Padirac skrev 2021-06-12 22:00:44 följande:
Hur många smitttillfällen menar du skulle ha försvunnit om detta gjorts?
Var och av vem har människor smittats enligt din uppfattning?
Butiker, parker, badplatser, vinbarer... Ja du kan säkert rada upp var smittan spridits. Det är många i Sverige som följt rekommendationerna med att begränsa sitt sociala liv och att hålla distans i butiker osv.. sen finns det en minoritet som besökt vinbarer, afterski, efterfester. Den stora majoriteten har arbetat och umgåtts med de de bor med eller närmaste familjen och det är också vid dessa två specifika situationer och platser människor smittats - de som inte arbetar från hemmet av sina kollegor, i hemmet av anhöriga. Hur skulle den lockdown du beskriver ha kunnat stoppa den smittan? Dessa on/off lockdowns har uppenbarligen inte mer än temporärt minskat smitta och dödsfall så vitt jag kan se från de data som finns tillgängliga.
Enligt den statistik jag sett smittas de flesta i hemmet eller på jobbet.
En del har även smittats vid besök på affär etc. Så att stänga affärer ger också ett bidrag, även om det inte är det viktigaste.
Min uppfattning är lika med vad som offentligt bekräftats, jag har inga egna teorier.
I lockdown länder har det även varit begränsat hur många gäster från andra hushåll man får ha hemma, typ 1, 2, 4 eller så. Detta har det ofta fuskats med, och detta har gett upphov till mera smitta.
Det finns statistik som visar att lockdown har haft stor effekt på antal smittade och döda.