FuckGoggleAskMe skrev 2020-08-21 23:00:46 följande:
Nu har jag läst om en undersökning, baserad på offentliga filmkameror, att de som använder munskydd inte är sämre på att hålla avstånd än de utan munskydd.
Det som påverkar om folk håller avstånd eller inte, är folkmängden.
Och nej, jag kommer inte att posta någon länk, för informationen jag hittade är varken på svenska eller engelska.
Spännande
Synd att den var på ett språk som ingen annan än du förstår. Jag hade gärna tagit en titt på vilka metoder de använd för att bestämma eventuella subjekt i distanshållandet.
Typ, när vi var på bolaget senast, så var det en äldre kvinna där som av för mig obekanta skäl hade försummat sin hygienhållning en längre tid. När hon passerade mig blev det mycket påtagligt att jag har en kräkreflex.
Nåväj, jag upptäckte att fenomenet var generellt, det uppstod liksom ett tomrum kring henne.
Tror du att hon var subjektet eller objektet med avseende på distanshållningen?
Frågeställningen är intressant ur ett vidare perspektiv. Jag och fler med mig upplever att munskyddsbärare är oförsiktiga och tillämpar därför en försiktighetsprincip gentemot dem, medan andra av rena hänsynsskäl kan se till att hålla avstånd till munskydd. Har man däremot ett generellt munskyddstvång förändras förutsättningarna, då får man ett mått på munskyddens bedömningar av riskavstånd under olika omständigheter. Är t ex munskydd mer benägna att anpass sig till ansjovisburkprincipen än omaskerade är?
Min egen teori är att munskydd är mer benägna att tränga ihop sig än omaskerade och att det är en omständighet som uppskattas av t ex de som är ansvariga för kollektivtrafik i och med att det innebär lägre kostnader aatt driva trafiken i och med att man kan upprätthålla en högre passagerardensitet.
Detta skulle kunna vara en förklaring till att man snarare ser negativa än positiva indirekta effekter av munskyddstvång ur ett smittspridningsperspektiv.