• Öland 4ever

Tänker du åka på semester i sommar med bakgrund av COVID-19?

Vi som bor på turistparadis, själv bor jag på Öland, funderar lite över hur svenska folket tänker inför den kommande sommaren? Folkhälsomyndigheten avråder i vart fall i dagsläget för längre resor mer än 1 - 2 timmar från hemorten. Nu är det iof sig ca en månad innan den riktiga semesterperioden börjar för de flesta. Men vad har du för funderingar inför den kommande sommaren?

Här på Öland påverkas ju inte väder och vind, sol och bad av den pågående pandemin. Däremot kommer i princip ALLT att vara nedstängt i form av större arrangemang. Däremot har redan så gott som alla restauranger redan öppnat, åtminstone inne i centrala Borgholm.

Så hur tänker du? Tänker du stanna hemma i sommar eller tänker du åka på semester som vanligt?

Bor man på Öland så varför inte Öland 4ever (www.oland4ever.com)
  • Svar på tråden Tänker du åka på semester i sommar med bakgrund av COVID-19?
  • Anonym (Cirvid är en modefluga som går över)

Rekommendationer är just rekommendationer och inte reglerat enligt lag, man kan öka dit man vill!!

Det är endast vårdpersonal som gnäller att de blir för mycket jobb annars. Men dom har vält yrke själva så sluta gnäll..

LaFontaine skrev 2020-05-28 14:17:01 följande:

Det beror helt på hur rekommendationerna ser ut då. Är det fritt att resa i Sverige kommer i att åka en del norröver. Är det inte det, håller vi oss kring Stockholm.

• AndreaBD
    Anonym (Cirvid är en modefluga som går över) skrev 2020-05-28 15:54:44 följande:

Rekommendationer är just rekommendationer och inte reglerat enligt lag, man kan öka dit man vill!!

Det är endast vårdpersonal som gnäller att de blir för mycket jobb annars. Men dom har vält yrke själva så sluta gnäll..

https://www.isof.se/om-oss/vara-bloggar/sprakradsbloggen/inlagg-sprakrad/2020-04-03-ord-i-coronans-spar-rekommendation.html
  • klyban
    Anonym (Cirvid är en modefluga som går över) skrev 2020-05-28 15:54:44 följande:
    Dock så är råden bindande.
    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • Anonym (H)
    klyban skrev 2020-05-28 16:33:53 följande:

Dock så är råden bindande.

Vad blir påföljden?
  • klyban
    Anonym (H) skrev 2020-05-28 16:47:36 följande:
    Vad blir påföljden?

Smittskyddslagen är på plats, och vi har någon misshandel redan med åtal/dom har jag för mig.

• Anonym (Cirvid är en modefluga som går över)

Ja för en personal som arbetat med smitta på boendet.

klyban skrev 2020-05-28 17:00:39 följande:

Smittskyddslagen är på plats, och vi har någon misshandel redan med åtal/dom har jag för mig.

• Anonym (H)
    klyban skrev 2020-05-28 17:00:39 följande:

Jag kommer följa den rekommendation som FHM ger. Men de som reser vidare i Sverige kommer inte få någon påföljd.
  • klyban
    Anonym (Cirvid är en modefluga som går över) skrev 2020-05-28 17:07:39 följande:
    Ja för en personal som arbetat med smitta på boendet.
    Gäller även vi dödliga.
    Anonym (H) skrev 2020-05-28 17:16:03 följande:
    Jag kommer följa den rekommendation som FHM ger. Men de som reser vidare i Sverige kommer inte få någon påföljd.

Om man ser folk reser över hela landet och utöver dessa 2h, så kan det säkerligen resultera i nått.
    Det är svårt och sia om, men vi har nått misshandelsfall i tunnelbanan har jag för mig?

Jag följer också alla rekommendationerna, då jag inte vill vara delaktig att få eller sprida smitta av denna arten.

• Mentat

Exakt var man befinner sig måste vara mindre intressant. Viktigare är hur man tar sig dit och hur man beter sig, hemma och på semesterorten.

• nihka

Följer givetvis FHM rekommendationer. Vet ingen som säger något annat, fast de finns så klart. Stör mig enormt när jag ser bilar med utländska registreringsskyltar. Högst sannolikt att de har kört i mer än 2 timmar...

Svar på tråden Tänker du åka på semester i sommar med bakgrund av COVID-19?