AndreaBD skrev 2020-09-02 22:12:40 följande:
Obegripligt för dig kanske. Vilken nytta har vi av en sån app om en stor del av befolkningen blir nojiga och tror att det kommer att missbrukas och därför inte vill ladda ner den? Så ser det ju ut. FHM vill inte satsa på något som befokningen helt uppenbarligen inte kommer att acceptera.
AndreaBD skrev 2020-09-09 11:32:41 följande:
Jag har inte lagt någon bevisbörda på någon. Orkar inte kolla vad exakt jag skrev, men jag är säker att jag inte påstod att en viss myndighet måste ha undersökt det, eller att beslutet att inte införa en app måste bero på att man har gjort en undersökning om det.
Jag har sagt att det väl finns något bakom det där. Att de har något underlag som gör att de känner sig hyfsat säkra på vad svenska folket tycker där. Det kan också vara undersökningar som inte är direkt om Corona-app utan något liknande som man har undersökt tidigare. De senaste åren har man ju t.ex. varit orolig för sin integritet i samband med internet, amerikanerna, m.m. Kan hända att de har utgått ifrån enkäter runt det. Det kan vara allt möjligt. Jag säger bara att det säkert finns gott om material som man kan dra slutsatser av. Även om det visserligen är en annan situation. Jag tycker inte heller att man kan jämställa det. Samtidigt vet jag ju inte heller vad de har för underlag.
Hur du däremot ska veta att det INTE finns - det förstår inte jag. Du vet INTE vad de har för underlag. Och jag vet inte heller. Och jag behöver inte bevisa att vi inte vet. Man kan inte påstå att något inte finns för att man inte vet eller inte tror på något. Det är som att säga att det är bevisat att det inte finns någon gud.
Du har skrivit en mängd inlägg om att svenskar inte vill använda en app, och det baserar du tydligen på ... ja, inte vet jag. Tydligen på att du tror blint på vad socialstyrelsen, FHM osv säger, du litar på att de har fog för sina påståenden, utan att ifrågasätta varför dom säger något.
Det här tar oss lite tillbaka i tiden, till när tråden startades för oss som är kritiska till Sveriges handhavande av situationen. Du verkar inte så kritisk utan litar på allt som sägs av myndigheterna. Med det menar jag inte att jag vill att du ska sluta skriva här, utan vill bara belysa kärnfrågan bakom dessa olika läger i tråden.