Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
Precis, det är min egen konstruktion, en som jag började använda i samband med att några kritiker började använda benämningen Dr Tengene för Tegnell.
Jag tycker själv att pangdemism är en träffande beskrivning på ett åsiktskluster aom ofta kännetecknas av att anhängarna är lika lättkränkta som snara till personangrepp.
Allteftersom debatten fortsatt har jag slagits av vissa likheter mellan pangdemism och andra åsiktskluster, som t ex antifeminism och högerpopulism.
En av likheterna är för övrigt oförmägan eller oviljan att skilja mellan åsikt och person - därav de i tråden så vanliga självömkande beskrivningarna av typen "De kallar mig högerextremist".
Visst, SD har ju en pangdemisk syn på coronakrisen, men de likheter jag har pekat på är retoriska, inte nödvändigtvis politiska annat än att man tillhör ett åsiktskluster där man har för vana att föra ner debatten till personnivå.
Den här trådens ansats är för övrigt pangdemiskt snarstucken i sig. Här samlas vi som är kritiska till Sveriges strategi och vi betackar oss för andra åsikter än våra egna.
Skulle jag själv av någon oklar anledning enbart vilja diskutera med likasinnade för att få bekräftelse skulle jag definitivy inte skapa en tråd på ett offentligt forum
Men inte ett ord i allt självförhärligandet om det kluster du glatt hoppar över. Det åsiktskluster av rena fantasifoster som givetvis resulterar i ifrågasättande av upphovsmannens galna och bisarra retorik som är fylld av påståenden vad den andre tror, tycker, sagt, anser och avser - UTAN att den andre skrivit en bokstav om det, antytt det eller ens hade kunnat hallucinera ihop storyn på en näve svampar i ett grustag Hagfors. Ett oerhört fult, och helt värdelöst, sätt att föra debatt. Detta sitter du och försvarar.
App app. Korrekturläsning skadar aldrig. Dr Tengele skulle de stå, en pangdemisk anspelning på Dr Mengele som var en nazistisk läkare som utförde experiment på judar.