• Pope Joan II

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet. 

• Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
  • Anonym (ABC)
    Dr Nail skrev 2020-06-13 19:38:43 följande:

Ja, det går inte längre att förneka asymptomatisk överföring.

Jag kan berätta hur det är i Sverige. Vi använder inte karantän. För typ en vecka sedan publicerade en grupp svenska forskare en uppmaning till våra myndigheter att implementera samma regelverk som i Finland, då det är ett beprövat sätt att minska smittspridningen.

Våra myndigheter besvärade sig inte ens med att kommentera.

En skillnad mellan Sverige och Finland är då alltså att svenskar som exponerats för viruset tillåts sprida det vidare, medan finländare inte tillåts göra det. Om det är så att asymptomatisk smittspridning förekommer, så har ju den här skillnaden i hanteringen en viss betydelse för resultatet.

www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/Vb05Jr/smittan-ar-kvar--hur-kan-det-plotsligt-vara-okej-att-oppna-upp-varlde

Ord som inte förekommer alls i den här texten är testa, smittspåra, isolera, karantän. Jag undrar om han faktiskt inte vet hur andra länder hanterar pandemin, eller om han medvetet väljer att bortse från skillnaderna?

Strategin i Finland idag är att alla med sjukdomssymptom ska testa sig, om testet är positivt, sätts alla närkontakter i karantän. Eftersom beredskapen och medvetenheten om viruset är på en helt annan nivå nu än i mars, så tänker man sig att de smittor som importeras kommer att kunna stoppas förrän det har gått så långt som till okontrollerad smittspridning. Därför öppnar Finland nu för resande.

Skribenten skriver som om ingenting skulle ha förändrats sedan mars. Men det kanske är så i Sverige?
  • Dr Nail
    FDFMGA skrev 2020-06-13 22:14:19 följande:

Tomt är det väl knappast, sjukvården har ju återupptagit den verksamhet som sköts upp när smittspridningen innebar att belastningen på sjukvården blockerade en hel del av övrig vård.

FHM:s "bö"r tolkar nog vi stockholmare lite fritt, ovsett om "bör"-et avser begravningar eller resor med kollektivtrafik där det inte är möjligt att boka plats.

Jag är nog ganska kritisk till ett så verklighetsfrånvänt råd, men det är väl samma råd som SL gett, att icke nödvändiga resor med dem bör undvikas.

Min gissning är att FHM anser att en iva-läkare eller sjuksköterska måste resa kollektivt till jobbet om de saknar andra möjligheter.

Hursomhelst så tycks viruset vara på väg bort från Stockholm - dock inte som kollektivtrafikspassagerare - utan tack vara att vården fungerar bättre och att vi uppnått partiell gruppimmunitet.

Så folk som är rädda för smitta kan ju vid en eventuell andra smittvåg söka sig till Stockholm där man borde vara säkrare än i Oslo och andra städer där man sannolikt förväxlade viruset med en dagslända.

De går väl något längre i sin avrådan än vad SL gör?

Sen är det förstås bra och viktigt att de kommer med en, dock inte värt pappret det skrevs på om inte en jävel bryr sig.

Vad har hänt med "lyssna på experterna", mitt kära folk?
  • klyban
    Dr Nail skrev 2020-06-13 19:38:43 följande:
    Ja, det går inte längre att förneka asymptomatisk överföring.

Jag kan berätta hur det är i Sverige. Vi använder inte karantän. För typ en vecka sedan publicerade en grupp svenska forskare en uppmaning till våra myndigheter att implementera samma regelverk som i Finland, då det är ett beprövat sätt att minska smittspridningen.

Våra myndigheter besvärade sig inte ens med att kommentera.
    Vid intervjuer av dessa, så berättar de att de har haft symtom.
    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • klyban
    Dr Nail skrev 2020-06-13 19:59:18 följande:
    Alternativt: hård j-a lockdown. Men det är inte ett alternativ, eller hur.

Nope, detta är bättre eftersom smittan var redan för väl spriden i samhället pga resandet.

Och pga att detta är inget som försvinner imorgon.

Verkar som du inte förstår hela frågan.

• klyban
    Dr Nail skrev 2020-06-14 07:07:52 följande:
    Två nya studier: lockdowns räddade miljoner liv.

www.kqed.org/science/1965841/what-effect-did-...
    Och ändå har vi lyckats bättre en vissa som gjort, verkar som du inte förstår frågan med all din desinformation.
  • klyban
    Dr Nail skrev 2020-06-14 10:06:04 följande:

Sen är det förstås bra och viktigt att de kommer med en, dock inte värt pappret det skrevs på om inte en jävel bryr sig.

Ställ dig själv den frågan.

Du ska stanna hemma med symtom, och munskydd hjälper inte om du inte karlar av att använda det, och som smittad ska du stanna hemma.
    Och mask kan du använda, men nu blev det inte roligt har vi lärt oss.

• FDFMGA
    Dr Nail skrev 2020-06-14 10:06:04 följande:

Det tror jag inte, skillnaden är att innhehållssvansen efter FHM:s "bör" är lite mer fluffig och otydlig i konturerna än det budskap SL hade och kanske har (jag har inte kollat om de uppdaterat den).

Om nu FHM anser att ingen ska resa med kollektivtrafik där det inte är möjligt att boka platsbiljet så vore det i så fall betydligt enklare att vända sig till regionerna som är huvudmän för busstrafik, spårväg, pendeltåg och tunnelbana och förklara för dem att de kan ställa in trafiken eftersom de inte ska ha några passagerare på grund av smittorisken.

Men det är olyckligt att smittskyddsmyndigheten producerar meningslöst eller tolkningsbart flum. Visst skulle även formuleringen att de avråder från icke nödvändiga resor med kollektivtrafik vara tolkningsbar, men helt i linje med folkvettsprincipen.

Det vore ju synd om Anders Tegnell inte fick någon bulle till kaffet på grund av att kassörskan på Ica tog FHM:s uppmaning på allvar och inte kunde ta sig till jobbet.
  • KlantSmurfen
    AndreaBD skrev 2020-06-13 14:10:10 följande:
    Kollade just efter en bra förklaring och hittade den på folkhälsomyndighetens hemsida:

Droppsmitta innebär att smittan överförs via droppar som sprids i luften när någon hostar, nyser eller kräks. Dropparna faller snabbt ner genom luften och når som regel inte längre än någon meter. En del av dropparna, så kallade aerosoler, är så små att de följer med luftströmmar något längre. Både större droppar och aerosoler kan smitta den som andas in dem. Viruset som orsakar sjukdomen covid-19 sprids i första hand som kontakt- och droppsmitta och i vissa fall även som aerosol.

Luftburen smitta utgörs ofta av viruspartiklar som förökar sig i blåsor på huden och virvlar upp i luften. Luftburen smitta kan färdas långa sträckor och ses exempelvis vid mässling och vattkoppor. Även mycket små intorkade droppar kan, om de blir tillräckligt många och håller sig kvar i luften, orsaka luftburen smitta för den som andas in dem. Luftburen smitta utgör en mindre risk utomhus och på platser med god luftomsättning, där dropparna snabbt späds ut.

Den här artikeln förklarar det ganska bra lakartidningen.se/opinion/debatt/2020/04/aerosoler-kan-vara-en-smittvag-vid-svar-influensa/

Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin