Inlägg från: Virriga Vera |Visa alla inlägg
  • Virriga Vera

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

FDFMGA skrev 2020-08-19 08:52:17 följande:
    Som jag uppfattar det så är det bara någon enstaka SD-aktivist som är aktiv i den här tråden, i övrigt så handlar det väl mer om personer med en annan politisk tillhörighet men som tillämpar ungefär samma argumentationstricks och personangreppsmetoder som SD-aktivisterna.

hursomhelst verkar inte du bry dig särskilt mycket eller ens gå och gömma digSkrattande

Det kommer förmodligen att bli någon form av partiellt munskyddstvång i Sverige, lte trist i så fall men det skulle inte förvåna mig om FHM anser att man kan gå "dumskallarnas sammansvärjning" till mötes med t ex en rekommendation om munskydd i kollektivtrafiken.

Jag är lite tveksam till att det är rätt metod - det brukar inte vara så lyckat att ge populismen ett lillfinger.

I Stockholm lär väl en stor del av de som reser kollektivt redan vara immuna, så jag tror inte munskydd kommer att påverka den positiva utvecklingen negativt.
    Jag är mest förvånad över att alla de som vurmar för ett munskyddstvång inte redan använder det. Om de nu tror att det ska vara bra, varför vänta till det kommer ett tvång?
  • Virriga Vera
    Anonym (ABC) skrev 2020-08-19 10:17:29 följande:
    Här kommer en förklaring:

Med munskydd skyddar man andra, inte sig själv.

De som förespråkar munskydd är antagligen mera oroliga för smitta än de som inte gör det.

De som är oroliga för smitta går inte på nattklubb, åker inte kollektivt i trängsel, undviker sociala kontakter osv.

De som inte är oroliga för smitta, de gör allt detta. De har alltså en större risk att smittas, och det är därför de som i främsta hand borde använda munskydd. Men de är ju inte oroliga, så de använder inte munskydd.

Därför vill de som är oroliga att det ska komma en allmän rekommendation, så att också de som inte är oroliga för smitta, och alltså tar större risker, ska sätta på sig ett munskydd.

Förstår du nu hur det fungerar?
    Så de som vill ha ett tvång, tycker att andra borde använda ett munskydd men inte de själva, därför ska alla tvingas till det?
  • Virriga Vera
    FDFMGA skrev 2020-08-23 22:08:35 följande:
    Det förvånar mig inte. Jag har själv vid ett flertal tillfällen fått lov att förhålla mig till närgångna munskyddsbärare. Mitt personliga favorit är mannen med munskydd som kommer rusande och skriker till mig och min hundpromenadkompis att vi ska hålla avstånd. Först förstår jag ingenting, han är ju bara en halvmeter från oss där han står och skriker, men sen förstår jag att han menar att vi ska hålla avstånd till varandra och förmodligen så tror han likt många andra munskyddsbärare att han själv är skyddad.

Jag är ganska säker på att det finns en större andel knäppgökar bland munskyddsbärare än bland befolkningen i övrigt.
    Jag och min man blev tillsagda av en helt okänd kvinna att vi skulle hålla avståndet till varandra. Vi var för nära. Vi satt på en sten vid en sjö och kvinnan kom promenerande fram till oss. Jag svarade att eftersom vi delade säng ansåg jag att vi kunde dela sten.
Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin