Inlägg från: Anonym (Fundersam) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Fundersam)

Försörjningsansvar för sambons barn?

Min sambo har varit sjukskriven i snart ett år. Under sjukskrivningen blev han uppsagd (april) pga arbetsbrist. I 25/5 fick han avslag från FK trots mycket starkt läkarintyg. I april var vi i sommarstugan för att ta hand om min mammas begravning och allt däromkring. Vi beställer alltid eftersändning av posten men av någon anledning har det inte fungerat varpå han missade att skriva in sig på arbetsförmedlingen med 3 dagar. Dock trodde han ju att det inte var nödvändigt med tanke på sjukskrivning. Han väntar på ny operation som skulle bli av i juni men det blir uppskjutet med anledning av Coronavirus. Alltså han kan inte jobba och äter starka smärtstillande mediciner. Vi överklagade beslutet från FK men har inte fått något nytt beslut än.

Hur som helst så har han två barn sedan tidigare. De har gemensam vårdnad och barnen bor VV. Nu kräver mamman att han ska betala hälften av ridläger för barnen. Något som de fick i födelsedagspresent av mamman tidigare i år. Hon vill även att han betalar hälften av frisörbesök och hälften av sommargarderoben trots att vi betalade hela frisörkostnaden i april för båda barnen och vi skaffade sommargarderob förra året. Överenskommelsen är vartannat år. Hon säger att hon inte har råd med allt själv. Problemet är ju att han inte har någon inkomst nu och med en längre sjukskrivning har han endast ett sparsamt sparkapital då han har fått ta därifrån för att täcka upp dyra mediciner, nya glasögon till sig själv och barnen, vinterkläderna till barnen, ny telefon till ett av barnen och reparation av andra barnets moppe. Till dessa saker har mamman inte bidragit med en krona.

Vi har separat ekonomi men jag har i den mån jag kunnat hjälpt till förut när det rört sig om semestrar osv för att vi ska kunna åka tillsammans. Jag har två egna barn som jag måste prioritera först men jag har god ekonomi så jag har inte haft ont av att hjälpa till när det behövts tidigare. Men då har vi ändå haft två inkomster och det senaste året har han haft sjukpenning. Nu ska jag betala allt tills vi får besked från FK. Jag känner väl att det är lite av en principsak också. Varför ska mamman boka och beställa saker och sedan kräva att han betalar hälften? Nu blir det ju jag som får betala då han saknar förmåga till det. Okej om det rör vardagliga saker. Men detta är något extra som vi inte beslutat om gemensamt. Ridläger var en present från henne. De klippte håret nyligen men nu har hon lovat dem att de ska få färga och göra förlängningar som present för bra betyg och tiden har hon redan bokat. Vi har sagt nej till detta och påpekade att det var hennes tur att uppdatera sommargarderoben i år. Hon är väldigt arg över att vi motsätter oss. Samtidigt vet hon hur situationen ser ut och att han inte har någon inkomst. Hon ser det som en självklarhet att jag ska betala då, för att vi lever tillsammans och jag tjänar mer än vad hon gör.

Han får semesterersättningen utbetald men då anser vi att det är viktigare att ha det som buffert ifall något oförutsett akut inträffar. Frisörbesök och att betala andras val av presenter ser vi inte som akut eller oförutsett.

Tycker ni att jag är snål eller avig? Det var vad hon kallade mig.

• Svar på tråden Försörjningsansvar för sambons barn?
  • Anonym (Fundersam)

Vi är inte gifta. Vi har ett gemensamt barn på 4 år, men hur påverkar det mitt ansvar över hans barn sedan tidigare?

• Anonym (Fundersam)

Jag känner också att det är lyxkonsumtion. Samt att det är löften/gåva från mamman. Kan hon inte stå för det får hon förklara för barnen varför det inte blir av. Vi drar själva ner på sådant som inte är absolut nödvändigt nu.

Barnen är 14 och 15 år så sommarjobba på riktigt kan äldsta börja med nästa sommar. Jag har sagt att de kan få tjäna egna pengar genom att hjälpa till på gården med djuren, sitta barnvakt, gå och handla osv och det gör de gärna men de vill inte gärna lägga de pengarna på att betala för presenter som deras mamma lovat dem.

Angående sommargarderoben så diskuterade vi igår att vi (jag) kan betala nu och så får mamman ta vinter men då ska vi ha skriftligt på det då hon gärna frångår överenskommelser och löften. Vi har inte lagt fram förslaget för mamman än. Hon har inte fast inkomst utan går på timmar inom hemtjänsten nu men har varit sjuk i perioder och har då inte fått eller kunnat jobba så jag har förståelse för att ekonomin är tuff för henne nu men anser också att hon bör tänka och agera mer vuxet och planera sin ekonomi bättre och inte ge dessa löften eller dyra presenter om hon faktiskt inte har råd till det.

• Anonym (Fundersam)
    Anonym (dega) skrev 2020-06-15 11:41:15 följande:

Att leva på samma villkor innebär ju knappast att ts ska behöva betala ridläger och hårfärgningar för barn som inte är hennes. Även om hon varit gift med sin man.

Ts, är din mans SGI nollad pga glappet? Isåfall kommer ni tyvärr få det väldigt kämpigt med FK. Det kan ta många många år innan han kan få pengar av dem, och då endast om de avgör att han aldrig mer kommer kunna jobba, eller om det är en väldigt lång tid till dess.

När han dessutom är arbetslös så kommer han ställas mot alla jobb på precis hela arbetsmarknaden. Du/ni får nog vara beredda på att det är din inkomst som gäller nu och tills han kan arbeta igen.

Barnen låter ganska stora iom att du skriver hårfärgning och moppe, förstår barnen pappans situation så att inte de blir arga på er om det är så att mamman nu inte har råd med det hon lovat dem?

Ja, den är nollad. Fick information om att om vi kunde styrka en skälig orsak till glappet kunde SGI återställas. Vi har dokumenterat att vi varit bortresta pga dödsfall och begravning samt att posten gjort fel. Går det inte så har vi några tuffa månader framför oss. Operation, rehab minst 6 månader och sedan var tanken att han skulle återgå till sin tjänst och börja på 25% för att sakta trappa upp beroende på hur mycket ryggen klarar av. Nu finns inte arbetet kvar så framtiden är oviss. Jag får ut ett arv och sommarstugan kan vi sälja om det blir kris. Vi klarar oss rätt bra ändå så jag hoppas att vi inte behöver använda arvet eller sälja stugan men det blir inte direkt några extra utsvävningar.
  • Anonym (Fundersam)
    whitestar skrev 2020-06-15 11:47:22 följande:

Det beror nog på hur dom ekonomiska förhållandena ser ut i familjerna. Om nu TS hade varit gift med pappan till barnen och hon har en väldigt bra inkomst jämfört med mamman så kanske mamman kan kräva att hennes barn ska ha samma förutsättningar som ts o pappans gemensamma. O då kan det bli att TS måste betala för hårförlängningar o.s.v inte för att jag tycker det är rätt utan för att lagen är sådan.

Varken mina barn sedan tidigare eller vårat gemensamma har så hög levnadsstandard att ridläger eller extensions skulle innebära samma förutsättningar om hans barn fick det. Vanliga frisörbesök, kläder, utrustning i rummen osv ser vi som en självklarhet att alla barn i familjen ska ha samma standard.
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (jisses) skrev 2020-06-15 12:49:24 följande:

Ärligt talat, hur slö får man vara på att ha koll på sina myndighetskontakter. Har han mail och sms registrerat hos FK? Hade han läst på kring vad som gäller med SGI vid och efter sjukskrivning?

Har FK nekat sjukpenning har det ju gått över 2 veckor från första brevet till han skulle vara inskriven på AF, hur kan man missa något sådant?

Och hur kan man tjafsa så icke konstruktivt med den andra föräldern. Sätt er ner tillsammans och prata om detta som vuxna människor!

Han har haft sms från FK tidigare. Fick då notis om han fick meddelande från FK. Vet ej om han haft mail. Hans simkort blev fuktigt och grönt tidigare så han beställde ett nytt och begärde samma telefonnummer som innan. När han stoppade i nya kortet i telefonen tog det ett par veckor innan han märkte att han inte fick meddelanden eller Mail i telefonen. Ja... jag hade i regel tyckt att man är slarvig om man inte håller koll på sådant. Men i det skick han är, med smärtor, sömnbrist, påverkan av tabletter så kan jag inte riktigt säga att han får skylla sig själv. Många dagar har han så ont att han ligger i sängen och kan inte lyfta armar eller nacke. Försöker han så flimrar det bara till och han svimmar. Nerver i kläm pga diskbråck samt två krossade ryggkotor. Vi har ju inte fått brevet i tid. Posten hade en ny vikarie som inte hittade brevlådan. Därefter en vikarie som inte visste att den leveransen skulle postas i en gul postlåda. Så all eftersänd post hemifrån kom inte fram i tid. När vi åkte hem kom post till stugan som var veckor gamla. Hade det gällt Göte 97 så hade du inte kommenterat så plumpt. Tvätta din mun eller tänk efter innan du smutsar ner den.

Ja, SGI hade han full koll på. Det är liksom ingen planerad sjukskrivning. Han hade arbete. Råkade ut för en olycka. Corona dök upp och snodde jobbet. Han var med om en MC olycka för 10 år sedan så hans möjligheter var redan begränsade. Pluggade, fick en hjärntumör, blev frisk, läste upp betyg. Arbetade som skötare inom psykiatrin. Inriktningen var kriminalvården. Lönen var inte jättebra men han älskade arbetet. Tog extrajobb på bondgård. En galen tjur kom lös och ryggen gick sönder. Arbetsgivaren hade inte betalat in försäkringen. Han fick rätt i AD, men arbetsgivare har inte möjlighet att betala. Han kommer att få ersättning för detta, men det tar några år. Och nu är vi här. Idag.

Vi var borta i 30 dagar i samband med identifiering, registrering av dödsbo, söka arvingar, planera och genomföra en begravning, försäljning av hus osv.

Hans föräldrar var också med då jag ensam fick sköta allt då han knappt kan stå på benen. De fick ta hand om vårat gemensamma barn under dagarna.

Konstruktivt. Ja, jag håller med dig där. De borde ha en bättre relation. Tyvärr är hon bitter och kan inte samarbeta med honom. Hon var otrogen och han slängde ut henne på ett inte så okej sätt när man har barn. Hon vänder sig i första hand till mig när det är något. De har avtal genom FR men det gäller enbart umgänge och kostnader. Hon har frångått avtalet multipla gånger.
Svar på tråden Försörjningsansvar för sambons barn?