• Pope Joan II

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet. 

• Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
  • Anonym (man)
    klyban skrev 2020-08-18 20:11:59 följande:

Dock kvarstår det att du inte vill diskutera det, du påstår en sak men vi ser det inte.
    Vill du göra ett nytt försök, eller är diskussionen för intellektuellt jobbig för dig?

Nej, jag påpekar partipolitik, dock diskuterar jag nästan aldrig det själv.
    Och det vi kommer få se nu är vem som kan vara troliga högerextrema och vi ser det om de agerar i samförstånd och parallellt med SD.

Det är rätt roligt och se hur en munskyddsdiskussion ökar när viruset minskat under månader, det är nått som är allvarligt fel att pusha nått som visar sig inte påverka att viruset går tillbaka.
    Det är i sig ett bevis att socialdistansering funkar, och att det svenska modellen utan munskydd fungerar.
    Men kanske det kan vara till nytta för de som kan använda munskydd, vilket är EXTREMT FÅ har det visat sig.

Existerar inga personangrepp, dock använder du det för slippa diskuterar med saklighet.

Nja, iof har ingen sagt att man enbart ska använda munskydd och skita i social distansiering utan snarare som ett komplement till social distansiering, framför allt i utrymmen där det är svårt att hålla distans, som tex bussar och tåg.

Det har både vi som skrivit här och WHO varit tydliga med, att du sen inte verkar vara inkapabal att läsa det folk faktiskt skriver utan tolkar det som skrivs lite som det passar dig är en helt annan sak klyban.  Din egen taskiga försmåga att läsa och förstå det folk skriver och din dåliga vana att förvanska det folk skriver mot dina egna sk "tolkningar" får stå för dig och är inget du kan skylla på andra.
  • FuckGoggleAskMe
    klyban skrev 2020-08-18 20:11:59 följande:

Dock kvarstår det att du inte vill diskutera det, du påstår en sak men vi ser det inte.
    Vill du göra ett nytt försök, eller är diskussionen för intellektuellt jobbig för dig?

Nej, jag påpekar partipolitik, dock diskuterar jag nästan aldrig det själv.
    Och det vi kommer få se nu är vem som kan vara troliga högerextrema och vi ser det om de agerar i samförstånd och parallellt med SD.

Det är rätt roligt och se hur en munskyddsdiskussion ökar när viruset minskat under månader, det är nått som är allvarligt fel att pusha nått som visar sig inte påverka att viruset går tillbaka.
    Det är i sig ett bevis att socialdistansering funkar, och att det svenska modellen utan munskydd fungerar.
    Men kanske det kan vara till nytta för de som kan använda munskydd, vilket är EXTREMT FÅ har det visat sig.

Existerar inga personangrepp, dock använder du det för slippa diskuterar med saklighet.

Mot bättre vetande, svarar jag på detta inlägg fyllt av personangrepp.
    Undrar vilka dessa VI är.
    Din diskussion om partipolitik är verkligen diskutabel ...
    Undrar även på vad du stöder påståendet om att extremt få kan använda munskydd.
    Antalet smittade i Sverige har sjunkit och är nu på samma nivå som i vissa länder där det ökat. De länderna är orolig för att det är på den nivån, Sverige är glad för att det är på samma nivå. Sjukt.
  • klyban
    FuckGoggleAskMe skrev 2020-08-18 21:01:12 följande:
    Mot bättre vetande, svarar jag på detta inlägg fyllt av personangrepp.
    Undrar vilka dessa VI är.
    Din diskussion om partipolitik är verkligen diskutabel ...
    Undrar även på vad du stöder påståendet om att extremt få kan använda munskydd.
    Antalet smittade i Sverige har sjunkit och är nu på samma nivå som i vissa länder där det ökat. De länderna är orolig för att det är på den nivån, Sverige är glad för att det är på samma nivå. Sjukt.

Pandemi är inget sprinterlopp utan ett maraton, ditt påstående om att vi är så dåliga går först räkna ut när loppet är över.

Ja, min diskussion om partipolitik i COVID-19 tråden är mycket diskutabel, då den är obefintlig och på det sätt jag definiera det.(Skriver så, då om jag inte gjorde, så skulle det generera ett nonsens svar annars.)

Vart enda en som tittar i samhället och tv, en sak som är rörande överens där att få kan använda munskydd, dock är det intressant att du inbillar dig annat, för precis inget tyder på att ens hälften kan använda munskydd, i min omgivning är det kanske 95% som inte kan.(och med tanke på jag såg en idag som verkade kunna använda munskydd)
    Det är ingen som förstår vad ett stöd skulle vara där och på nått så självklart, frågar du mig det självklara menar du?

Vad är det för svammel om personangrepp, eller kan det vara så enkelt att du inte vet vad personangrepp är?

hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • klyban
    Anonym (man) skrev 2020-08-18 20:30:23 följande:
    Det är nog snarare så att det är ganska lönlöst att öht försöka resonera med nyfrälsta människor och det har inget med intellekt att göra utan snarare tvärtom, brist på intelklekuellt resonemang. Lite som att diskutera fysik eller biologi med någon som tror att gud skapade universum och att adam och eva + en orm var början på människorsläktets historia. Drömmer

En del av dessa är mycket selektiva, och jag tror en del av dom kommer påvisa deras agenda senare i och med att SD nu kör populism på munskydd.
    Man kan både prata för och emot munskydd ändå, men vad vi däremot kommer få se är en synkronisering med SD uttalanden.

Och de som är politiskt motiverade kommer berätta detta för oss.
    Lustigt att jag inte ens funderar på politik här överhuvudtaget, utan mer om den större bilden.

Den större bilden där man tar alla parametrar i beaktning och att man måste inse att stora skador sker om man inte lyfter blicken för den större bilden.
    Det är även mycket intressant med underdödligheten nu, som lustigt nog drar ned överdödlighetssiffrorna rätt bra.
    Och att bilden här inte längre ser lika dramatisk ut som innan, detta är en del jag aldrig förutspådde eller ens tänkte på.
    Men nu när det visar sig visa underdödlighet, så är det intressant.

Dock är jag mycket medveten om att vi kommer få se det blossar upp och går tillbaka, blossar upp och går tillbaka...
    Men de som är politiskt motiverade kommer se detta som  "KOLLA VI HAR RÄTT!!!", men bara att det är så att vi är redan medveten om denna problematiken med pandemier och att den pulserar.

• klyban
    Anonym (man) skrev 2020-08-18 20:36:35 följande:
    Nja, iof har ingen sagt att man enbart ska använda munskydd och skita i social distansiering utan snarare som ett komplement till social distansiering, framför allt i utrymmen där det är svårt att hålla distans, som tex bussar och tåg.

Det har både vi som skrivit här och WHO varit tydliga med, att du sen inte verkar vara inkapabal att läsa det folk faktiskt skriver utan tolkar det som skrivs lite som det passar dig är en helt annan sak klyban.  Din egen taskiga försmåga att läsa och förstå det folk skriver och din dåliga vana att förvanska det folk skriver mot dina egna sk "tolkningar" får stå för dig och är inget du kan skylla på andra.

Vi har problemet tyvärr att en del verkar tro munskydd så är allt okey sen, och vi ser det på en del som diskuterar munskydd och cherrypickar ut den forskning som påvisar deras sak och sen blundar för allt som inte stöder munskydd.
    Det är vad som kallas för blind agenda och det agerandet.

Om du ska kritisera nått, så bör du ha exempel.
    Annars blir det som nu och inget.
    Och jag tänker aldrig börja prata om annat och bara för det de citerade tyckte var jobbigt att bemöta sakfrågorna, och att det är så jobbigt att de är tvungen och prata om annat.
    Ett gott råd där är, citera inte om du inte klarar av det som diskuteras, för vad säger man genom prata om annat?  (Inget om det var oklart)

• Anonym (man)
    klyban skrev 2020-08-18 22:40:14 följande:

Vi har problemet tyvärr att en del verkar tro munskydd så är allt okey sen, och vi ser det på en del som diskuterar munskydd och cherrypickar ut den forskning som påvisar deras sak och sen blundar för allt som inte stöder munskydd.
    Det är vad som kallas för blind agenda och det agerandet.

Om du ska kritisera nått, så bör du ha exempel.
    Annars blir det som nu och inget.
    Och jag tänker aldrig börja prata om annat och bara för det de citerade tyckte var jobbigt att bemöta sakfrågorna, och att det är så jobbigt att de är tvungen och prata om annat.
    Ett gott råd där är, citera inte om du inte klarar av det som diskuteras, för vad säger man genom prata om annat?  (Inget om det var oklart)

Jag tror att vi har ett större problem med människor som sätter prestige före att skydda människor och sätter sig därför på tvären mot allt deras frälsare Tegnell inte sagt ok till. Jag tippar på att om Tegnell säger nej till ett vaccin och menar att folk hellre ska äta koskit så kommer du blint följa det... djupt tragiskt att se människor stänga av hjänan och följa blind tro.

Jag behöver inga exmpel för att förtydliga din irrationella fanatism, den är pinsamt uppenbar för alla som läser. Du kan sluta låtsas att du öht bryr dig om befolkningen för det är uppenbart att det enda du bryr dig om är att ge FHM och din frälsare Tegnell rätt till varje pris det är din agenda.
  • Anonym (man)
    klyban skrev 2020-08-18 23:00:16 följande:

Utan substans så står vi här med inget som säger jag har fel, märkte du det?

Men det ska bli intressant och följa detta med munskydd, nått säger mig detta kommer ske när smittotalen ökar igen.

Ehm, du har en hel värld och en världsorganisation som säger att du har fel. Att du inte riktigt fattar hur ensam du och övriga fanatiker är i era åsikter gör ju bara din irrationella fanatism och agenda än mer uppenbar.

Du tror dig själv ha rätt när du repeterar Tegnell som en papegoja men verkar inte riktigt kunna ta in att han och FHM är ganska ensamma i världen om sina åsikter om ansiktsmask. 
  • FDFMGA
    klyban skrev 2020-08-18 17:01:41 följande:

SD letade med ljus och lykta efter en populism de kan köra, och verkar som man anammar munskyddslobbyn, de som inte ens använder munskydd men använder munskydd för kortsiktiga politiska poänger som aldrig håller för någon kritik av verkligheten.

Vi kommer även få se vilka som är politiskt SD motiverade i tråden snart och när detta av SD sjunker in, vilket är bra för då vet vilka de är som inte har ett intresse att diskutera och hantera COVID-19 frågan sakligt och med nödvändig fakta.

Idag såg jag en som faktiskt inte rörde munskyddet under den 2-3 minuter jag hade koll, och inte ens en antydan.
    Det är EXTREMT sällan jag sett, många pillar på munskyddet flera ggr i minuter av dessa.

Som jag uppfattar det så är det bara någon enstaka SD-aktivist som är aktiv i den här tråden, i övrigt så handlar det väl mer om personer med en annan politisk tillhörighet men som tillämpar ungefär samma argumentationstricks och personangreppsmetoder som SD-aktivisterna.

hursomhelst verkar inte du bry dig särskilt mycket eller ens gå och gömma digSkrattande

Det kommer förmodligen att bli någon form av partiellt munskyddstvång i Sverige, lte trist i så fall men det skulle inte förvåna mig om FHM anser att man kan gå "dumskallarnas sammansvärjning" till mötes med t ex en rekommendation om munskydd i kollektivtrafiken.

Jag är lite tveksam till att det är rätt metod - det brukar inte vara så lyckat att ge populismen ett lillfinger.

I Stockholm lär väl en stor del av de som reser kollektivt redan vara immuna, så jag tror inte munskydd kommer att påverka den positiva utvecklingen negativt.
  • Virriga Vera
    FDFMGA skrev 2020-08-19 08:52:17 följande:
    Som jag uppfattar det så är det bara någon enstaka SD-aktivist som är aktiv i den här tråden, i övrigt så handlar det väl mer om personer med en annan politisk tillhörighet men som tillämpar ungefär samma argumentationstricks och personangreppsmetoder som SD-aktivisterna.

hursomhelst verkar inte du bry dig särskilt mycket eller ens gå och gömma digSkrattande

Det kommer förmodligen att bli någon form av partiellt munskyddstvång i Sverige, lte trist i så fall men det skulle inte förvåna mig om FHM anser att man kan gå "dumskallarnas sammansvärjning" till mötes med t ex en rekommendation om munskydd i kollektivtrafiken.

Jag är lite tveksam till att det är rätt metod - det brukar inte vara så lyckat att ge populismen ett lillfinger.

I Stockholm lär väl en stor del av de som reser kollektivt redan vara immuna, så jag tror inte munskydd kommer att påverka den positiva utvecklingen negativt.
    Jag är mest förvånad över att alla de som vurmar för ett munskyddstvång inte redan använder det. Om de nu tror att det ska vara bra, varför vänta till det kommer ett tvång?
  • Anonym (ABC)
    Virriga Vera skrev 2020-08-19 09:38:35 följande:

Jag är mest förvånad över att alla de som vurmar för ett munskyddstvång inte redan använder det. Om de nu tror att det ska vara bra, varför vänta till det kommer ett tvång?

Här kommer en förklaring:

Med munskydd skyddar man andra, inte sig själv.

De som förespråkar munskydd är antagligen mera oroliga för smitta än de som inte gör det.

De som är oroliga för smitta går inte på nattklubb, åker inte kollektivt i trängsel, undviker sociala kontakter osv.

De som inte är oroliga för smitta, de gör allt detta. De har alltså en större risk att smittas, och det är därför de som i främsta hand borde använda munskydd. Men de är ju inte oroliga, så de använder inte munskydd.

Därför vill de som är oroliga att det ska komma en allmän rekommendation, så att också de som inte är oroliga för smitta, och alltså tar större risker, ska sätta på sig ett munskydd.

Förstår du nu hur det fungerar?
Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin