare blev smittade.

Men om det fanns tidigt i Sverige så var det knappast många fall för då skulle vi ju ha sett en helt annan kurva. Det var ju i april som som folk började dö i covid-19.
  • Anonym (bastu)
    Flashbulb skrev 2020-06-29 23:16:54 följande:

Svenskar i ett nötskal. Skall bli torkade i arslet av staten hela tiden. Det finns inget eget tänk över huvud taget. I mina ögon är svensken en riktig skitbefolkning. Stor, bäst och vackrast tror man att man är . Överallt i världen bär människor munskydd men inte den självgode svensken som sitter och trängs på uteserveringar och krogar. Egoist till svensk bryr bara om sig själv och inte sina medmänniskor.

Att skylla alla problem på regeringen är bara propaganda. Ingen regering i världen hade kunnat utesluta dödsfall över huvud taget. Belgien som har samma storlek i population som Sverige har dubbelt så många döda som Sverige! Detta trots att de har stängt ner!

Andra länder är avundsjuka på svensk ekonomi under denna kris! Hellre ser multisjuka agda 80 dö än en arbetsför Anders som är 25 år förlora sitt arbete men vad vet jag. Vi kanske kan betala folk i applåder i framtiden istället?!

www.avanza.se/placera/redaktionellt/2020/06/17/svensk-ekonomi-klarar-sig-battre.plc.html

Det var ju FHM som utgick från att svenskar är väldigt duktiga på att följa myndigheters råd, så därför behövde de inte ha så hårda restriktioner.

Så det är alltså FHMs och regeringens fel som inte förstod att svenskar inte är så duktiga på att följa råd från myndigheter. De hade behövt ha mycket tydligare information och hårdare regler för att svenskar skulle fattat bättre.
  • Anonym (Kotte)
    Anonym (bastu) skrev 2020-06-29 23:01:32 följande:

De har själva sagt att de vill hålla en "låg spridning". Giesecke har t ex också sagt "alla kommer få det". De har haft väldigt snälla restriktioner som 500 max antal, ner till 50 efter ett långt tag, och öppna uteställen, öppna skolor etc. Så om man läser mellan raderna så tycker jag det framgår att det är flockimmunitet som de velat uppnå och för det krävs att man håller igång smittan. 

Var inte riktigt så jag menade... Löfven är ju statsminister och han är röd. Han håller på FHM till 100%, så därför blir det naturligt att det är fler röda som också tror på FHM och Tegnell. I USA ser vi t ex det motsatta.

Ja de har väl aldrig nämnt att de vill stoppa spridningen. Utan att kurvan ska hållas nere. Inte stoppas!

Samtidigt så får folk i riskgrupper och deras anhöriga, ännu inte ersättning för att kunna isolera sig för att överleva. Och därmed accepterar vår regering att folk dör.

Och de accepterar att många blir sjuka där vi ännu inte vet hur pass återhämtade de överlevande blir, om de får kroniska besvär.
Svar på tråden Har 5000 döda i corona fått er att sluta stödja regeringen?