FuckGoggleAskMe skrev 2020-09-09 20:20:53 följande:
För att citera Klyban, så fick ju Spanien, Italien och Belgien en annan hand tilldelade sig. Spanien och Italien har många hushåll med tre generationer och mer tradition med fysisk närhet. Belgien är en knutpunkt för flyg från Kina till Europa. Vad beträffar GB vet jag inte riktigt vad som gjorde att de fick stora problem.
Sedan finns det ju även länder som Norge, Finland, Danmark, Tyskland, Österrike, Holland osv som stängde ner mer först och nu öppnar mer.
Märkligt hur ofta ditt kluster hänvisar till klyban - försök tänka lite själv och kom med lite egna formuleringar. Det blir lite mer spänst i kritiken då, tror jag.
Ett tankefel du och dina medkritiker ofta gör är att ni bortser från det senaste århundradets förändrade resemönster. Tänk bort hästen och droskan och föreställ er resemönster där flyget spelar en betydande roll och där man inte alls nödvändigtvis tillbringar en vecka på reande fot genom grannlandet när man beger sig ut i världen och ytterligare en på vägen hem.
Om du ändå insisterar på att jämföra grannländer så testa med Holland och Belgien, Belgien hade en betydligt hårdare lockdown som dessutom infördes tidigare än den milda varianten i Holland. Nu påstår jag inte att Belgien hittills har haft så hög andel döda för att de hade en tidig lockdown, utan även i detta fall bör man inse en del har förändrats sen Mobergs utvandrare spände hästen för vagnen och begav sig ut i världen.
Men jag har en viss förståelse för att du inte ville resa hem till Sverige i sommar mot bakgrund av hur du ser på resevanor och resealternativ.