Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
FuckGoggleAskMe skrev 2022-02-05 13:13:44 följande:
Jag kommer inte med några hemsnickrade teorier. Om du läser på lite om vad experter och forskare kommit fram till beträffande detta, kanske du förstår lite bättre vad som menas. Inget av de nordiska länderna har direktflyg till Kina, många internationella finansiella centra eller organisationer. Mobiliteten mellan tättbefolkade områden i Belgien och Holland, Tyskland, Frankrike etc är väldigt hög. I nordiska länder ser det annorlunda ut. Om du inte får ihop detta, läs på om undersökningar beträffande detta. Du hittar säkert även något om hur länder där man varje dag skakar hand med och eller kindkysser grannar, kollegor, skolkamrater, vänner etc etc påverkats under pandemin. Eller olikheter beträffande generationsboenden, andel äldre, hälsotillstånd, umgänge i stora grupper etc. Tvärt emot mitt nick, men googla undersökningar om detta så slipper du fråga t.ex. mig.
Så varför ligger det inte närmast till hands att jämföra de nordiska länderna med varandra?
www.scb.se/hitta-statistik/artiklar/2021/sverige-har-flest-trangbodda-i-norden/
"Sexton procent av Sveriges befolkning bor trångt, vilket är den högsta andelen i hela Norden. I våra grannländer ligger trångboddheten på under 10 procent
...
Norge har lägst andel i Norden som bor trångt, 6 procent, Finland har näst lägst andel med 8 procent. Andelen trångbodda är 10 procent i både Danmark och Island. Även om Sverige har högst andel trångbodda i Norden så har andelen ökat samtliga nordiska länder under perioden 2011 till 2019. "