• Pope Joan II

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet. 

• Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
  • Anonym (man)
    Dr Nail skrev 2020-06-25 17:55:52 följande:

Danmark säger nä till oss förresten, denna sommar. Förutom skåningar (lal).

Fast enl. källor bara på grund av att vi är så fenomenalt duktiga på siffror och på att räkna. Dansken är grön av avund.

Ja herre gud, hela världen avvundas oss om man ska tro vissa, alla vet ju att Svenskar är så mycket smartare än resten av världen och våran utrikesminister gör ett fintfint jobb med att besvara världens avvund Solig
  • KillBill
    Anonym (man) skrev 2020-06-25 17:54:07 följande:

Finnarna såg till att få smittan under kontroll först, det gjorde inte vi och har har tydligen inga planet på att göra det heller. Vi har över 5100 döda i covid och 40+ nya varje dag, finnarna har 327 döda och 0 nya varje dag. Deras kurva ser plan och fin ut och varit det länge, våran är... tragisk. 

svenska.yle.fi/artikel/2020/04/19/vi-har-jamfort-hur-coronan-drabbat-norden-har-ar-statistik-pa-dodsfall-tester

Finnarnas strategi bygger på att agera snabbt vid behov, vår bygger på passivitet och låta vården försöka få så många som möjligt att överleva

Kort sagt, vi testar men vi gör inte ett skit åt det annat än vårda de som blir sjuka.

Våra tester är mer för att föra statistik, deras testande används för att agera.

Som sagt, Finland och Sverige testar ungefär lika mycket.

Vad är det för ett svammel att syftet med att testa för covid 19 skulle skilja sig åt mellan Sverige och Finland?

Att antal sjuka och antal dödsfall skiljer sig åt mellan länder beror troligen mest på när och i vilken omfattning smittan ge kommit in i landet. Vissa regioner i Sverige har inte drabbats värre än Finland och länder vars strategi har liknat den finska tex. Belgien har drabbats mycket hårdare än Sverige.
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Dr Nail
    Anonym (man) skrev 2020-06-25 17:59:34 följande:

Jag skulle ha behövt handla för o laga mat, vände när jag såg antalet bilar på icas parkering. Får bli hämtmat idag.

Såhär ser det tydligen ut på bussar... går ju skitbra det där med distansiering 

Flockvett <(^^,)>
  • Anonym (man)
    KillBill skrev 2020-06-25 18:05:42 följande:
    Som sagt, Finland och Sverige testar ungefär lika mycket.

Vad är det för ett svammel att syftet med att testa för covid 19 skulle skilja sig åt mellan Sverige och Finland?

Att antal sjuka och antal dödsfall skiljer sig åt mellan länder beror troligen mest på när och i vilken omfattning smittan ge kommit in i landet. Vissa regioner i Sverige har inte drabbats värre än Finland och länder vars strategi har liknat den finska tex. Belgien har drabbats mycket hårdare än Sverige.
    Enligt dig ja, enlig andra (större delen av världen) så beror det på idiotisk strategi
  • KillBill
    Anonym (man) skrev 2020-06-25 18:08:19 följande:

Enligt dig ja, enlig andra (större delen av världen) så beror det på idiotisk strategi

Är det inte på plats att du visar på vilket sätt syftet med covid 19 tester skiljer sig åt mellan Sverige och Finland?
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Anonym (ABC)
    KillBill skrev 2020-06-25 17:24:51 följande:

Finland och Sverige testar ungefär lika många per capita (se graf nedan).

När det gäller den Finska smittspårningsappen så är den i inte färdig och andra länder som harförsökt att lansera smittspårningsappar har dragit tillbaka dessa pga. integritetsproblem

www.mobil.se/nyheter/integritetskrankande-corona-app-stoppas-i-norge

Västvärlden har inte längre brist på medicinskt skyddsmateriel.

Just testas det ganska lite i Finland för att det finns så få sjuka. I vissa sjukvårdsdistrikt har man inte hittat några fall alls den senaste tiden.
  • Dr Nail

Inser nu att jag faktiskt tycker synd om Folkhälsomyndigheten. De tjatar och de tjatar, och nu tjatar de om att folk har slutat bry sig och måste börja bry sig igen, men inte en chans har de mot Sveriges flockvett.

• Anonym (ABC)
    KillBill skrev 2020-06-25 18:14:14 följande:

Är det inte på plats att du visar på vilket sätt syftet med covid 19 tester skiljer sig åt mellan Sverige och Finland?

I Finland smittspårar man och sätter alla närkontakter i karantän. De som inte kan jobba på grund av karantänen får ersättning för inkomstbortfall.

I Sverige har ni ingen karantän för närkontakter, och av det jag har läst verkar det som om det inte är obligatoriskt ens för smittade att isolera sig. Eller?
  • Iarwain
    Dr Nail skrev 2020-06-25 17:30:05 följande:
    Gick precis ut f att handla och såg folk beter sig ute i sommarvärmen. Det var ingen vacker syn, kan jag förtälja. Vildar.

Det är som att allt FHM har sagt var i onödan. Ännu ett bevis att vi behöver REGLER; för folkvett är ett skämt.
    Jag är mest besviken på Löfvens kommentar, "Använd sunt förnuft".
    Det är en idiotisk kommentar i en era av konspirationsteorier och vetenskapsfientlighet.
    Människor är korkade! Men jag tänker inte överförklara för de som har som sin enda uppgift att missförstå så mycket som möjligt
Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin