• Anonym (Fundersam)

Försörjningsansvar för sambons barn?

Min sambo har varit sjukskriven i snart ett år. Under sjukskrivningen blev han uppsagd (april) pga arbetsbrist. I 25/5 fick han avslag från FK trots mycket starkt läkarintyg. I april var vi i sommarstugan för att ta hand om min mammas begravning och allt däromkring. Vi beställer alltid eftersändning av posten men av någon anledning har det inte fungerat varpå han missade att skriva in sig på arbetsförmedlingen med 3 dagar. Dock trodde han ju att det inte var nödvändigt med tanke på sjukskrivning. Han väntar på ny operation som skulle bli av i juni men det blir uppskjutet med anledning av Coronavirus. Alltså han kan inte jobba och äter starka smärtstillande mediciner. Vi överklagade beslutet från FK men har inte fått något nytt beslut än.

Hur som helst så har han två barn sedan tidigare. De har gemensam vårdnad och barnen bor VV. Nu kräver mamman att han ska betala hälften av ridläger för barnen. Något som de fick i födelsedagspresent av mamman tidigare i år. Hon vill även att han betalar hälften av frisörbesök och hälften av sommargarderoben trots att vi betalade hela frisörkostnaden i april för båda barnen och vi skaffade sommargarderob förra året. Överenskommelsen är vartannat år. Hon säger att hon inte har råd med allt själv. Problemet är ju att han inte har någon inkomst nu och med en längre sjukskrivning har han endast ett sparsamt sparkapital då han har fått ta därifrån för att täcka upp dyra mediciner, nya glasögon till sig själv och barnen, vinterkläderna till barnen, ny telefon till ett av barnen och reparation av andra barnets moppe. Till dessa saker har mamman inte bidragit med en krona.

Vi har separat ekonomi men jag har i den mån jag kunnat hjälpt till förut när det rört sig om semestrar osv för att vi ska kunna åka tillsammans. Jag har två egna barn som jag måste prioritera först men jag har god ekonomi så jag har inte haft ont av att hjälpa till när det behövts tidigare. Men då har vi ändå haft två inkomster och det senaste året har han haft sjukpenning. Nu ska jag betala allt tills vi får besked från FK. Jag känner väl att det är lite av en principsak också. Varför ska mamman boka och beställa saker och sedan kräva att han betalar hälften? Nu blir det ju jag som får betala då han saknar förmåga till det. Okej om det rör vardagliga saker. Men detta är något extra som vi inte beslutat om gemensamt. Ridläger var en present från henne. De klippte håret nyligen men nu har hon lovat dem att de ska få färga och göra förlängningar som present för bra betyg och tiden har hon redan bokat. Vi har sagt nej till detta och påpekade att det var hennes tur att uppdatera sommargarderoben i år. Hon är väldigt arg över att vi motsätter oss. Samtidigt vet hon hur situationen ser ut och att han inte har någon inkomst. Hon ser det som en självklarhet att jag ska betala då, för att vi lever tillsammans och jag tjänar mer än vad hon gör.

Han får semesterersättningen utbetald men då anser vi att det är viktigare att ha det som buffert ifall något oförutsett akut inträffar. Frisörbesök och att betala andras val av presenter ser vi inte som akut eller oförutsett.

Tycker ni att jag är snål eller avig? Det var vad hon kallade mig.

• Svar på tråden Försörjningsansvar för sambons barn?
  • Ess
    whitestar skrev 2020-06-15 11:47:22 följande:
    Det beror nog på hur dom ekonomiska förhållandena ser ut i familjerna. Om nu TS hade varit gift med pappan till barnen och hon har en väldigt bra inkomst jämfört med mamman så kanske mamman kan kräva att hennes barn ska ha samma förutsättningar som ts o pappans gemensamma. O då kan det bli att TS måste betala för hårförlängningar o.s.v inte för att jag tycker det är rätt utan för att lagen är sådan.
    Nej hon kan aldrig tvinga ts att betala för hennes barn. Tjänar däremot pappan riktigt bra så kan han få stå för en extra guldkant tex dyra hobbys även hos mamman.
  • Anonym (Nej)
    whitestar skrev 2020-06-15 11:47:22 följande:

Det beror nog på hur dom ekonomiska förhållandena ser ut i familjerna. Om nu TS hade varit gift med pappan till barnen och hon har en väldigt bra inkomst jämfört med mamman så kanske mamman kan kräva att hennes barn ska ha samma förutsättningar som ts o pappans gemensamma. O då kan det bli att TS måste betala för hårförlängningar o.s.v inte för att jag tycker det är rätt utan för att lagen är sådan.

Det finns INGEN lag som säger att en bonusförälder har skyldighet att betala något för hens bonusbarn. Punlt.
  • eva2killar

Du är inte snål eller avig.

Föräldrarna delar på boendet 50/50 säger du. Förutom boende och mat tillkommer ju diverse nödvändiga kostnader för flickorna. Där finns det överenskommelser mellan föräldrarna som de har ansvar för, inte du.

Ja, det är tråkigt för flickorna. Deras föräldrar har dålig inkomst. Mammans är ojämn och pappans är 0.

Tyvärr finns det inte pengar för annat än det mest nödvändiga och på pappaveckorna är det du som täcker upp för honom.

Mammans löften om lyxkonsumtion är just det, hennes. Det får hon ta ansvar för.

Kan ni på de veckor flickorna är hos er göra trevliga saker som inte kostar mycket för att visa dem på alternativ till sommargarderober och extensions?

En annan sak jag tänker på är hushållsarbetet. Du skriver att din man tvingas leva med smärtor. Så jag utgår från att du gör det mesta av hushållsarbetet i en familj med stundtals 4 barn. Det är kanske också en realitet som flickorna bör ta till sig. De kanske med handledning får ta över en del av hans andel på de veckor de bor hos er.

• whitestar
    Anonym (Nej) skrev 2020-06-16 09:37:34 följande:

Det finns INGEN lag som säger att en bonusförälder har skyldighet att betala något för hens bonusbarn. Punlt.

Jo kolla i familjebalKen
  • whitestar

Försökte kopiera länken men gick inget vidare. Står iaf att sambos kan bli försörjningsskyldig för varandras barn om man bor varaktigt tillsammans förälder och barnet det gäller. Detta enligt. 7 kap. Föräldrabalken

• Ess
    whitestar skrev 2020-06-16 14:43:31 följande:
    Jo kolla i familjebalKen
    Det det går ut på är att alla barn under samma tak ska leva under liknande villkor, så att inte den enas barn äter riktig mat och den andres får tugga gamla brödkanter, i stora drag är det detta det gäller.

Millimeterrättvisa i en sammansatt familj finns inte och kommer aldrig kunna uppnås då de olika kullarna barn har olika genetiska förutsättningar liksom att 
    50-100% av föräldrar och släkt skiljer sig åt.
    Jag har dessutom aldrig någonsin hört talas om en partner som blivit dömd att betala för särkullarna. De skulle lika gärna kunna stryka den sk lagen då den är helt tandlös och omöjlig att efterleva, för helt krasst kan man bara säga åt sin partner att har hen inte råd att ta hem sina barn på umgänge så får de stanna borta. Det finns INGEN som kan tvinga en utomstående att betala för särkullar, det ligger uteslutande på dens föräldrar att försörja eller söka bidrag för att kunna försörja hen.
  • sextiotalist
    Ess skrev 2020-06-16 16:20:52 följande:

Det det går ut på är att alla barn under samma tak ska leva under liknande villkor, så att inte den enas barn äter riktig mat och den andres får tugga gamla brödkanter, i stora drag är det detta det gäller.

Millimeterrättvisa i en sammansatt familj finns inte och kommer aldrig kunna uppnås då de olika kullarna barn har olika genetiska förutsättningar liksom att 

50-100% av föräldrar och släkt skiljer sig åt.

Jag har dessutom aldrig någonsin hört talas om en partner som blivit dömd att betala för särkullarna. De skulle lika gärna kunna stryka den sk lagen då den är helt tandlös och omöjlig att efterleva, för helt krasst kan man bara säga åt sin partner att har hen inte råd att ta hem sina barn på umgänge så får de stanna borta. Det finns INGEN som kan tvinga en utomstående att betala för särkullar, det ligger uteslutande på dens föräldrar att försörja eller söka bidrag för att kunna försörja hen.

Exakt, inte att partnern ska sponsra lyxkonsumtion.

Den paragrafen rör basstandard när barnen vistas i just den familjen.
  • Anonym (J)
    whitestar skrev 2020-06-16 14:43:31 följande:

Jo kolla i familjebalKen

Citera gärna något dom där bonusföräldern fick betala ridläger , hårförlängningar , eller kanske Louboutin skor och Hermes väska till bonusen mot sin vilja.

Jag har läst familjebalken , men i verkligheten brukar det innebära att barnen ska ha lika bra mat , boende , kläder.

Inte att bonusen ( bonusens andra förälder ) kan kräva lyxprylar av pappans / mammans nya.

TS egna barn får inte allt detta heller , så man kan ej hänvisa till samma levnadsstandard i fallet.
Svar på tråden Försörjningsansvar för sambons barn?