Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet.
Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet.
Vilket litet kluster av obehagliga översittare och mobbare som uppstått här!
Jag vet förstås vad överdödlighet innebär och när det gäller Peru vs Sverige är det alltid dödligare att bo i Peru än det är att bo i Sverige. De har högre mödradödlighet, barnadödlighet, dödlighet orsakad av fattigdom, våld, undernäring och överdödlighet. Det senare vid jämförbara orsaker som utbrott av mässling och annat!!
"I vanliga fall" som var vad jag skrev (och inte "normalt sett" som någon dryg människa skrev) bör läsas som det var avsett "innan utbrottet av Corona"!!
Jag har inte missförstått något alls, men mobbare vill ju alltid peka finger. Inte åt sina medlöpare förstås, dom rättas inte, blir inte mästrade och överöses inte med skit oavsett hur felaktigt och oförståeligt dom uttrycker sig. Meningsmotståndare däremot...!!!!
Vilket litet kluster av obehagliga översittare och mobbare som uppstått här!
Jag vet förstås vad överdödlighet innebär och när det gäller Peru vs Sverige är det alltid dödligare att bo i Peru än det är att bo i Sverige. De har högre mödradödlighet, barnadödlighet, dödlighet orsakad av fattigdom, våld, undernäring och överdödlighet. Det senare vid jämförbara orsaker som utbrott av mässling och annat!!
"I vanliga fall" som var vad jag skrev (och inte "normalt sett" som någon dryg människa skrev) bör läsas som det var avsett "innan utbrottet av Corona"!!
Jag har inte missförstått något alls, men mobbare vill ju alltid peka finger. Inte åt sina medlöpare förstås, dom rättas inte, blir inte mästrade och överöses inte med skit oavsett hur felaktigt och oförståeligt dom uttrycker sig. Meningsmotståndare däremot...!!!!
Förklara på vilket sätt det är relevant att Peru har en högre dödlighet per capita jämfört med Sverige i en diskussion om överdödlighet per land i spåren av covid-19.
Om man skulle ta den typen av hänsyn så skulle vi inte heller behöva bekymra oss för den svenska överdödligheten jämfört med den finska och danska eftersom det normalt sett dör fler finländare och danskar per capita.
Nedan ser du hur dödligheten fördelar sig per capita de nordiska länderna. Trots de svenska dödsfallen i Covid-19 ligger Sverige i nivå med Finland och bara marginellt högre än Danmark.
Hmm, det vore kanske önskvärt att någon "haha" litar på förklarar för hen varför hen inte kan tolka överdödlighet annat än ur aspekten att man först utgår från den genomsnittliga dödligheten i ett land och därefter jämför med dödligheten inom samma land under ett tidsintervall.
Därefter kan man jämföra olika länder, t ex att land A har 20 procents överdödlighet medan land B har 10 procents överdödlighet.
Annars är väl risken att det här blir ytterligare en däremellantråd, en tråd som kantrade eftersom den alternativa tolkningen av däremellan omfattade allt
Lugna dig och när du har gjort det, kanske kan du kolla igen - du pratar om dödlighet, vi pratar om överdödlighet, och det är två olika saker.
Man pratar om December nu, tiden flyttas tillbaka steg för steg.
Det berättar att vi var drabbade tidigt, sen att det inte tog sig just där är en annan femma.
Men personen blev i sin tur smittad av någon annan i Sverige.
Ja, vi hade tre huvudgrupper, var av Italien strainen var en vi lyckades trycka tillbaka.
Den korta tiden kan inte förklara omfattningen på smittan i Sverige, utan endast genom en högre smittograd tidigt.
Så som jag ser det så finns det tre sätt att möta en pandemi.
1. Utrota smittan (Kina, Nya Zeeland).
2. Låta den spridas i nationen fast kontrollerat, för att uppnå flockimmunitet (England i början).
3. Bara ta skiten (Vitryssland).
Kan någon vänlig individ förklara för mig vilken av dessa tre är Sveriges väg?
I takt med att Europa öppnar gränser och samhällen tar spridningen av coronaviruset fart igen. Det konstaterar Världshälsoorganisationen (WHO).
- Förra veckan noterade Europa en ökning i antalet fall under en vecka, för första gången på månader, säger Hans Kluge, Europachef på WHO.
- Sammanlagt 30 länder har drabbats av en uppgång i nya, kumulativa fall de senaste två veckorna. I elva av de här länderna har ökad överföring (av smitta) lett till väldigt tydliga uppgångar som återigen kommer att pressa sjukvården till bristningsgränsen, om inget görs, fortsätter han.
Tyskland, som började lätta på restriktionerna i början av maj, har de senaste dagarna infört lockdown för över 600 000 personer efter ett omfattande coronautbrott på ett slakteri i staden Gütersloh.
Varför är det obligatoriskt med bilbälten i det här landet? Vi är en diktatur av Nordkoreas proportioner, om inte värre.
www.expressen.se/debatt/ska-vi-ha-svensk-strategi-inom-fler-dodliga-omraden/
Varför får jag inte röka min joint på uteserveringen? Sverige är ingen demokrati.
I takt med att Europa öppnar gränser och samhällen tar spridningen av coronaviruset fart igen. Det konstaterar Världshälsoorganisationen (WHO).
- Förra veckan noterade Europa en ökning i antalet fall under en vecka, för första gången på månader, säger Hans Kluge, Europachef på WHO.
- Sammanlagt 30 länder har drabbats av en uppgång i nya, kumulativa fall de senaste två veckorna. I elva av de här länderna har ökad överföring (av smitta) lett till väldigt tydliga uppgångar som återigen kommer att pressa sjukvården till bristningsgränsen, om inget görs, fortsätter han.
Tyskland, som började lätta på restriktionerna i början av maj, har de senaste dagarna infört lockdown för över 600 000 personer efter ett omfattande coronautbrott på ett slakteri i staden Gütersloh.