FuckGoggleAskMe skrev 2021-01-27 19:49:40 följande:
Ja, EU + UK är ju bra att jämföra med, om man vill undvika tex Norge eller Vatikanen. Sverige ligger just nu på plats 22 i avlidna per million innevånare i världen, UK ligger på plats 5, och Norge på plats 107.
Men tycker man att UK är mer likt Sverige än Norge är, kan man ju få tycka det. Dessutom tycker jag inte att det är så relevant att 4 pluttestater som ligger risigare till än Sverige, som tex San Marino, räknas med.
Det här med att lägga till UK (och inte Norge), förbättrar ju statistiken för Sverige ...
Jag tycker ju personligen att plats 22 i världen inte är så hedrande, och att plats 18 om man räknar bort pluttestaterna, inte är lysande.
Men det beror ju på var man lägger ribban, tycker man att den platser är ok, så är ju allt väl. Hade man hoppats på att Sverige varit mer försiktig och tagit bättre hand om sina innevånare, är ju platsen en besvikelse.
Ja, jag har skrivit några gånger att jag ska lägga till Schengen/EES-länderna också, men dels har ren lathet hindrat mig från att ändra i excelarket och dels så handlar det om så få och så små länder att de knappast påverkar ens i marginalen.
Men visst jag kan lägga till Norge, Schweiz, Liechtenstein, Island och säkert några till jag inte kommer ihåg nu till nästa gång.
Jag är ju inte intresserad av någon median utan ett genomsnitt - mitt perspektiv är inte nationalistens och därför passar snittet bättre än medianen.
För övrigt så är väl nästan samtliga av de 20 länder som redovisar högst andel döda europeiska - tanken på hur en del av trådens kritiker skulle kunna förklara detta får mig att småle lite trots den oerhörda tragiken med att över en promille av EU/UK:s befolkning har dött i covid-19.