Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
Ingen aning var du har fått det ifrån att jag försöker bortförklarar något. Självklart, det finns forskning som pekar på att munskydd gör nytta och det finns sån som pekar på att det INTE gör nytta. Så länge det finns ungefär lika mycket av båda så är kunskapsläget ganska oklart.
Däremot gör man i regel inte studier för att visa att något INTE funkar, utan i regel vill man ju se OM något kan funka. Forskning vill ju i regel komma vidare, hitta något som fungerar, man brukar inte forska för säkert bevisa att något inte fungerar - det brukar helt enkelt inte finnas så mycket intresse av något som man ändå inte tror på. Däremot får man ju ofta negativa resultat, dvs. det visar sig att det inte funkar.
Och det är du som länkar till artiklar utan att kunna förklara hur du själv tycker om den frågan och VARFÖR. Det duger inte att bara länka till något och säga att man tycker precis likadant (i alla punkter???) och inte ens kan förklara utifrån något exempel varför det här skulle vara ett problem. Då måste jag utgå ifrån att du inte förstår artikeln, eller inte ens har läst den. Och det är inte mitt jobb att börja analysera den, det är du som har länkat och som stödjer din argumentation på den.
Men forskning kring hur korrekt hanterade munskydd i tillrättalagda miljöer fungerar har ingen som helst relevans för hur munskydd fungerar i verkligheten.
Anders Tegnell tog vid någon presskonferens upp munskydds positiva psykologiska effekt, det vill säga att bärarna fungerar som signaler på att vi lever i en pandemi och att detta medvetande i sig kan ha en smittskyddseffekt.
Mot detta kan man ställa det faktum att munskydd kan inge bäraren falsk säkerhet - vi som roat oss men att studera munskyddens uppträdande tycks vara eniga om att den effekten är stark.
Man kan ju också notera att det finns få exempel på länder som infört munskyddstvång där denna åtgärd haft positiva effekter om den inte kompletterats med andra repressiva åtgärder och då har det med stor sannolikhet varit de senare som har haft effekt.
Jag tror heller inte att det i längden är positivt att politiker tar till åtgärder vars enda syfte är att få politikerna att verka handlingskraftiga inför en okunnig opinion. Populism brukar sällan föra något gott med sig.