Anonym (ABC) skrev 2020-09-08 00:01:28 följande:
Än en gång en artikel jag inte kommer åt. ?Auktoritärt? är definitivt fel ord i det här sammanhanget. Privatpersoner kan omöjligen ha koll på hur många andra som har smittats på samma restaurang som man själv besökte, men det har man på en smittspårningsenhet.
Det finns absolut inget som hindrar att en smittad finländare själv ringer upp varenda en som man har haft kontakt med. Det kan till och med underlätta för smittspårarna, i och med att de berörda personerna redan vet om att de har blivit exponerade när de blir kontaktade av smittspårarna och försatta i karantän.
Eftersom Sverige inte använder sig av karantän för närkontakter, och inte stänger ställen som visar sig vara smitthärdar, och inte har något behov av att försöka ringa in smittan och slå ner den, så spelar det ingen roll om man lyckas koppla ihop olika smittkedjor eller inte, och därför räcker det med att de smittade själva ringer runt.
Och på tal om auktoritär, man kan granska det begreppet ur en helt annan synvinkel också:
Jag har sett en och annan uttala sig om att det absolut inte är lämpligt att göra mera för att bromsa smittan än vad FHM har rekommenderat. Flera än en reporter har också bett Tegnell säga om det ska vara 1 meters avstånd eller 2 meters avstånd, eftersom det är så förvirrande för folk när det står olika på olika ställen. Och hur omfattande instruktioner har man riktigt tänkt färdigställa för 70-plussare förrän man kan säga till dem att de får komma ut i samhället, när det kan ske först i oktober? Det här om något är väl att vara beroende av auktoriteter?
Mm, det är synd att du inte har tillgång till SvD - en tidning som trots dess politiska färg förmåt att skilja mellan åsikts- och nyhetsjournalistik.
Jag tror inte att FHM har en dold agenda och att man egentligen anser att smittan måste få gå igenom hela befolkningen, utan jag tror att man verkligen försöker komma med rekommendationer som innebär att sjukdomen successivt, om än långsamt, tonar bort och/eller att viruset med tiden blir mindre aggressivt även för riskgrupperna.
Artikeln i SvD tog sin utgångspunkt i Västerbotten som skiljer sig från t ex Stockholm såtillvida att epidemin aldrig haft en sådan omfattning att det varit meningslöst att smittspåra. Jag koperar in ett kort citat:
I flera andra europeiska länder sköts smittspårningen på ett centralstyrt sätt där vårdpersonalen sköter kontakten med dem som kan ha smittats. I Region Västerbotten och resten av Sverige läggs alltså ett större ansvar på individen själv.
Vissa kritiker tycker att det svenska systemet riskerar att missa fall, men Stephan Stenmark, smittskyddsläkare i Region Västerbotten, säger att det mesta tyder på att det svenska systemet fungerar bra.
- Vi känner oss trygga med att närkontakterna får bra information. Och vi ser att det fungerar, annars hade vi sett mer problem, säger han.