FuckGoggleAskMe skrev 2022-01-04 20:10:47 följande:
Nej, samhället här kan inte skydda folk från att dö i Covid19. Förvånar det dig? Varför? Kan något samhälle det?
De är i alla fall mycket försiktigare än i Sverige, stänger ner och ser till att vi har så få smittade och döda som möjligt.
Möjligen större problem här? Så det tror du dig veta?
Varför tror du att de inte lyckas skydda befolkningen bättre ju längre tiden går?
De har hanterat pandemin mycket bättre här än i Sverige. Tidiga, hårda åtgärder som har gett resultat. En hel del färre dödsfall här än i Sverige, räknat per folkmängd.
Kanske mitt misstag - trodde du nämnt att det var i Österrike du lever och bor - drar mig till minnes några inlägg om hur vi båda uppskattade Wien och att det var det tyska språkets rakhet som berömdes från myndigheters och ansvarigas håll (och något om nazister och fascister under andra världskriget (till skillnad från hur det var i Sverige vid tidpunkten i fråga))
Vilka länder i Europa har då lägre dödstal i förhållande till folkmängd just nu?
Island 11
Norge 25
Finland 29
Estland 147
Danmark 57
Irland 122
Nederläderna 122
Tyskland 136 *
Schweiz 144 **
*tysktalande
**delvis tysktalande
Men det är kanske utanför Europa - jag utgick, kanske felaktigt, från att det var Österrike.
Nej, det förvånar mig inte att människor dött eller dör av covid - inte heller att det inte verkar gå att stoppa virusets framfart. Jag är heller inte förvånad att det trots alla olika strategier.nedstängningar och prognoser inte verkar vara dessa saker som påverkar dödstalen.