• Sussna85

Ivf Maj 2020

Hej! Alla andra trådar var så fulla redan, så tänkte va tusan, jag får väl starta en ny Glad
    Här har sambon och jag just startat vår första ivf,så nån som vill följas åt på denna väg, utbyta lite tankar och funderingar?

Detta är väldigt nytt...har två barn sen tidigare i ett annat förhållande.
    Nu visa det totalt stopp i båda äggledare vid en äggledarspolning nu i April,
    står handfallen och jag vet inte varför det har hänt Gråter

Så nu sätter vi vårt hopp till ivf som kan hjälpa oss till vägen mot ett gemensamt barn...
    Så, skriv skriv skriv gärna!Skrattande

• Svar på tråden Ivf Maj 2020
  • Ivf93
    Sussna85 skrev 2020-06-07 08:43:56 följande:

Har ni förresten berättat för släkt och vänner att ni håller på med ivf?

Jag har bara sagt till en vän, föreståndare och kollegan jag jobbar med.

Hon har själv 9 st misslyckande ivf bakom sig så hon vet och kan stötta mig i mina frågor och funderingar.

Vi har berättat för våra föräldrar och syskon, närmsta vänner och kollegor samt chef då. Så de flesta i vår omgivningen vet om det. Men alla vet inte alla detaljer. För vår del har det varit ganska självklart att dela med sig redan från start, familjen fick reda på att vi försökte skaffa barn när vi startade utredningen januari 2019. Vännerna har fått reda på det vid lite olika tillfällen under resans gång.

Jag har varit tydlig med att jag inte vill att någon ska tycka synd om oss eller låta bli att prata om barn för att de tror det kan vara känsligt. Vilket det såklart är... Men för min del skulle det vara mycket jobbigare att vänner och familj låter bli att prata med oss om deras egna barn eller så bara för att vi är i den sitsen som vi är i.

Jag vill bara försöka leva så "vanligt" som möjligt under den här extremt tuffa perioden som förhoppningsvis tar slut snart.
  • Lillamiia
    Sussna85 skrev 2020-06-07 08:24:00 följande:

Jaaa men såklart, jag tänkte tokigt, efter 7 fyremadel borde det väl få bli dax för ÄP jo! Haha

Men då håller jag tummar för ett lyckat ÄP imorgon

Jag är ju ingen läkare, men jag tänker att den fyremadelspruta du tog dagen före borde väl sitta i ett tag i kroppen och hämma ÄL.

Hur känns det nu då?

Jag var ju oxå säker på att ÄL hade varit, sista dagen, var jag platt om magen igen och ingen värk, men nog fanns det ägg där nog.

Ja man tycker ju det iaf! Jag hoppas på det bästa skönt att höra att det va lika för dig typ, har knappt värk och svullnaden har gått ner lite. Eller så är man kanske van nu? Har du hört något mer från kliniken ang äggen?

Just nu känner ja mig som vanligt, lite spänd och något svullen men har inte ont eller nåt.
  • Lillamiia
    Clemmentina skrev 2020-06-07 09:16:44 följande:

Nej nu har du gjort vad du kan. Minns också att jag kände mindre dagarna före äggplocket. Det kommer gå bra! Du får skriva här efteråt.

Ja precis! Vad härligt att höra att det finns fler som känner likadant. Ja jag ska skriva om ja är vid liv imorn haha
  • Lillamiia
    Sussna85 skrev 2020-06-07 08:43:56 följande:

Har ni förresten berättat för släkt och vänner att ni håller på med ivf?

Jag har bara sagt till en vän, föreståndare och kollegan jag jobbar med.

Hon har själv 9 st misslyckande ivf bakom sig så hon vet och kan stötta mig i mina frågor och funderingar.

Jag har berättat för sambons familj, min fostermamma och min riktiga mamma, samt en nära vän, men ingen mer än så. Vad bra att hitta stöd hos någon som genomgått så mkt. tråkigt för henne men bra att ni kan prata med varandra
  • Sussna85
    Lillamiia skrev 2020-06-07 15:46:23 följande:
    Ja man tycker ju det iaf! Jag hoppas på det bästa skönt att höra att det va lika för dig typ, har knappt värk och svullnaden har gått ner lite. Eller så är man kanske van nu? Har du hört något mer från kliniken ang äggen?

Just nu känner ja mig som vanligt, lite spänd och något svullen men har inte ont eller nåt.
    Imorgon vid lunch skulle de ringa.
    Jag har ställt in mig,negativt jag vet, att de inte kommer att ha goda nyheter, att äggen aldrig dela sig vidare.
    Jag vill nog skydda mig lite mentalt tror jag.
    Men jag hoppas så att jag får äta upp min negativitet.

Ja kanske det planar ut lite med symptom, kroppen kanske ställer om sig med medicinerna.

Jag kände inte mycket efter Ovitrellesprutan heller, lite dragande i magen men sen inget mer.

• Sussna85
    Ivf93 skrev 2020-06-07 11:14:09 följande:
    Vi har berättat för våra föräldrar och syskon, närmsta vänner och kollegor samt chef då. Så de flesta i vår omgivningen vet om det. Men alla vet inte alla detaljer. För vår del har det varit ganska självklart att dela med sig redan från start, familjen fick reda på att vi försökte skaffa barn när vi startade utredningen januari 2019. Vännerna har fått reda på det vid lite olika tillfällen under resans gång.

Jag har varit tydlig med att jag inte vill att någon ska tycka synd om oss eller låta bli att prata om barn för att de tror det kan vara känsligt. Vilket det såklart är... Men för min del skulle det vara mycket jobbigare att vänner och familj låter bli att prata med oss om deras egna barn eller så bara för att vi är i den sitsen som vi är i.

Jag vill bara försöka leva så "vanligt" som möjligt under den här extremt tuffa perioden som förhoppningsvis tar slut snart.
    Jag känner att ju längre tiden går så får vi ta och berätta för släkt, vänner och föräldrar.

Jag känner mer och mer att det här börjar bli för tungt att bära inombords nästan själv.

Vi kommer oxå att behöva hjälp med barnen när dom är hos mig, att nån kan ta hand om dom när vi far iväg, om det blir många vändor det här.

Kan inte släpa iväg dom till Åbo mitt i natten.

De klaffa med resorna denna gång när de var hos fadern, men vi kommer ju inte alltid ha den turen.
  • Sussna85
    Clemmentina skrev 2020-06-07 09:18:45 följande:
    Vi har berättat för närmsta familjen (våra föräldrar) och några vänner. Känns faktiskt skönt att de vet! Men berättar inte detaljer så när nästa återföring är och så...

Så skönt att ha stödet från en kollega som själv gått igenom det.
    Ja man behöver ju inte lägga ut alla detaljer nej :)

Jo det är skönt att ha det stödet, de fick aldrig någe barn.
    Och sorgen hon beskriver är hjärtskärande, men hon har villigt hjälpt mig med mina frågor, funderingar och backat upp mig när jag har måsta fara iväg tidigare från jobbet på alla undersökningar, så en sån kollega är guld värd.

• Lillamiia
    Sussna85 skrev 2020-06-07 20:53:52 följande:

Imorgon vid lunch skulle de ringa.

Jag har ställt in mig,negativt jag vet, att de inte kommer att ha goda nyheter, att äggen aldrig dela sig vidare.

Jag vill nog skydda mig lite mentalt tror jag.

Men jag hoppas så att jag får äta upp min negativitet.

Ja kanske det planar ut lite med symptom, kroppen kanske ställer om sig med medicinerna.

Jag kände inte mycket efter Ovitrellesprutan heller, lite dragande i magen men sen inget mer.

Förstår dig precis.. man sätter upp en mur och ställer in sig på det värsta. Och nu har ju inga goda förhoppningar om ja förstår dig rätt med hur det gick efter ÄP.. jag hoppas så för er skull att det ändå blir bra och att dom ringer o säger att det är ett riktigt fint ägg som delar sig korrekt.

Ja nu är ja jättesvullen och gasig i magen brukar va de när ja har ägglossning. Hoppas så att de inte redan släppt
  • Lillamiia

Hej på er. Var på ÄP imorse. Det gick bra! sen vet ja inte hur pass positivt det lät men man behöver ju bara ett bra ägg för att allt ska fungera. Får hoppas och hålla tummar o tår för att det vill ta sig nu. Sammanlagt 6 st ägg kom ut av 11 St äggblåsor. Så 5 st tomma då. Vilket ja förväntade mig. Ja gissade på fyra/fem ägg så min chansning va ganska bra. Fick jättebra bemötande och omhändertagande av alla speciellt läkaren samt sköterskan som var med. Kände mig väldigt trygg. Återföring planerad på onsdag kl 14 om jag inte hör något från dom innan dess. Ringer dom innan det så är det antingen misslyckat eller att dom vill odla vidare till 5 dagars. Så som de låter nu är de återföring redan dag 2 typ?

• Sussna85
    Lillamiia skrev 2020-06-08 11:23:57 följande:

Hej på er. Var på ÄP imorse. Det gick bra! sen vet ja inte hur pass positivt det lät men man behöver ju bara ett bra ägg för att allt ska fungera. Får hoppas och hålla tummar o tår för att det vill ta sig nu. Sammanlagt 6 st ägg kom ut av 11 St äggblåsor. Så 5 st tomma då. Vilket ja förväntade mig. Ja gissade på fyra/fem ägg så min chansning va ganska bra. Fick jättebra bemötande och omhändertagande av alla speciellt läkaren samt sköterskan som var med. Kände mig väldigt trygg. Återföring planerad på onsdag kl 14 om jag inte hör något från dom innan dess. Ringer dom innan det så är det antingen misslyckat eller att dom vill odla vidare till 5 dagars. Så som de låter nu är de återföring redan dag 2 typ?

Jamen vad skönt, nu är det gjort och äggen var kvarHjärta

Jo det blir 2 dagarsodling det då, så får du ett embryo insatt dåGlad

Ja bemötande är verkligen vilktigt i detta sammanhang! När det är första gången är ju allt nytt och lite skrämmande.

Då håller jag mina tummar och tår för att de inte ringer {#emotions_dlg.flower}
Svar på tråden Ivf Maj 2020