• Öland 4ever

Tänker du åka på semester i sommar med bakgrund av COVID-19?

Vi som bor på turistparadis, själv bor jag på Öland, funderar lite över hur svenska folket tänker inför den kommande sommaren? Folkhälsomyndigheten avråder i vart fall i dagsläget för längre resor mer än 1 - 2 timmar från hemorten. Nu är det iof sig ca en månad innan den riktiga semesterperioden börjar för de flesta. Men vad har du för funderingar inför den kommande sommaren?

Här på Öland påverkas ju inte väder och vind, sol och bad av den pågående pandemin. Däremot kommer i princip ALLT att vara nedstängt i form av större arrangemang. Däremot har redan så gott som alla restauranger redan öppnat, åtminstone inne i centrala Borgholm.

Så hur tänker du? Tänker du stanna hemma i sommar eller tänker du åka på semester som vanligt?

Bor man på Öland så varför inte Öland 4ever (www.oland4ever.com)
  • Svar på tråden Tänker du åka på semester i sommar med bakgrund av COVID-19?
  • Anonym (Ghj)

Vi åker till släktingar som visserligen bor 3h bort med bil, men stannar inte på vägen och bor hos dem. Vi har små barn och det känns hemskt att de skulle glömma sina släktingar eftersom de inte sett dem på länge.

• Mandel

Är ensamstående och bor perfekt med nära till badstrand, båtliv, perfekta cykelstigar i skogen osv. året runt så jag behöver inte åka bort.
    Har en husvagn att åka omkring med om lusten faller på, men planerar att sälja den i sommar.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Tjej25)

Vi reser aldrig utomlands pga flyg skräck och för miljön. Reser vi blir det Danmark eller här i Sverige. Detta året blir det nog bara att vara hemma. Det är rätt läskigt och vill inte att någon i min familj ska bli sjuk. Man vet ju inte hur kroppen reagerar.

Plus man är gravid så man ska nog ta det lugnt. Sverige bruka har fina månader i sommaren. Nästan utomlands känsla. Så det är ju inte att man lider precis. Vi har 20 minuter med cykel till stranden också. Man behöver ju inte klänga på folk utan hålla avstånd, tänka förnuftigt.

• brallison

Om man tänker efter, så är största anledningen till att inte resa långt att inte belasta sjukvården på dessa platser. Det kunde man egentligen lösa ganska enkelt med husbyte - en familj på 4 pers i en ort byter hus med en annan familj på 4 pers i en annan ort, så i fall nån blir sjuk där och då så är det precis samma belastning på sjukvården som det skulle ha varit från början.

• Alexi

Vi kommer vara i Stockholms skärgård som vanligt. Men mannens släktingar bor norrut och han vill gärna att vi åker dit för att träffa dem, även om det blir att vi bor i en hyrd stuga istället för hemma hos dem och bara kan träffa dem utomhus.

• Anonym (Cirvid är en modefluga som går över)

Ni som tänker stanna hemma hela sommaren och bara åka 2h från hemmet. Varför inte ta vara på Sverige och semestra här istället? Låta barnen uppleva lite i sommar.

Man får knappat någon guldstjärna i himlen för att man stannar hemma.

Jag kommer att resa både till Stockholm och Skåne och jag hoppas att folk ändå reser till Dalarna i midsommar, eller till sina sommarstugor runt om. Jag har dessutom mitt ena barns pappa 40 mil bort så vi måste fortsätta resa för umgängen!

• brallison
    Anonym (Cirvid är en modefluga som går över) skrev 2020-05-28 10:41:04 följande:

Ni som tänker stanna hemma hela sommaren och bara åka 2h från hemmet. Varför inte ta vara på Sverige och semestra här istället? Låta barnen uppleva lite i sommar.

Jag kommer att resa både till Stockholm och Skåne och jag hoppas att folk ändå reser till Dalarna i midsommar, eller till sina sommarstugor runt om. Jag har dessutom mitt ena barns pappa 40 mil bort så vi måste fortsätta resa för umgängen!

För att rekommendationen är att åka högst 2 timmar med bil - Dalarna ligger för långt bort från Stockholm, annars skulle gärna åka dit.
  • Jemp

Blir ingen utlandsresa (vilket jag inte brukar göra på sommaren men en släkting hade bröllop planerat) och vi kommer avstå från Gotland.

Till största del kommer vi vara hemma, beroende på hur läget är under sommaren tar vi beslut om fjällen då. Behöver varken planera eller träffa nån.

• Anonym (Solnabo)
    Anonym (Cirvid är en modefluga som går över) skrev 2020-05-28 10:41:04 följande:

Det handlar förstås inte om att få en guldstjärna i himlen, utan om att inte sprida smittan över landet och inte belasta sjukvården på främmande ort.
  • LukeStairwalker

Mina föräldrar och syskon bor 5 timmar bort och jag kommer åka dit i sommar.

Jag kommer alltså leva på den mörka sidan av rekommendationerna i sommar.

Svar på tråden Tänker du åka på semester i sommar med bakgrund av COVID-19?