-
FHM!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!Anonym (ABC) skrev 2020-11-04 19:13:46 följande:Hälso- och sjukvårdsdirektör i Uppsala, Mikael Köhler, enligt texten. Räknas det som ett officiellt ställe?
-
Hur ser psykisk ohälsa ut på dessa ställen man stängt ned, för även här ser vi klara ökade problem på det området.Anonym (ABC) skrev 2020-11-04 19:48:14 följande:I Finland anser man att rätt tidpunkt för hårdare restriktioner är då ett större utbrott startar, långt innan någon behöver sjukhusvård. Några städer har haft en mini-lockdown redan, med det lyckades man vända kurvan neråt. Den senaste var i Vasa. Där steg incidensen till över 700 per 100.000 på 14 dagar, nu är man nere i drygt 60. Utbrotten leder sedan till enstaka fall i kommunerna runt omkring under en längre period, så det kan ju komma nya utbrott där när som helst.
www.vasabladet.fi/Artikel/Visa/405468
www.vasabladet.fi/Artikel/Visa/411022 -
Pope Joan II skrev 2020-11-04 20:07:45 följande:Jag är för min del helt övertygad om att FHM trodde som någon i den här tråden gjorde - att smittan höll på att tona bort och att det fanns en hög grad av immunitet i befolkningen, om inte via antikroppar så i alla fall genom T-cellsvar och att det föranledde dem att tro att vi bara skulle råka ut för lokala klusterutbrott av beskedligare typ och omfattning. Därav den självgoda utstrålningen i slutet av sommaren.
Det har ju genomgående varit ett stort problem som lagt krokben för sällsynt goda möjligheter att vara preventiva. Självgodheten, menar jag.Alltid ställt mig frågande till den, och varför man inbilla sig endast klustersmitta skulle vara det enda alternativet.
Jag tror det svar dom ger beror på ett språk de vägrar överge, ens i riktade frågor som detta om ev. spridning. -
Glömt av dessa, vilka var de?Padirac skrev 2020-11-04 20:11:32 följande:FM gav ju tre olika scenarion för smittspridningen efter sommaren, ingen av dessa har fallit in. varken den bästa eller värsta.
-
Anonym (ABC) skrev 2020-11-04 20:32:20 följande:Det var bara en två-tre veckors nedstängning, så jag tror inte den hade så stor inverkan. Det var bara större offentliga folksamlingar som förbjöds, gruppträningar var inställda och sånt. Och något utegångsförbud hade man ju inte, rekommendationen var att inte träffa andra i större grupper än 10 personer. Dessutom hade man redan sett att det fungerar, om alla följer rekommendationerna så vänder det snabbt.
Det som ju är annorlunda i Finland är att de som har varit i närkontakt med smittade sitter i karantän, de har strängare förhållningsorder än andra. I en av artiklarna jag länkade till stod det att även om smittan ökar snabbt i några av grannkommunerna, så är 75% av fallen sådana som redan sitter i karantän när de insjuknar, de kommer inte smitta andra än sin familj. Det gör att smittspridningen i samhället i övrigt är mindre än man kunde tro bara av att se på siffrorna.Droppa gärna nåt tom du hittar senare.
Förstår detta är ett reellt problem i Sverige, men hur stort vet jag ej för tillfället.
Padirac skrev 2020-11-04 20:30:43 följande:Här står någonting om smittspridning under hösten - er ut att hänvisa till ovan citerade o länkade material från FHM
www.svt.se/nyheter/fhm-sa-kommer-smittan-spri...
"UPPDATERAD 22 JULI 2020PUBLICERAD 21 JULI 2020Folkhälsomyndigheten har på regeringens uppdrag skissat på hur smittspridningen av covid-19 kommer att se ut under det närmsta året. Resultatet är tre scenarier ? ett med en fortsatt låg smittspridning och två där smittspridningen får förnyad fart.
I det första scenariot, räknar Folkhälsomyndigheten med att dagens infektivitet, alltså andel personer som blir sjuka efter att exponerats för smittan, kommer att ligga kvar på låga nivåer och därmed ge en avtagande smittspridning fram till och med september nästa år.
Troligaste scenariot: Ojämn, men snabb ökningMen, enligt Folkhälsomyndigheten finns också två tänkbara scenarier där det tar fart igen. Det första visar en ökad, men ojämn spridning som snabbt tilltar under hösten 2020 för att sedan lika snabbt avta efter ett par månader, bara för att sedan öka och minska igen.
? Det är det scenario vi tror mest på, säger statsepimediolog Anders Tegnell vid en presskonferens och tillägger att fler lokala smittoutbrott, liknande det som skedde i Gällivare, mycket väl skulle kunna ske på andra ställen i landet.
? Vid ett sådant scenario skulle vi kunna får nya toppar i Stockholmsregionen redan under hösten, säger Tegnell.
Hur stora topparna blir varierar dock i regionerna, enligt Folkhälsomyndigheten"
...
"I det andra scenariot ökad smittspridning räknar myndigheten med att infektiviteten ökar gradvis och ihållande i landets samtliga regioner.
? Det här är det klassiska pandemiscenariet, säger Anders Tegnell och tillägger att ett sådant scenario skulle leda till ett smittoutbrott som pågår längre och som i de flesta regioner blir tillplattade utan distinkt topp."
Tack!
-
Anonym (ABC) skrev 2020-11-04 20:38:10 följande:I somras trodde Tegnell att Sverige med tiden skulle komma under 8 per 100.000 på två veckor, som var Finlands gräns för fri inresa då. I själva verket blev det en två veckors period under 25, sen vände det uppåt igen.
I varje spekulation om en okänd framtid, så finns alltid chansen att man missar att spekulera rätt, då detta är en ny sjukdom.
Vad ska vi dra lärdom ett misstag?
Jo, i FHM fall blir det en del av all kunskap man samlar in allt eftersom.
Dock tror jag språket förvillar en hel del som Tegnell pratar, de vill inte säga nått utan bevis och det skapar lustigheter ibland.
Jag tror det är därför Tegnell såpass ofta upprepar att det är tragiskt innan, så folk fattar att han talar som en fackman inte en psykologi(sen kan man ha åsikter där, men det är bra för de som vill ha reda på fakta.(ej spekulationer, och speciellt inte när man lagt upp 3 av dom.) -
Tow2Mater skrev 2020-11-04 20:56:30 följande:En femtedel av svenskarna mår ju annars psykiskt dåligt, innan covid. De stackarna måste ha det jobbigt på nåt sätt som finländarna inte har. Kanske deras långa fl-ledigheter blir för jobbiga.
Det finns inget att diskutera på det sättet innan vi har ett underlag.
Dock har inte polulsiter ett intresse och invänta fakta.
För det är en intressant fråga och se vad ett mer öppet samhälle får för psykisk ohälsa, och hur det går i nedstängning.
Och det vore intressant och veta Kina också, och med tanke på att de verkligen stänger ned.
Men vi inväntar fakta, och det kommer säkerligen bli flera gånger de närmast åren.
-
Tow2Mater skrev 2020-11-04 21:18:51 följande:
Det verkar faktiskt som ämnet är för dig övermäktigt.
En sak är dock säker, utan argumentation så säger du inget.
Kanske det är för svårt
Vi förstår alla det var en talepunkt som gick åt skogen.
Talepunkt kan först uppstå när underlaget är här för översyn.
Så mitt inlägg står kvar OHOTAT tills det ändrar sig, och inget du skrev ändra nått.
Ingen brådska för min del, då detta är en tidigt fråga fortfarande.
COVID-19 kommer ju härja MINST ett år till, troligtvis längre av denna lite allvarliga arten.
ROLF, jag kom precis på att inget vaccin kom som trumpen utlovade innan valet.
Dock mycket väntat då läkemedelsbolagen berätta de sker inte. -
Padirac skrev 2020-11-04 21:38:23 följande:Jag ser att du har skaffat dig en förebild - och det är inte mig jag tänker på
Jag har aldrig varit en förebild för nått, så kan knappast vara jag.
Men visa endast har jag kört på den som skrivit utan tvekan minst OnT inlägg i denna tråd.(Ja, känns så)
Själv försöker jag undvika detta, då jag tror inte den vill ha en saklig diskussion, för då skulle vi sett en.
Kom på en och med Slovakien i tankarna och de testade 3,6 miljoner på en helg.(1,1% positiva, togs med ett test som tog nån minut att få svar på)
Det hade kunde man ju samkört med en folkräkning, för en sådan bör nog ske inom 10år avsett.
-
Padirac skrev 2020-11-04 22:44:13 följande:De som hetsar mest mot dig och andra enskilda i tråden gör ju själva allt de anklagar dig för... men..
... jag har inte koll på smittspridningen i Slovakien annat än att de klarade sig väl i jämförelse med västeuropeiska områden i våras, vet du vilken strategi de har och har haft?1,1% av dom 3,6 miljoner i alla fall
Hämtar miniräknaren och det blev ~40000 smittade.
Men på nått sätt gillar jag den idén, men frågan är hur man skulle göra i Sverige om man körde en sådan.
Hoppar man över landslandsbyggen, eller tar man den med tro.
Städer och efter kust är enkelt, så även från Stockholm och ned.
Faktiskt tyckt det vart mest komiskt, och jag är direkt orolig för en del.
För känns inte hälsosamt att vart så arg, så man inte ens kan diskutera ett ämne sakligt åtminstone nått inlägg.