FDFMGA skrev 2020-06-11 23:57:08 följande:
Dels för att somliga är immuna mot folkvett och dels för att alla smittade inte är ensamstående som får allt de behöver levererat till dörren. När jag blev sjuk så smittade jag ner hela min familj.
Men det faktum att somliga är immuna mot folkvett är inte enbart negativt, det är ju det egentliga skälet till att vi i Stockholm numer skyddas av partiell gruppimmunitet.
Jag har för övrigt noterat att det förekommer många i mitt tycke lite tykna språkangrepp i tråden. Men du borde lära dig skillnaden mellan munskyddsivrare (som jag skrev) och munskydddsbeivrare (som du påstår att jag skrev).
Du undrar också vad det betyder. Tja, en munskyddsbeivrare skulle kunna vara en person som bötfäller folk som bär munskydd och tar ifrån dem munskydden.
Det är alltså en oerhörd skillnad mellan att ivra för något och beivra något.
Jaha, jag råkade visst skriva fel i all hast och det var inget påstående att du skrivit så. Alltid trevligt om det roar någon att påpeka mina fel. Jag kan nästan lova att det kommer upprepas fler gånger, för även om jag inte själv skriver fel, är det inte ovanligt att min autocorrect kommer på finurliga ändringar av vissa ord. Men huruvida jag skrev fel eller inte förtar inte det faktum att du troligen vet vad jag syftade på, så jag har svårt att se hur det kan uppfattas som tyket, när det inte var meningen.
Nåväl, jag har vid detta laget förstått att du tycker smittspridningen har varit en enorm fördel för Stockholmare och deras gruppimmunitet. Jag är dock inte så säker på att alla är villiga att riskera sitt liv eller sin hälsa för att uppnå samma sak i andra städer. Den gruppimmuniteten har som sagt haft ett mycket högt pris.
Det är upp till dig om du vill tro att endast sjuka är smittsamma, och att det mest är människor immuna mot folkvett som förorsakar smittspridningen. Om så är fallet kvarstår i själva verket samma argument för att använda munskydd. För då har folk tydligen svårt att följa rekommendationer, och orsakar således onödig smittspridning.