FDFMGA skrev 2020-05-07 16:02:37 följande:
Åh, jag tror att man kommer att lyckas framställa ett vaccin inom något år och att vaccinet kommer att bli en välsignelse för riskgrupper.
Många spekulerar ju i att den immunitet man förvärvat efter att man haft covid-19 blir kortvarig, i så fall kommer också effekten av vaccinet med stor sannolikhet att bli kortvarig och vaccinet förmodligen verkningslöst efter en tid även för nyvaccinerade.
Men förhoppningsvis blir immuniteten mer långvarig, i så fall kan även vaccinets effekt bli långvarig.
Jag tror att mycket intresse kommer att riktas mot Stockholm där vi har fått - eller är på väg att få - en minskad smittspridning tack vara naturlig immunitet bland relativt stora befolkningsgrupper, i synnerhet bland vårdpersonal - men även hos sådana som rör sig mycket och ofta bland folk.
Alltså, som vi lever i Stockholm idag, så är det möjligt att leva länge, länge - bara man öppnar skolorna igen.
Den mekanism eller variabel som dämpar smittspridningen här är alltså naturlig immunitet - och den variabeln kommer att få en allt större betydelse allteftersom - men för våra grannländer är variabeln i stället nästan uteslutande graden av inlåsningseffekter.
Men visst - när man får fram ett fungerande vaccin kan man i våra grannländer tvångsvaccinera hela befolkningen, medan vi i Sverige kan fokusera på riskgrupper i första hand och de som vill bli vaccinerade i andra hand.
Naturlig immunitet som har/kommer att kosta mångas liv får man hoppas inte anses som något eftersträvansvärt. Det är däremot ett naturligt resultat av en misslyckad spridning, eller om inget vaccin blir tillgängligt. Frågan är bara hur högt priset blir i slutändan om minst 60% måste bli immuna för att nå flockimmunitet. Hur lång tid det kommer att ta innan minst 6 miljoner i Sverige har blivit smittade, och hur många som under den tiden avlider?
Jag tror att man får immunitet av genomgången sjukdom, men är rädd att priset blir alltför högt för en sådan strategi. Det är dock en oundviklig ?positiv? konsekvens som uppstår allteftersom viruset sprider sig genom befolkningen.
Tvångsvaccinering låter lite drastiskt, det skedde inte ens under svininfluensan. Om man vågar/vill riskera bli sjuk, kan man alltid välja alternativet att gå efter naturlig immunitet med.