• Öland 4ever

Tänker du åka på semester i sommar med bakgrund av COVID-19?

Vi som bor på turistparadis, själv bor jag på Öland, funderar lite över hur svenska folket tänker inför den kommande sommaren? Folkhälsomyndigheten avråder i vart fall i dagsläget för längre resor mer än 1 - 2 timmar från hemorten. Nu är det iof sig ca en månad innan den riktiga semesterperioden börjar för de flesta. Men vad har du för funderingar inför den kommande sommaren?

Här på Öland påverkas ju inte väder och vind, sol och bad av den pågående pandemin. Däremot kommer i princip ALLT att vara nedstängt i form av större arrangemang. Däremot har redan så gott som alla restauranger redan öppnat, åtminstone inne i centrala Borgholm.

Så hur tänker du? Tänker du stanna hemma i sommar eller tänker du åka på semester som vanligt?

Bor man på Öland så varför inte Öland 4ever (www.oland4ever.com)
  • Svar på tråden Tänker du åka på semester i sommar med bakgrund av COVID-19?
  • Anonym (somvanligt)

Japp. Lite kortare turer nära hemmet, en tur till släktens stuga i annat landskap, hälsa på släkt två timmar bort. Kanske något mer.

• Bjorkeled

Vi passar på att bekanta oss med närområdet lite mer med dagsutflykter och ev. någon tältövernattning.

• Anonym (Semester i dalarna.)

Vi ska upp till släktingarna I dalarna över midsommar (Åker från skåne). De har egen stuga och vi kommer åka bil upp. Vi kommer spendera hela veckan i stugan, så vi kommer inte i kontakt med folk i byar och städer. Vi håller oss också i karantän 14 dagar innan vi åker uppåt.

Det kan ev bli inställt beroende på hur spridningen ser ut här jag bor. Just nu är den begränsad till ett äldreboende Om den börjar spridas utanför boendet så kommer vi inte åka upp.

• Kjell2
    Anonym (Semester i dalarna.) skrev 2020-05-28 11:34:47 följande:

Vi ska upp till släktingarna I dalarna över midsommar (Åker från skåne). De har egen stuga och vi kommer åka bil upp. Vi kommer spendera hela veckan i stugan, så vi kommer inte i kontakt med folk i byar och städer. Vi håller oss också i karantän 14 dagar innan vi åker uppåt.

Det kan ev bli inställt beroende på hur spridningen ser ut här jag bor. Just nu är den begränsad till ett äldreboende Om den börjar spridas utanför boendet så kommer vi inte åka upp.

Endast på ett äldreboende? Ingen på äldreboendet lämnar byggnaden?

Hur kan du vara säker på att smitan inte finns på andra ställen?
  • Anonym (Semester i dalarna.)
    Kjell2 skrev 2020-05-28 12:01:24 följande:
    Endast på ett äldreboende? Ingen på äldreboendet lämnar byggnaden?

Hur kan du vara säker på att smitan inte finns på andra ställen?

Kan ju såklart inte vara säker på att den har spridit sig utanför boendet, dock så är våran grannsamverkan väldigt öppna med om man blivit sjuk eller inte.

Kan ju tillägga att personalen på äldreboendet har full skyddsutrustning och har skött det hela otroligt bra, det är inga nya fall bland personalen och de äldre på boendet. 

Oavsett så kommer vi sätta oss i karantän i 14 dagar innan vi åker för att vara helt säkra.

• AndreaBD

Har någon tips på vart man skulle kunna åka i närheten av Stockholm, om man nu verkligen vill bort en helg eller så? Nån slags SPA eller så? Det finns förstås det där japanska stället..... 

• klyban
    Anonym (Cirvid är en modefluga som går över) skrev 2020-05-28 10:41:04 följande:
    Ni som tänker stanna hemma hela sommaren och bara åka 2h från hemmet. Varför inte ta vara på Sverige och semestra här istället? Låta barnen uppleva lite i sommar.
    Man får knappat någon guldstjärna i himlen för att man stannar hemma.
    Jag kommer att resa både till Stockholm och Skåne och jag hoppas att folk ändå reser till Dalarna i midsommar, eller till sina sommarstugor runt om. Jag har dessutom mitt ena barns pappa 40 mil bort så vi måste fortsätta resa för umgängen!
    Tror folk är hemmablinda, självklart stödjer man den lokala ekonomin i dessa tider.
    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • LaFontaine

Det beror helt på hur rekommendationerna ser ut då. Är det fritt att resa i Sverige kommer i att åka en del norröver. Är det inte det, håller vi oss kring Stockholm.

• Anonym (abc)
    LaFontaine skrev 2020-05-28 14:17:01 följande:

Det beror helt på hur rekommendationerna ser ut då. Är det fritt att resa i Sverige kommer i att åka en del norröver. Är det inte det, håller vi oss kring Stockholm.

Ja precis. Är rekommendationerna att inte åka långt kommer vi inte åka längre än typ Norrtälje och Stockholms skärgård. Är rekommendationen att hålla sig inom Sverige kommer vi åka till Dalarna och Örnsköldsvik också.

Om rekommendationerna är att det är ok att åka inom EU och övriga länder öppnar gränserna så kommer vi att åka utomlands (d.v.s. inte avboka vår resa i slutet av sommaren som är beställd sedan länge). 

Och självklart att i alla fall följa dagens rekommendationer om handhygien och social distansering.
  • Anonym (L)

Jag och mitt syskon bor i Stockholm, vi åker hem till Gotland några veckor i sommar.

Svar på tråden Tänker du åka på semester i sommar med bakgrund av COVID-19?