• Pope Joan II

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet. 

• Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
  • FuckGoggleAskMe
    klyban skrev 2020-11-16 19:47:25 följande:

Vad är det för konstigt med munskyddsforskningen inte är entydig?
    Och vad är det som blir konstigt för dig med att munskyddsforskningen är som en solfjäder av resultat?
    På tal om faktadriven då och den avsaknaden i ditt svar av den samma.

Jag vill gärna ta del av denna solfjäder av resultat, ge mig en länk till forskning som säger att det inte är så bra med munskydd! 
  • FuckGoggleAskMe
    klyban skrev 2020-11-16 21:37:25 följande:

Ja, det är därför man tvättar händerna för slippa sprida det till alvedonen.

Och man kan inte ta i munskyddet innan man verkligen tar av munskyddet ifrån ansiktet, och under denna tid ska du inte röra munskyddet.
    Och har du haft ett munskydd som "bara" tar bakterier, ja, då är det en risk det med.

Precis och stoppar man in alvedonen i öronen funkar det inte heller så bra, men om man bortser från dessa löjliga senarios så är det faktiskt så att miljontals människor i världen lyckas att använda munskydd korrekt. 
  • FuckGoggleAskMe
    AndreaBD skrev 2020-11-16 21:55:08 följande:
    FHM säger numera egentligen inte att det inte hjälper, utan snarare att man hellre vill satsa på avstånd än på masker, för att det ger ÄNNU bättre resultat. 

Idag på presskonferensen sa Johan Carlsson, FHMs VD, på frågan om man inte borde ha mask i kollektivtrafiken, att man inte tycker det. Man tycker att om det är för mycket trängsel i kollektivtrafiken så måste man göra det glesare. INTE ha det lika trångt och ha masker. 

Teoretiskt har han förstås helt rätt. Det ÄR ännu bättre att inte ha trängsel. Kruxet är bara - om man nu inte får till det att det ska vara glesare....? 
    I andra länder satsar man först och främst på att hålla avstånd. När inte det funkar, tex på bussar, ska man använda munskydd. Men det främsta skyddet, även i andra länder, är att hålla avstånd. Fast i Sverige säger man bara håll avstånd. Finns ingen  plan B. 
  • Dr Nail
    AndreaBD skrev 2020-11-16 21:55:08 följande:

FHM säger numera egentligen inte att det inte hjälper, utan snarare att man hellre vill satsa på avstånd än på masker, för att det ger ÄNNU bättre resultat. 

Idag på presskonferensen sa Johan Carlsson, FHMs VD, på frågan om man inte borde ha mask i kollektivtrafiken, att man inte tycker det. Man tycker att om det är för mycket trängsel i kollektivtrafiken så måste man göra det glesare. INTE ha det lika trångt och ha masker. 

Teoretiskt har han förstås helt rätt. Det ÄR ännu bättre att inte ha trängsel. Kruxet är bara - om man nu inte får till det att det ska vara glesare....? 

Jag har fortfarande inte sett EN enda förklaring varför det ena ska utesluta det andra, förutom "falsk trygghet" (som är en direkt förolämpning mot hela folket).

Ja, avstånd är bra och det vore super om de hade fler bussar, tåg, glesare befolkning osv., men låt oss ansikta sanningen: det funkar inte. Det vet alla som har åkt en buss.

Teori vs praktik. Det sistnämnda gäller 10 ggr av 10.
  • FuckGoggleAskMe
    AndreaBD skrev 2020-11-16 22:07:41 följande:
    Och det blir ännu mer fel om du inte förstår vad du citerar. Jag tänker inte läsa hela. Jag tittade på resultaten, det får räcka. Ska du gå in på specifika detaljer så får du antigen ge sammanhanget, eller också säga hur du tolkar det (vilket du nog hade gjort om du hade förstått det). Utan sammanhanget går det däremot inte att tolka. 

Jag "presenterar" inte det här för att det skulle vara något som jag tittat på närmare, utan för att du tjatade så mycket om att det inte skulle finnas studier emot. Dessutom - om man inte är kritisk mot FHM, så har man ju inte anledning heller att lusläsa saker. 
    Jag förstår vad jag citerar. OK, du tänker inte läsa allt du länkade till. 

Ok, så du länkade till detta för att jag tjatade. Du läste inte det du länkade till men trodde att det skulle tysta mig. Ja, en felbedömning där från dig tyvärr. Jag läste det du länkade till och det understödde inte din teori. Bättre lycka nästa gång. 
  • FuckGoggleAskMe
    Dr Nail skrev 2020-11-16 22:32:33 följande:
    Jag har fortfarande inte sett EN enda förklaring varför det ena ska utesluta det andra, förutom "falsk trygghet" (som är en direkt förolämpning mot hela folket).

Ja, avstånd är bra och det vore super om de hade fler bussar, tåg, glesare befolkning osv., men låt oss ansikta sanningen: det funkar inte. Det vet alla som har åkt en buss.

Teori vs praktik. Det sistnämnda gäller 10 ggr av 10.
    Alla länder har som första och bästa åtgärd, avstånd mellan människor.
    Dessutom inser vissa länder att på tex bussar funkar detta inte alltid. Då använder man munskydd.
    Eller som i Sverige, om man anar att det inte går att hålla avstånd, tillsätter man en arbetsgrupp, skriver en artikel i tidningen och håller en presskonferens. 
  • klyban
    pyssel skrev 2020-11-16 21:45:00 följande:
    Det är ju inte jag som adresserat dig med eller på det vis du påstår, så håll dig till ämnet med rätt person. Eller är du bara här för att sabotera och söka konflikt?

Allt du får ur dig är det. Va? Känner du inte till faktadrivna siffror? Det var ohygieniskt av dig. Vi tar det som ett undvikande av nått me fakta du ville inte ha nån diskussion om. Som med bevisen du HAHAHA, ja skrattat åt sen de me forskningen sa du va på villovägar totalt. Duh.

Vet inte riktigt vad detta har med munskydd att göra, då de mesta dels pratar med mig.

Och nej jag kan inte gissa dessa siffror, och du har inte ens snuddat och berätta vad de är.(en plus en miljon var det.)

Och vad som är ohygieniskt är också en gåta som aldrig komemr få sitt svar, nått med munskydd handlar det dock inte om förstår vi nu.

Det är sant man kan skratta åt en forskning som ger så många olika svart om munskydd.
    Och ja, forskningen berättar att den inte vet riktigt, det är liksom inget nytt, där av dina skratt antar jag, mitt skratt också, då det är dax att räta ut frågetecknet på munskydd.

• klyban
    FuckGoggleAskMe skrev 2020-11-16 21:51:37 följande:
    Jaha, så du fortsätter att svamla och har fortfarande ingen forskning att hänvisa till. Synd. 

Inte speciellt, då forskningsläget och den solfjäder av resultat, berättar att enskild forskning är svår och ta reda på vilken som verkligen stämmer.
    Och det kan vara så illa att bägge stämmer.

Behöver inte hänvisa till forskning, då den är så delad.

• pyssel
    klyban skrev 2020-11-16 22:54:51 följande:

Inte speciellt, då forskningsläget och den solfjäder av resultat, berättar att enskild forskning är svår och ta reda på vilken som verkligen stämmer.

Och det kan vara så illa att bägge stämmer.

Behöver inte hänvisa till forskning, då den är så delad.

Vi ser med all tydlighet att du inte kan =)

(Föga förvånande)
    Ansiktsmask, visir och vadarbyxor mot flygande skit
  • pyssel
    klyban skrev 2020-11-16 22:52:56 följande:

Vet inte riktigt vad detta har med munskydd att göra, då de mesta dels pratar med mig.

Och nej jag kan inte gissa dessa siffror, och du har inte ens snuddat och berätta vad de är.(en plus en miljon var det.)

Och vad som är ohygieniskt är också en gåta som aldrig komemr få sitt svar, nått med munskydd handlar det dock inte om förstår vi nu.

Det är sant man kan skratta åt en forskning som ger så många olika svart om munskydd.

Och ja, forskningen berättar att den inte vet riktigt, det är liksom inget nytt, där av dina skratt antar jag, mitt skratt också, då det är dax att räta ut frågetecknet på munskydd.

Suck.

Så dumt, klyban. När ska du sluta göra bort dig.. Visst ja, aldrig.
    Ansiktsmask, visir och vadarbyxor mot flygande skit
Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin