• Pope Joan II

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet. 

• Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
  • AndreaBD
    Anonym (haha) skrev 2020-06-25 08:07:52 följande:

Vilket litet kluster av obehagliga översittare och mobbare som uppstått här! 

Jag vet förstås vad överdödlighet innebär och när det gäller Peru vs Sverige är det alltid dödligare att bo i Peru än det är att bo i Sverige. De har högre mödradödlighet, barnadödlighet, dödlighet orsakad av fattigdom, våld, undernäring och överdödlighet. Det senare vid jämförbara orsaker som utbrott av mässling och annat!!

"I vanliga fall" som var vad jag skrev (och inte "normalt sett" som någon dryg människa skrev) bör läsas som det var avsett "innan utbrottet av Corona"!!

Jag har inte missförstått något alls, men mobbare vill ju alltid peka finger. Inte åt sina medlöpare förstås, dom rättas inte, blir inte mästrade och överöses inte med skit oavsett hur felaktigt och oförståeligt dom uttrycker sig. Meningsmotståndare däremot...!!!!

Sorry, jag menar inte alls mobba, utan bara hjälpa med förståelsen. Man måste inte veta vad överdödlighet betyder. Jag hade själv inte exakt koll på det före den här pandemin.

Men du påstår flera gånger att Peru "vanligtvis har en högre överdödlighet" än Sverige. Och om man säger så så har man missförstått ordet. Peru har en högre DÖDLIGHET, det kan man säga. Jo, det är klart att du menar före utbrottet av Corona. Men överdödlighet är en annan sak än dödlighet, och det går därför mycket väl att jämföra dem två länderna.
  • KillBill
    Anonym (haha) skrev 2020-06-25 08:07:52 följande:

Vilket litet kluster av obehagliga översittare och mobbare som uppstått här! 

Jag vet förstås vad överdödlighet innebär och när det gäller Peru vs Sverige är det alltid dödligare att bo i Peru än det är att bo i Sverige. De har högre mödradödlighet, barnadödlighet, dödlighet orsakad av fattigdom, våld, undernäring och överdödlighet. Det senare vid jämförbara orsaker som utbrott av mässling och annat!!

"I vanliga fall" som var vad jag skrev (och inte "normalt sett" som någon dryg människa skrev) bör läsas som det var avsett "innan utbrottet av Corona"!!

Jag har inte missförstått något alls, men mobbare vill ju alltid peka finger. Inte åt sina medlöpare förstås, dom rättas inte, blir inte mästrade och överöses inte med skit oavsett hur felaktigt och oförståeligt dom uttrycker sig. Meningsmotståndare däremot...!!!!

Förklara på vilket sätt det är relevant att Peru har en högre dödlighet per capita jämfört med Sverige i en diskussion om överdödlighet per land i spåren av covid-19.

Om man skulle ta den typen av hänsyn så skulle vi inte heller behöva bekymra oss för den svenska överdödligheten  jämfört med den finska och danska eftersom det normalt sett dör fler finländare och danskar per capita. 

Nedan ser du hur 
    dödligheten fördelar sig per capita de nordiska länderna. Trots de svenska dödsfallen i Covid-19 ligger Sverige i nivå med Finland och bara marginellt högre än Danmark. 

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • FDFMGA

Hmm, det vore kanske önskvärt att någon "haha" litar på förklarar för hen varför hen inte kan tolka överdödlighet annat än ur aspekten att man först utgår från den genomsnittliga dödligheten i ett land och därefter jämför med dödligheten inom samma land under ett tidsintervall.

Därefter kan man jämföra olika länder, t ex att land A har 20 procents överdödlighet medan land B har 10 procents överdödlighet.

Annars är väl risken att det här blir ytterligare en däremellantråd, en tråd som kantrade eftersom den alternativa tolkningen av däremellan omfattade alltSkrattande

• AndreaBD

Lugna dig och när du har gjort det, kanske kan du kolla igen - du pratar om dödlighet, vi pratar om överdödlighet, och det är två olika saker. 

• Anonym (man)
    klyban skrev 2020-06-25 06:57:10 följande:

Man pratar om December nu, tiden flyttas tillbaka steg för steg.
    Det berättar att vi var drabbade tidigt, sen att det inte tog sig just där är en annan femma.
    Men personen blev i sin tur smittad av någon annan i Sverige.

Anonym (haha) skrev 2020-06-24 19:24:19 följande:
    Vår strain? Så har inte Tegmark Wisell sagt!

Usch, orkar verkligen inte skriva med dig!! 

Ja, vi hade tre huvudgrupper, var av Italien strainen var en vi lyckades trycka tillbaka.

Den korta tiden kan inte förklara omfattningen på smittan i Sverige, utan endast genom en högre smittograd tidigt.

Ja, och? Skulle det vara någon slags ursäkt för varför man valde fel strategi?

Omfattningen på smittan i Sverige kan absolut förklaras med att folk har haft fritt fram att sprida den. Det är snarare den absolut mest uppenbara förklaringen och man klarar av att tänka logiskt och objektivt. Att coronanationalister sen inte riktigt vill höra talas om den mest logiska och uppenbara förklaringen  och försöker istället sig på andra långsökta och märkliga förklaringsmodeller, vad som helst som inte talar för att strategin är fel, är en helt annan sak.

Vi har inte lyckats trycka tillbaka någonting klyban, smittan är fortfarande okontrollerad i Sverige och sprids godtyckligt, så länge det är fritt fram att sprida smitta om man känner för det så spelar det ingen som helst roll om det är orginalstammen, dess kusin eller brorson.
  • Dr Nail

Så som jag ser det så finns det tre sätt att möta en pandemi.

1. Utrota smittan (Kina, Nya Zeeland).

2. Låta den spridas i nationen fast kontrollerat, för att uppnå flockimmunitet (England i början).

3. Bara ta skiten (Vitryssland).

Kan någon vänlig individ förklara för mig vilken av dessa tre är Sveriges väg?

• Anonym (***)

I takt med att Europa öppnar gränser och samhällen tar spridningen av coronaviruset fart igen. Det konstaterar Världshälsoorganisationen (WHO).

- Förra veckan noterade Europa en ökning i antalet fall under en vecka, för första gången på månader, säger Hans Kluge, Europachef på WHO.

- Sammanlagt 30 länder har drabbats av en uppgång i nya, kumulativa fall de senaste två veckorna. I elva av de här länderna har ökad överföring (av smitta) lett till väldigt tydliga uppgångar som återigen kommer att pressa sjukvården till bristningsgränsen, om inget görs, fortsätter han.

Tyskland, som började lätta på restriktionerna i början av maj, har de senaste dagarna infört lockdown för över 600 000 personer efter ett omfattande coronautbrott på ett slakteri i staden Gütersloh.

• Dr Nail

Varför får jag inte röka min joint på uteserveringen? Sverige är ingen demokrati.

• Anonym (ABC)
    Anonym (***) skrev 2020-06-25 15:45:43 följande:

I takt med att Europa öppnar gränser och samhällen tar spridningen av coronaviruset fart igen. Det konstaterar Världshälsoorganisationen (WHO).

- Förra veckan noterade Europa en ökning i antalet fall under en vecka, för första gången på månader, säger Hans Kluge, Europachef på WHO.

- Sammanlagt 30 länder har drabbats av en uppgång i nya, kumulativa fall de senaste två veckorna. I elva av de här länderna har ökad överföring (av smitta) lett till väldigt tydliga uppgångar som återigen kommer att pressa sjukvården till bristningsgränsen, om inget görs, fortsätter han.

Tyskland, som började lätta på restriktionerna i början av maj, har de senaste dagarna infört lockdown för över 600 000 personer efter ett omfattande coronautbrott på ett slakteri i staden Gütersloh.

?om inget görs?

yle.fi/uutiset/3-11414699

Fem saker som Finland gör annorlunda om det kommer en andra våg

1. Mångdubblad testningskapacitet

2. Man har utbildat hundratals smittspårare och kommer att ta i bruk en spårnings-app.

3. Sjukhusen är bättre förberedda.

4. Produktion av skyddsutrustning i Finland kommer fortsättningsvis att ökas.

5. Lagarna har ändrats så att man kan reagera snabbt och lokalt om smittoläget så kräver.
Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin