• Öland 4ever

Tänker du åka på semester i sommar med bakgrund av COVID-19?

Vi som bor på turistparadis, själv bor jag på Öland, funderar lite över hur svenska folket tänker inför den kommande sommaren? Folkhälsomyndigheten avråder i vart fall i dagsläget för längre resor mer än 1 - 2 timmar från hemorten. Nu är det iof sig ca en månad innan den riktiga semesterperioden börjar för de flesta. Men vad har du för funderingar inför den kommande sommaren?

Här på Öland påverkas ju inte väder och vind, sol och bad av den pågående pandemin. Däremot kommer i princip ALLT att vara nedstängt i form av större arrangemang. Däremot har redan så gott som alla restauranger redan öppnat, åtminstone inne i centrala Borgholm.

Så hur tänker du? Tänker du stanna hemma i sommar eller tänker du åka på semester som vanligt?

Bor man på Öland så varför inte Öland 4ever (www.oland4ever.com)
  • Svar på tråden Tänker du åka på semester i sommar med bakgrund av COVID-19?
  • Anonym (trött på troll)
    Öland 4ever skrev 2020-05-27 15:10:19 följande:

Vi som bor på turistparadis, själv bor jag på Öland, funderar lite över hur svenska folket tänker inför den kommande sommaren? Folkhälsomyndigheten avråder i vart fall i dagsläget för längre resor mer än 1 - 2 timmar från hemorten. Nu är det iof sig ca en månad innan den riktiga semesterperioden börjar för de flesta. Men vad har du för funderingar inför den kommande sommaren?

Här på Öland påverkas ju inte väder och vind, sol och bad av den pågående pandemin. Däremot kommer i princip ALLT att vara nedstängt i form av större arrangemang. Däremot har redan så gott som alla restauranger redan öppnat, åtminstone inne i centrala Borgholm.

Så hur tänker du? Tänker du stanna hemma i sommar eller tänker du åka på semester som vanligt?

trolltråd. denna person bara trollar överallt med detta namn.
  • Anonym (Maja)

Det blir ju semester inom ramen för riktlinjen om 1,5-2 timmar. Får ju också avvakta andra riktlinjer som kan komma kring boenden osv. Ska väl komma nya riktlinjer i början av juni?

• Anonym (Gotländska)
    Anonym (fd reseledare) skrev 2020-05-27 16:53:21 följande:
    Ja det blir lite tokigt när Destination Gotland har stora reklam driver nu med stora bilder bak och på sidorna på bussarna i Stockholm där det står Välkommen till Gotland i sommar.
    Dom hade säkert bokat reklamkampanjen innan corona pandemin kom men det blir ju tokigt när dom gör reklam för resor till Gotland, man ska inte åka mer än två timmar och många på Gotland inte vill ha dit fastlänningar.
    Det blir lite motsägelsefullt.
    Fast i den reklamer tillkommer en text, skrivet i mycket mindre bokstäver... av någon skum anledning.
    Skulle ändå säga att majoriteten här välkomnar turisterna i år också, även om vi ju förstår att de inte blir lika många i år när både Almedalsveckan och Medeltidsveckan är inställda.
  • flygrl

Det blir ingen direkt semesterresa i sommar mer än lite dagsutflykter här runtomkring dvs Stockholmsområdet, Mälardalen, Roslagen och så. Finns mycket fint att se och uppleva också i närområdet. Kommer eventuellt hälsa på syrran som studerar i Uppsala några dagar upp till en vecka.

Jag är ung och i bra form men är ändå försiktig med sociala kontakter då jag inte vill smitta ner dom nära & kära som tillhör riskgrupperna. Går absolut inte ut på restaurang eller café som det är nu, undviker gymmet, rör mig inte i affärer mer än nödvändigt, undviker kollektivtrafiken om möjligt.

• Anonym (Anna)

Vi åker till vår stuga på Västkusten och är faktiskt där just nu pga en tidig semester vecka innan semesterperioder börjar. Älskar ljusa maj månad.

Restid hit är 2,5 timme så vi är lite utanför ramen.

• klyban

Jag har funderingar på besöka små pärlor omkring, kvarnar, natur och liknande.
    Det är hög tid att besöka sina närområden och upptäcka dessa, och se dom med andra ögon än bara nått man åker förbi var och varannan dag.

hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • Anonym (Ledsen)

Var är VI välkomna under sommaren?! 
    En vän från UK är övertygad om att dom kommer få resa utomlands för hon har hört de. Om inte vi får varför skulle dom få som har fler sjuka än vi har?

• Anonym (abc)
    Anonym (Ledsen) skrev 2020-05-28 01:43:29 följande:

Var är VI välkomna under sommaren?! 
    En vän från UK är övertygad om att dom kommer få resa utomlands för hon har hört de. Om inte vi får varför skulle dom få som har fler sjuka än vi har?

Det pågår jut nu förhandlingar inom EU kring stödprogram för hårt drabbade länder där Sverige är ett av 4 länder som just nu bromsar. Det som Sverige vill göra är att ändra proportionerna mellan lån och bidrag, men det skulle inte förvåna mig om man lägger in rörlighet i potten också. Att om man öppnar gränser gör man det för alla och inte stänger ute vissa länder.

Två anledningar till vår höga dödlighet per capita är ju dels ålderdomshemmen, och de lär ju inte ge sig ut och resa, och dels det faktum att vi har en bättre rapportering än de flesta (vår överdödlighet och coronavirusdödlighet matchar medan t.ex. Italien har över 50% överdödlighet som de inte kopplat till Corona). T.ex. Belgien är också ett land där rapporteringen matchar och de är utsedda till det land i europa med högst dödlighet per capita (och Sverige i världen senaste två veckorna). 
Svar på tråden Tänker du åka på semester i sommar med bakgrund av COVID-19?