• Pope Joan II

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet. 

• Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
  • klyban
    Pope Joan II skrev 2020-09-09 21:54:02 följande:
    Jag ser vad jag skrev. Ta en titt på något - eller varför inte alla - av dina alster du, apropå "nivå". 

Det är mig relativt likgiltigt i ditt fall. Du kan åtminstone komponera fullständiga och förståeliga meningar och vet hur man söker efter respektive tolkar information, det är värt respekt om än inte alltid gillande (gällande tolkningen). Folk som är allmänt extremt inkapabla men som ändå försöker dra hån över andra däremot, de får naturligtvis ingen respekt. 

Pratar du nu om årskullar i sammanhanget döda och under/överdödligheten
    Men om du läste ditt inlägg, så såg du nivån du klarar av.(Vi andra har redan sett)

hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • klyban
    Padirac skrev 2020-09-09 22:01:19 följande:
    Så att bemöta de du uppfattar som korkade med personliga påhopp slutade du inte med i grundskolan. 
    Det intressant är att pope blev triggad av ett saklig inlägg där jag citerade pope´s text, och sen tog bort det sakliga och nu är vi här.
  • Pope Joan II
    FDFMGA skrev 2020-09-09 22:17:39 följande:

En DN-kommentar som inte utmålar den svenska strategin som en katastrof.

Ännu är inte undrens tid förbi - eller är det bara så att Peter Wolodarski har tagit semester

"Amina Manzoor: Sverige har visat att det är möjligt att minska smittpridningen utan nedstängningar"

www.dn.se/sverige/amina-manzoor-sverige-har-visat-att-det-ar-mojligt-att-minska-smittpridningen-utan-nedstangningar/

Amina Manzoor har aldrig varit ens det minsta kritisk mot den svenska strategin. Hon upprepade redan från början FHMs alla antaganden.
  • FDFMGA
    Pope Joan II skrev 2020-09-09 22:24:55 följande:
    Amina Manzoor har aldrig varit ens det minsta kritisk mot den svenska strategin. Hon upprepade redan från början FHMs alla antaganden.
    Okej.

Då är det väl bra att DN har så pass högt i tak att man tillåter en avvikande röst i tidningen.
  • Pope Joan II
    FDFMGA skrev 2020-09-09 22:27:49 följande:
    Okej.

Då är det väl bra att DN har så pass högt i tak att man tillåter en avvikande röst i tidningen.
    Ja, det är bra och som det ska vara. 
  • Padirac
    Pope Joan II skrev 2020-09-09 22:24:55 följande:

Ännu är inte undrens tid förbi - eller är det bara så att Peter Wolodarski har tagit semester smile1.gif

"Amina Manzoor: Sverige har visat att det är möjligt att minska smittpridningen utan nedstängningar"

www.dn.se/sverige/amina-manzoor-sverige-har-v.../
    Hur var det med allt prat om att det inte var så stor skillnad i strategier egentligen mellan olika länder?  De stora skillnaderna är att Sverige inte har lagar som tillåter att befolkningen (med omfattande fri och rättigheter) sätts i lockdown eller tillåter stängning av verksamheter hur som helst och att det inte är politiksa beslut som styrt åtgärder för att uppfylla strategin.

Eller hur tänker ni om det?
  • klyban
    Padirac skrev 2020-09-09 22:30:52 följande:
    Jag tror inte att du är dum, däremot tror jag att du är lite elak, så där som grundskole-elever fortfarande kan vara.

Det finns fler sätt att bemöta olika inlägg än att elakt ge sig på person.

Pope är inte ens i närheten att vara elak, utan rätt mycket messmör.
    För pope handlar det alltid om att glida undan och aldrig svara på nått, vad det beror på kan man undra, men en del beror det på en stor osäkerhet av pope.
    Som så gärna vill diskutera, men klarar inte kritik när det blir fel, och regresserar tillbaka in i sig själv.

Det intressanta är det totala ointresse för den saklig diskussionen, inte ens när faller med samförstånd med inläggen pope skriver.
    Sånt är extremt intressant och man ställer sig frågan, vad gör pope här???

• Pope Joan II
    Padirac skrev 2020-09-09 22:35:26 följande:

Ännu är inte undrens tid förbi - eller är det bara så att Peter Wolodarski har tagit semester smile1.gif

www.dn.se/sverige/amina-manzoor-sverige-har-v.../
    Hur var det med allt prat om att det inte var så stor skillnad i strategier egentligen mellan olika länder?  De stora skillnaderna är att Sverige inte har lagar som tillåter att befolkningen (med omfattande fri och rättigheter) sätts i lockdown eller tillåter stängning av verksamheter hur som helst och att det inte är politiksa beslut som styrt åtgärder för att uppfylla strategin.

Eller hur tänker ni om det?
    Tja, jag blir förstås bli alltmer övertygad om att Sveriges strategi kan visa sig fungerande eftersom den visat sig fungerande (i nuläget). Jag har fortfarande invändningar och är fortfarande kritisk mot hur man valde att på allvar gå in i det här. Det vill säga både innan och när man sedermera visste att smittan var etablerad. Jag tycker att det är graverande nonchalant att man dröjde mycket länge med att rekommendera enkla saker som att i möjligaste mån avstå kollektivtrafik och liknande. 

Jag sade redan väldigt tidigt att jag inte egentligen hade något emot Sveriges strategi (det var när Annica Linde kommit med sitt uttalande om flockimmunitetsförhoppningen) men att jag inte förstod varför man tycktes tro att inställandet av högskoleprovet skulle vara nog och så ser jag på saken fortfarande. Jag är helt enkelt inte överens med FMH om att de insatser och åtgärder de rekommenderade som skulle sättas in vid rätt tidpunkt sattes in vid rätt tidpunkt. 
  • AndreaBD
    FuckGoggleAskMe skrev 2020-09-09 19:31:16 följande:
    AndreaBD skrev 2020-09-09 11:32:41 följande:
    Jag har inte lagt någon bevisbörda på någon. Orkar inte kolla vad exakt jag skrev, men jag är säker att jag inte påstod att en viss myndighet måste ha undersökt det, eller att beslutet att inte införa en app måste bero på att man har gjort en undersökning om det.

Jag har sagt att det väl finns något bakom det där. Att de har något underlag som gör att de känner sig hyfsat säkra på vad svenska folket tycker där. Det kan också vara undersökningar som inte är direkt om Corona-app utan något liknande som man har undersökt tidigare. De senaste åren har man ju t.ex. varit orolig för sin integritet i samband med internet, amerikanerna, m.m. Kan hända att de har utgått ifrån enkäter runt det. Det kan vara allt möjligt. Jag säger bara att det säkert finns gott om material som man kan dra slutsatser av. Även om det visserligen är en annan situation. Jag tycker inte heller att man kan jämställa det. Samtidigt vet jag ju inte heller vad de har för underlag. 

Hur du däremot ska veta att det INTE finns - det förstår inte jag. Du vet INTE vad de har för underlag. Och jag vet inte heller. Och jag behöver inte bevisa att vi inte vet. Man kan inte påstå att något inte finns för att man inte vet eller inte tror på något. Det är som att säga att det är bevisat att det inte finns någon gud. 
    Du har skrivit en mängd inlägg om att svenskar inte vill använda en app, och det baserar du tydligen på ... ja, inte vet jag. Tydligen på att du tror blint på vad socialstyrelsen, FHM osv säger, du litar på att de har fog för sina påståenden, utan att ifrågasätta varför dom säger något. 
    Det här tar oss lite tillbaka i tiden, till när tråden startades för oss som är kritiska till Sveriges handhavande av situationen. Du verkar inte så kritisk utan litar på allt som sägs av myndigheterna. Med det menar jag inte att jag vill att du ska sluta skriva här, utan vill bara belysa kärnfrågan bakom dessa olika läger i tråden. 

Helt fel. Jag tror inte alls på allt som myndigheter säger. Det är också bara människor som jobbar där. Det handlar inte på att jag skulle tro på att de har fog för sina påståenden, utan snarare om att DE anser att de har fog. Och därför säger jag, de har nog nåt material, nån undersökning. Om jag skulle hålla med dem - det kan jag inte ens veta, så länge jag inte vet vad exakt de grundar det på. 

Min poäng var väl snarare att vi bara gissar. Vi vet nämligen inte, om de stödjer sig på något, och framför allt vad det är och om det håller. 
Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin